Jakie klocki hamulcowe do motocykla będą najlepsze? Rodzaje klocków, jak wybrać klocki hamulcowe i jak je wymienić
Wymiana klocków hamulcowych to najtańszy sposób na podniesienie osiągów Twojego motocykla. Tak, poważnie! Precyzyjniejszy punkt hamowania, wyższa siła, brak fadingu – wszystko to wpływa na Twoją prędkość bardziej, niż tani sportowy tłumik. Jak wybrać najlepsze klocki hamulcowe do motocykla?

Pytając motocyklistów o poprawę osiągów jest prawie pewne, że w pierwszej kolejności usłyszymy odpowiedni dotyczące sportowych układów wydechowych, filtrów powietrza, power commanderów i innych akcesoriów motocyklowych podnoszących moc maksymalną.
Podnoszenie osiągów poprzez zwiększanie mocy jest kosztowne i, nie da się ukryć, ciężkie do wykorzystania na publicznych drogach. Dużo łatwiej jest zainwestować w opony i układ hamulcowy.
Odpowiednio dobrane, nowe ogumienie to #1 w kwestii poprawy osiągów w motocyklach. Na koniec dnia opony to jedyny punkt styku pojazdu z podłożem. Dzięki dobrej jakości oponom motocyklowym pojedziesz szybciej, precyzyjniej i bezpieczniej.
To samo tyczy się układu hamulcowego. Precyzja i siła hamowania mają ogromne znaczenie w sporcie motocyklowym i nie mniejsze na drodze publicznej. Inwestycja w układ hamulcowy może jest i nieoczywista, gdy mówimy o osiągach. Skutecznie jednak je poprawia.
Dzisiaj poruszamy temat najczęściej wymienianego elementu układu hamulcowego w motocyklu: klocków hamulcowych
Z poniższego poradnika dowiesz się:
- Klocki hamulcowe – najważniejsze informacje
- Budowa układu hamulcowego
- Budowa klocków hamulcowych
- Kiedy klocki hamulcowe wymagają wymiany
- Rodzaje klocków hamulcowych
- Jak wybrać klocki hamulcowe do motocykla?
- Jaki wymienić klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe – najważniejsze informacje
Zaczniemy od tego, jak w uproszczeniu działa układ hamulcowy. Zadaniem hamulców jest zmiana energii kinetycznej pojazdu w energię cieplną. To dlatego np. w rajdowych samochodach często tarcze hamulcowe rozgrzane są do czerwoności.
Jak nietrudno się domyślić, układ hamulcowy narażony jest na pracę w skrajnie wysokich temperaturach. W przypadku standardowej jazdy po drodze nie powinno to być więcej niż 200 stopni Celsjusza (dla tarcz hamulcowych), ale na torze wartości te mogą być nawet trzykrotnie wyższe.
PAMIĘTAJWybieraj klocki hamulcowe dostosowane do Twoich potrzeb, stylu jazdy i motocykla. |
Budowa układu hamulcowego
W układzie hamulcowym większości nowoczesnych motocykli znajdziesz:
- pompę hamulcową,
- przewody hamulcowe,
- płyn hamulcowy,
- zacisk hamulcowy,
- klocki hamulcowe,
- tarcze hamulcowe.
Pompa i zacisk to najdroższe elementy układu. Kolejne na liście wydatków będą tarcze hamulcowe. Na szczęście, podniesienie wydajności układu hamulcowego można zacząć od klocków hamulcowych. Są one też jednym z częściej wymienianych elementów eksploatacyjnych.
Budowa klocków hamulcowych
Klocek hamulcowy zbudowany jest z elementu ciernego oraz płytki, do której element cierny jest przyczepiony. Producenci wykorzystują różne metody w produkcji klocków, ich łączenia z płytką (np. TRW niektóre klocki łączy z płytką specjalnymi ząbkami, metoda ta nosi nazwę NRS) oraz – oczywiście – przeróżne mieszanki elementu ciernego.
Skład mieszanki powinien być dostosowany do Twojego sposobu jazdy, ponieważ ma największy wpływ na skuteczność hamowania oraz trwałość klocków hamulcowych.
Kiedy klocki hamulcowe wymagają wymiany
Przyjmuje się, że na klocku hamulcowym nie powinno być mniej niż 2 mm materiału ciernego. Precyzyjne informacje dotyczące minimalnej grubości klocków hamulcowych znajdziesz w książce serwisowej swojego motocykla.
- Najłatwiejszym sposobem na zdiagnozowanie konieczności wymiany klocków hamulcowych będzie wizualna inspekcja.
- Klocki nie powinny mieć mniej niż 2 mm grubości. Żeby je zmierzyć, najlepiej wyjąć je z zacisku (to proste!).
- Nierównomierne zużycie klocków hamulcowych, chociażby wynikające z uszkodzonej tarczy hamulcowej, to kolejny, ważny powód do ich wymiany.
WARTO WIEDZIEĆ!
Nie zwlekaj z wymianą klocków hamulcowych. Po pierwsze: to niebezpieczne! Po drugie: ryzykujesz uszkodzenie dużo droższej tarczy hamulcowej.
Rodzaje klocków hamulcowych
Klocki hamulcowe do motocykli moglibyśmy podzielić ze względu na zastosowanie; klocki do motocykli sportowych, turystycznych itp. Ale dużo bardziej fachowe będzie podzielenie ze względu na materiał cierny.
Klocki hamulcowe sinterowe
Sinterowe klocki hamulcowe, czyli klocki ze spieków metali. Do mocnych i ciężkich motocykli, nieco droższe niż klocki organiczne i wpływające na trwałość tarcz hamulcowych.
+ | Świetne właściwości bez względu na warunki. |
+ | Brak "fadingu", czyli zanikania siły hamowania z czasem pracy układu hamulcowego. |
+ | Dużo wyższy współczynnik tarcia, niż w przypadku klocków organicznych. |
- | Wyższa cena zakupu. |
Klocki hamulcowe organiczne
Przeznaczone do lżejszych i słabszych motocykli klocki hamulcowe organiczne posiadają materiał cierny, który jest prasowany i łączony ze sobą za pomocą żywicy. Największą zaletą organicznych klocków hamulcowych jest ich niewielka cena oraz „miękka” praca.
+ | Tanie w zakupie i dostępne do bardzo dużej liczby motocykli. |
+ | "Miękka" praca, świetne dla motocyklistów, którzy nie są nastawieni na ostrą jazdę. |
+ | Nadają się do zastosowania z żeliwnymi tarczami hamulcowymi w starszych motocyklach. |
- | Dużo słabsze właściwości w porównaniu do kloców sinterowych. |
- | Szybsze zużycie, zwłaszcza pod obciążeniem. |
Dobry przykład:
Klocki hamulcowe pół-sinterowe
Dobre połączenie klocków metalicznych i organicznych. Tworzone, jak nietrudno się domyślić, z mieszanki materiałów organicznych i spieków metali. Posiadają lepsze właściwości niż klocki organiczne przy zachowaniu przyzwoitej ceny.
Klocki hamulcowe karbonowe
Karbonowe klocki hamulcowe oferują najlepsze osiągi, ale... nie nadają się do użytku na publicznych drogach. Tego typu rozwiązanie wymaga bardzo wysokiej temperatury do poprawnej pracy, co siłą rzeczy jest ciężkie do przewidzenia na publicznej drodze. Producenci zwracają uwagę w opisach, że klocki hamulcowe z karbonu i tarcze tego typu nadają się tylko na tor wyścigowy.
+ | Ponadprzeciętne właściwości, nieosiągalne dla innego rodzaju materiałów ciernych. |
+ | Wysoka odporność na temperaturę. |
+ | Wysoki współczynnik tarcia. |
- | Nie nadają się do użytku na publicznych drogach. |
- | Wyższa cena zakupu i niższa trwałość. |
Jak wybrać klocki hamulcowe do motocykla?
Klocki hamulcowe dobierzesz po rozmiarze, czyli pierwszą zmienną będzie wybranie dedykowanych klocków hamulcowych do Twojego modelu motocykla. Jest spora szansa, że wpisując w Parts Findera Inter Motors swój motocykl, dostaniesz kilka propozycji.
Zresztą, zróbmy symulację. Jeżdżę na BMW R 1200 GS LC z 2016 roku. Klocki do mojego motocykla ze sklepu Inter Motors to:
- sinterowe klocki BREMBO,
- sinterowe klocki hamulcowe TRW,
- organiczne klocki hamulcowe TRW MCB671,
Z racji tego, że GS to ciężki motocykl, a ja mam „ciężką nogę”, to wybrałbym sinterowe klocki TRW. Ale dla moto-turysty równie dobrym rozwiązaniem będą klocki organiczne, które wolniej się zużywają.
WAŻNE!Dobieraj klocki hamulcowe do swojego pojazdu, wedle zaleceń producenta i sposobu użytkowania motocykla. |
Jaki wymienić klocki hamulcowe?
Proces wymiany klocków hamulcowych nie jest specjalnie skomplikowany i dasz radę wykonać go w przydomowym garażu, pod warunkiem posiadania niezbędnych narzędzi.
- Zdejmij pokrywę zbiorniczka płynu hamulcowego i odciągnij połowę płynu (ze zbiorniczka, nie połowę całości płynu w układzie).
- Zdemontuj zacisk hamulcowy, w którym wymieniasz klocki
- Cofnij tłoczki, możesz pomóc sobie wciskając klocek w stronę tłoczka/tłoczków. Kontroluj poziom płynu w zbiorniczku.
- Możesz przejść do demontażu klocków hamulcowych i założenia nowych. Zazwyczaj są one utrzymywane przez bolce montażowe i sprężynę dociskającą lub spinki. Przed założeniem nowych klocków warto je wstępnie oczyścić wraz z bolcami mocującymi, a także kontrolować stan osłon przeciwpyłowych.
- Jeżeli wszystkie czynności zostały wykonane, to można włożyć klocki, zamocować z powrotem bolce i sprężynę oraz założyć nowe spinki. Przed zamocowaniem zacisku klocki muszą być cofnięte. Jeżeli się przemieszczają, to trzeba ponownie cofnąć tłoczek.
- Uzupełnij płyn w zbiorniczku i z powrotem załóż pokrywę.
PAMIĘTAJSprawdź działanie układu, w którym zmieniałeś klocki przed uruchomieniem motocykla! |
Klocki hamulcowe w motocyklu. Wybór łatwiejszy, niż myślisz!
Jeśli zastosujesz się do zaleceń producenta i nie przesadzisz ze sportowością klocków hamulcowych, to wybór jest raczej łatwy – wystarczy, że skorzystasz z dedykowanych klocków hamulcowych do Twojego motocykla.
Ogromny asortyment elementów układu hamulcowego znajdziesz w sklepie Inter Motors. Pamiętaj, żeby skorzystać z Parts Findera!
Najczęściej zadawane pytania
Lepiej wybrać oryginalne klocki czy zamienniki?
Producenci motocykli najczęściej korzystają z zewnętrznych dostawców zacisków hamulcowych, tarcz hamulcowych i klocków. Z tego powodu spokojnie możesz kupić dobrej jakości zamiennik.
Czy klocki hamulcowe są drogie?
Wszystko zależy do zastosowania i motocykla, jaki posiadasz. Karbonowe klocki hamulcowe do torowego BMW S 1000 RR będą droższe niż organiczne klocki do motocykla klasy 125. Mimo wszystko, komplet klocków to wydatek, który nie powinien mocno przekraczać 100-200 zł.
Kiedy klocki hamulcowe są zużyte?
Jeśli masz podejrzenia co do stanu swoich klocków hamulcowych, to pierwszy sygnał, że mogą być zużyte. Oceń je wizualnie, czy posiadają minimum 2 mm okładziny. Jeśli nie potrafisz zrobić tego samodzielnie, warto odwiedzić serwis motocyklowy.
Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.