Data publikacji: 2023-04-05

Jaki kask motocyklowy wybrać? Poradnik - I'M Inter Motors

Podpowiadamy, jaki kask motocyklowy będzie idealny do Twojego stylu jazdy. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze kasku na motor.



Jaki kask motocyklowy wybrać?

Jesteś początkującym motocyklistą i szukasz swojego pierwszego kasku? A może jesteś profesjonalistą, który chciałby wiedzieć wszystko o różnego rodzaju typach kasków? Bez względu na to, dlaczego poszukujesz informacji o kaskach motocyklowych, to nasz poradnik pomoże Ci poznać aktualne rozwiązania i wybrać najlepszy model!

Kask integralny

Kask integralny doskonale sprawdza się podczas jazdy na motocyklach szosowych, szczególnie sportowych i sportowo-turystycznych oraz naked bike. W porównaniu z tradycyjnymi kaskami sportowymi ma inne zapięcie, wygodniejszą wyściółką wnętrza, wbudowaną blendą przeciwsłoneczną, ale też szereg innych udogodnień, które nie występują w typowych modelach wyścigowych, a które są uzależnione od wybranego wariantu.
Tego rodzaju kaski są najczęściej wybierane do codziennej jazdy. W zależności od zaawansowania technicznego, rodzaju użytych materiałów, jak również prestiżu producenta, w naszej ofercie znajdują się skorupy wykonywane z większości materiałów - począwszy od różnego rodzaju termoplastików przez włókna szklane, a na karbonowych kończąc.

Warto zaznaczyć, że w kasku integralnym powinien znajdować się system wentylacji oparty na co najmniej 3 punktach wlotu i dwóch wentylatorach z tyłu, wygodna wyściółka wnętrza zapewniająca komfort w dłuższej trasie, a także blenda przeciwsłoneczna. Najpopularniejszym zapięciem w tej kategorii hełmów będą różnego rodzaju odmiany zapięć z mikroregulacją, a w najdroższych kaskach są dostępne również wersje z pierścieniami DD. Dobrej jakości modele wyróżniają się także dobrym wyciszeniem, a te z wyższej półki cenowej mają udogodnienie dla osób używających na co dzień okularów korekcyjnych. Są to specjalne wyciągane wkładki na linii zauszników, niwelujące ucisk wewnątrz kasku.

Podsumowując - cechami szczególnymi kasków integralnych są:
  • aerodynamiczne skorupy,
  • wydajna wentylacja,
  • wygodna wyściółka wnętrza,
  • blenda przeciwsłoneczna,
  • najczęściej spotykane zapięcie w postaci sprzączki z mikroregulacją.

    Kask integralny NOLAN N80-8 CLASSIC N-COM 10 kolor czarny/matowy
    NOLAN
    Kask integralny NOLAN N80-8 CLASSIC N-COM 10 kolor czarny/matowy
    2XS    XS    S    M    L    XL    2XL    3XL 
    (0)
    Kask integralny SHARK D-SKWAL 2 BLANK kolor czarny/matowy
    SHARK
    Kask integralny SHARK D-SKWAL 2 BLANK kolor czarny/matowy
    XS    S    M    L    XL 
    (0)
    Kask integralny ISPIDO RAVEN kolor czarny/matowy
    ISPIDO HELMETS
    Kask integralny ISPIDO RAVEN kolor czarny/matowy
    XS    S    M    L    XL    2XL 
    (0)


Kask integralny sportowy

Kask integralny występuje również w postaci sportowej. Jest on stworzony z myślą o wyścigach torowych na motocyklach sportowych. Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, chociażby dzięki temu, że został wyposażony w znacznie twardszą wyściółkę. Minusem jest niższa redukcja hałasu wewnątrz, co sprawia, że nie zapewnia takiego komfortu jak niemal identyczne, w kształcie i budowie, kaski integralne do codziennego użytku. W tym modelu ważniejsze jest bezpieczeństwo niż komfort.

Sportowe kask integralne są wykonane z najlepszych dostępnych na rynku materiałów, czyli karbonu, kevlaru oraz włókien szklanych. Odpowiednie połączenie tych elementów pozwala uzyskać najlepszą wytrzymałość i uzyskać skorupę odporną na trudne warunki. W kaskach sportowych integralnych stosuje się specyficzne zapięcie nazywane DD lub podwójny pierścień D. Warto wspomnieć, że w tych modelach bardzo ważną rolę pełni aerodynamika - modele zostały dostosowane do jazdy w mocno pochylonej sylwetce oraz wyposażone w spojlery, które zapobiegają drganiom głowy przy bardzo wysokich prędkościach.

Podsumowując - cechami wyróżniającymi sportowe kaski integralne są:

  • skorupy wykonane z najlepszych materiałów,
  • zaawansowane "twarde" wypełnienie,
  • brak komfortu przy dłuższej jeździe,
  • doskonała wentylacja,
  • wizjer przystosowany do montażu pinolck,
  • spojlery stabilizujące,
  • zapięcie pierścieniem DD.

    Kask integralny SHOEI X-Spirit III KUJAKU TC-10 kolor biały/czarny/zielony
    SHOEI
    Kask integralny SHOEI X-Spirit III KUJAKU TC-10 kolor biały/czarny/zielony
    XS    S    M    L    XL    2XL 
    (0)
    Kask integralny SHARK RACE-R PRO CARBON SKIN kolor czarny
    SHARK
    Kask integralny SHARK RACE-R PRO CARBON SKIN kolor czarny
    S    M    L    XL 
    (0)

Kaski szczękowe

Kaski szczękowe są charakterystycznym rodzajem kasku dedykowanego do jazdy na motocyklach turystycznych oraz skuterach i maksiskuterach szczególnie z większymi owiewkami przednimi. Ich największą zaletą jest możliwość uniesienia przyłbicy kasku, co zapewnia wysoki poziom wygody użytkowania kasku. Szczególnie jest to doceniane przez motocyklistów podczas spokojnej jazdy turystycznej lub jazdy miejskiej i postojach na światłach.

Wybierając odpowiedni model kasku szczękowego należy jednak zwrócić uwagę, czy taki typ kasku ma podwójną homologację dla kasku integralnego i otwartego jednocześnie. Jeżeli nie, to jazda z podniesioną przyłbicą jest niebezpieczna dla kierowcy, ponieważ w takiej konfiguracji kask nie przeszedł odpowiednich badań i nie jest certyfikowany, a w okolicznościach wypadku może wyrządzić poważne obrażenia. Jeżeli jest to model z homologacją kasku otwartego i zamkniętego, wówczas to zagrożenie nie występuje i w takim przypadku jest to niezwykle praktyczne rozwiązanie.

Motocykliści wybierający kask szczękowy muszą jednak zawsze pogodzić się z tym, że szczękowiec nie zapewnia tak dobrego wygłuszenia wewnętrznego,, jak tradycyjne kaski integralne. Wpływa na to ich charakterystyczna budowa z wbudowanym zawiasem i mechanizmem podnoszenia szczęki. Poszczególne szczeliny konstrukcyjne potęgują hałas odczuwany wewnątrz. Skorupy "szczękowców" podobnie jak w kaskach integralnych, w zależności od ceny i technologii producenta budowane są z różnych materiałów. Wyściółki wnętrza są miękkie i komfortowe, obowiązkowo są wyposażone w blendę przeciwsłoneczną, a najczęściej spotykany rodzaj zapięcia to sprzączka z mikroregulacją. Podobnie jak w kaskach integralnych, również w tym przypadku, wentylacja powinna być oparta co najmniej na 3 punktach wlotowych i na dwóch wentylatorach z tyłu.

Podsumowując - cechami wyróżniającymi kaski szczękowe są:

  • podnoszona przyłbica,
  • dwa rodzaje homologacji,
  • tylko na kask zamknięty lub na kask zamknięty,
  • wygodna wyściółka wnętrza,
  • blenda przeciwsłoneczna,
  • zapięcie sprzączką z mikroregulacją.

    Kask szczękowy NOLAN N100-5 CLASSIC N-COM 5 kolor biały
    NOLAN
    Kask szczękowy NOLAN N100-5 CLASSIC N-COM 5 kolor biały
    2XS    XS    S    M    L    XL    2XL    3XL 
    (0)
    Kask szczękowy SMK GLIDE MATT BLACK MA200 kolor czarny/matowy
    SMK
    Kask szczękowy SMK GLIDE MATT BLACK MA200 kolor czarny/matowy
    XS    S    M    L    XL    2XL    3XL 
    (0)
    Kask szczękowy SHARK EVO GT BLANK kolor czarny/matowy
    SHARK
    Kask szczękowy SHARK EVO GT BLANK kolor czarny/matowy
    KS    XS    S    M    L    XL 
    (0)

Kask typu "turystyczne enduro"

To kaski najczęściej wybierane przez motocyklistów jeżdżących na "ciężkich" motocyklach enduro, służących jako motocykle turystyczne szosowe zdolne dodatkowo do jazdy w terenie. Cechy charakterystyczne tych modeli to skorupa, która swoim kształtem nawiązuje do kasków cross, jednak z nielicznymi wyjątkami, zamiast gogli wyposażona jest w obszerny wizjer. Cechą wspólną jest również daszek. Jest to rodzaj kasku, który często stosują użytkownicy quadów. Stanowią one połączenie najciekawszych cech hełmów crossowych i integralnych. Wnętrze skorupy jest wyposażone w rozwiązania znane z modeli integralnych, tj. wygodną wyściółkę, wbudowaną blendę przeciwsłoneczną, a najczęściej spotykanym zapięciem jest sprzączka z mikroregulacją (to rozwiązanie właściwie nie występuje w kaskach cross). Na komfort ich użytkowania wpływa również właściwa wentylacja. Daszek najbardziej przydaje się po zjechaniu z asfaltu i przejazdu szutrami i leśnymi drogami. Osłania bowiem przed nisko zawieszonymi gałęziami, a na drogach z odpryskującym żwirem spod poprzedzającego motocykla, odpowiednie ułożenie głowy pomoże zapobiec uszkodzeniu wizjera.

Podsumowując - cechami wyróżniającymi kaski turystyczne enduro są:

  • połączenie funkcjonalności kasku cross i integralnego,
  • wygodna wyściółka wnętrza, blenda przeciwsłoneczna,
  • najczęściej spotykane zapięcie - sprzączka z mikroregulacją.

Kaski off road

Kaski off road to przede wszystkim modele lekkie, z doskonałą wentylacją. Jazda na motocyklach cross jest niezwykle wymagająca i wymaga doskonałej kondycji fizycznej. Dlatego kask off road nie może być elementem osłabiającym możliwości motocyklisty, a wręcz przeciwnie. Pomimo swojej lekkości musi zapewniać bezpieczeństwo i doskonałą wentylację.

Motocykliści specjalizujący się w tej dyscyplinie, zwracają uwagę na pierwsze odczucia uzyskiwane przy z nakładaniu. Tzw. wrażenie "ścinania uszu" jest niepokojącym sygnałem dla przyszłego użytkowania. To efekt kształtu wyściółki wnętrza, która może w danym przypadku nie odpowiadać kształtowi głowy motocyklisty. Niezwykle ważną cechą jest również możliwość wypinania wyściółki, najlepiej wraz z elementami policzków. Równie istotnym elementem, najczęściej spotykanym właśnie w kaskach crossowych jest system "emergency". To wypinane boczne elementy wyściółki umożliwiające w razie wypadku zdjęcie kasku bez powodowania ewentualnych uszkodzeń kręgów szyjnych. Istotną rolę odgrywa również niska waga. Kaski z tańszych materiałów termoplastycznych ważą najczęściej ok. 1350 gramów. Kaski karbonowe osiągają minimalną wagę na poziomie 1000 gramów.

Podsumowując - cechami wyróżniającymi kaski off road są:

  • lekka skorupa o wadze nawet na poziomie 1000 gramów,
  • doskonała wentylacja,
  • zapięcie pierścieniem DD,
  • wypinane elementy wyściółki z systemem "emergency" dostępnym w wysokich modelach,
  • powinien być używany z goglami, będącymi dodatkowym elementem sprzedawanym osobno.

    Kask off-road NOLAN N53 SMART 15 kolor biały
    NOLAN
    Kask off-road NOLAN N53 SMART 15 kolor biały
    XS    S    M    L    XL    2XL    3XL 
    (0)
    Kask off-road SMK ALLTERRA kolor czarny/matowy
    SMK
    Kask off-road SMK ALLTERRA kolor czarny/matowy
    XS    S    M    L    XL    2XL 
    (0)


Kaski otwarte

Kaski otwarte, pomimo swojej prostej budowy, przed dopuszczeniem do sprzedaży muszą spełniać normy homologacyjne ECE 22.05, gdyż muszą zapewniać właściwy poziom bezpieczeństwa. Wybierając kask otwarty należy pomijać modele typu "braincup" przykrywające jedynie część głowy, gdyż nie uzyskują one pozytywnych wyników podczas badań homologacyjnych i nie stanowią w żadnym stopniu ochrony czaszki.

Wśród kasków otwartych wyróżniamy kilka podtypów: bez żadnej osłony przed wiatrem, tylko z podnoszoną blendą przeciwsłoneczną, z podnoszonym wizjerem/lub i blendą/z dopinanym elementem szczęki (jednak w tym przypadku ta część odpowiada tylko za walory wizualne i ewentualnie chroni przed wiatrem). Wybierając kask otwarty motocykliści i właściciele skuterów kierują się przede wszystkim stylem skorupy, który jest najczęściej elementem uzupełniającym ich wyrażenia siebie podczas jazdy. W wielu przypadkach najprostsze kaski pozbawione są elementów wentylacji. Dzieje się tak, aby nie łamać prostej formy jaką oferują te hełmy. Mimo to podczas jazdy z odkrytą twarzą, przepływ powietrza w kasku jest odczuwalny. Bardziej praktyczni kierowcy wybiorą kask wyposażony w blendę przeciwsłoneczną i wizjer. Wizjer przyda się podczas jazdy w deszczu. Te bardziej rozbudowane modele najczęściej wyposażone są w system wentylacji. Tak jak we wszystkich typach, również w tym, o rodzaju materiału użytego do budowy skorupy decyduje cena, technologia i prestiż producenta. Najczęściej spotykanym zapięciem jest pasek z mikroregulacją. Z kolei wyściółka powinna charakteryzować się miękkością i zapewniać komfort jazdy.

Podsumowując - cechami wyróżniającymi kaski otwarte są:

  • prosta budowa,
  • różne odmiany podkreślające indywidualny styl właściciela,
  • prosty system wentylacji lub jego brak,
  • zapięcie paskiem z mikroregulacją.

    Kask otwarty NOLAN N21 VISOR CLASSIC 10 kolor czarny/matowy
    NOLAN
    Kask otwarty NOLAN N21 VISOR CLASSIC 10 kolor czarny/matowy
    2XS    XS    S    M    L    XL    2XL    3XL 
    (0)
    Kask otwarty SMK COOPER WHITE GL100 kolor biały
    SMK
    Kask otwarty SMK COOPER WHITE GL100 kolor biały
    XS    S    M    L    XL 
    (0)
    Kask otwarty SHARK NANO BLANK kolor czarny/matowy
    SHARK
    Kask otwarty SHARK NANO BLANK kolor czarny/matowy
    XS    S    M    L    XL 
    (0)


Z czego jest zbudowany kask motocyklowy?

Bez względu na to, jaki rodzaj kasku wybierzesz, jaka jest jego cena czy przeznaczenie, budowa wszystkich modeli jest taka sama. Wśród elementów, w które są wyposażone skorupy, a które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo znajdują się:

  • skorupa - warstwa zewnętrzna, która musi być wykonana z materiału zapewniającego uzyskanie atestów bezpieczeństwa i homologacji,
  • wypełnienie EPS - to warstwa pomiędzy skorupą a wyściółką kasku. Wypełnienie EPS mogą stanowić pianki o różnej gęstości, mające - obok skorupy - zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo. EPS o różnej gęstości materiałowej pochłania i rozprasza siłę uderzenia, minimalizując wstrząsy czaszki.
  • zapięcie - pasek na stałe przymocowany, najczęściej nitami, do skorupy kasku. To trzeci i tak samo ważny element jak skorupa i wypełnienie EPS. Wytrzymałość paska również jest poddawana badaniom homologacyjnym. Kaski wyposażone są w zapięcia typu podwójny pierścień D lub paski z mikroregulacją. Te drugie występują w wielu wersjach, a ich szczegóły budowy różnią się w zależności od technologii i doświadczeń danego producenta.
  • system emergency - to wypinane boczne elementy wypełnienia połączonego z wyściółką. Stosowane są przez niektórych producentów kasków integralnych sportowych i w kaskach motocross. W okolicznościach akcji ratunkowej po utracie przytomności przez motocyklistę, elementy "emergency" są wypinane, tak aby przy ściąganiu kasku zminimalizować możliwość uszkodzenia kręgów szyjnych.
  • wizjer - podnoszony element stanowiący osłonę przed wiatrem i zimnem. Aby wizjer był bezpieczny musi być wykonany z elastycznego, nie łamiącego się poliwęglanu oraz nie może zniekształcać pola widzenia. Podczas przymiarki kasku warto wykonać próbę patrzenia przez zamknięty wizjer pod różnym kątem i w ten sposób ocenić, czy w każdym przypadku widziany obraz nie jest zniekształcony. Już w kaskach budżetowych, wizjery powinny być pokryte warstwą anti-scratch minimalizującą możliwość zarysowania. W półce średniej i premium najczęściej spotykamy wizjery wyposażone w niewidzialną warstwę anti-scratch jak również anti-fog, ograniczającą parowanie. Niektórzy producenci zamiast warstwy anti-fog dokładają w komplecie do kasku skuteczniejszą przeciw parowaniu folię pinlock.

Jak wybrać najlepszy model kasku?

Wybierając odpowiedniej jakości model kasku, należy zwrócić uwagę na jego elementy budowy, szczególnie przy wyborze damskich kasków motocyklowych. Wśród najważniejszych szczegółów znajdują się:

  • wentylacja - wloty wentylacyjne są rozmieszczone na zewnątrz skorupy kasku. Ich sterowanie powinno być możliwe bez ściągania rękawic. Po otwarciu odpowiadają za przepływ powietrza wewnątrz kasku i chłodzenie głowy. Kanały systemu wentylacyjnego wydrążone są w wypełnieniu EPS i przekazują one powietrze poprzez wyściółkę do skóry głowy,
  • wyściółka wnętrza - najczęściej jest wykonana z miękkiego gąbkowatego materiału, a od strony głowy pokryta jest materiałem tekstylnym zapewniającym szybki transport wilgoci z dala od skóry głowy. Im droższy kask, tym lepszej jakości będzie wyściółka wnętrza. W kaskach średniej półki i wyższej warto sprawdzić, czy producent oferuje materiał wyściółki o walorach antybakteryjnych i charakteryzujący się wysoką "oddychalnością",
  • blenda przeciwsłoneczna - poza kaskami sportowymi integralnymi, najtańszymi integralnymi uniwersalnymi, cross, jak również niektórymi modelami hełmów otwartych, jest niemal powszechnie obecna. Blenda przeciwsłoneczna jest podnoszona i opuszczana specjalną dźwignią dostępną na zewnętrz skorupy, a jej obsługa powinna się odbywać bez ściągania rękawicy. Blenda przeciwsłoneczna powinna być pokryta filtrem UV. Najczęściej spotykaną wartością ochrony przed promieniami słonecznymi jest UV 380,
  • pinlock - to folia zapobiegająca parowaniu szyby. Ten materiał produkowany jest przez holenderską firmę Pinlock® Group B.V. i jest to najlepsze zabezpieczenie przed parowaniem wizjera, pojawiającym się w czasie wolnej jazdy i postoju w chłodniejsze dni. Wizjer przystosowany do montażu folii pinlock musi mieć specjalne wypustki. Wokół pinlocka znajduje się specjalna warstwa silikonowa, która przylega do wizjera. Prawidłowo zamontowany pinlock nie powinien zmieniać pola widzenia, jak również powodować zniekształceń obrazu.

Dodatkowo, wybierając dobrej jakości otwarty kask motocyklowy, warto wyposażyć się w dodatkowe akcesoria, zwiększające komfort jazdy. Wśród nich znajdują się:

  • gogle motocross - uznawane za niezbędny element uzupełniający kask motocrossowy. Podobnie jak większość wyposażenia motocyklisty, również w tym przypadku wraz z ceną będzie szła w parze jakość tego elementu. Podwójne i potrójne gąbki okalające okulary w połączeniu z wizjerem wyposażonym w warstwę anti-fog będą zapobiegać parowaniu. Do tego warto zwrócić uwagę na wewnętrzną stronę paska, która powinna być pokryta nadrukami silikonowymi. Gogle motocrossowe powinny mieć również specjalne mocowanie do "zrywek". To udogodnienie stosowane podczas jazdy w mokrym terenie. Po zabrudzeniu pierwszej warstwy folii, odrywa się ją, uzyskując znowu czyste pole widzenia. Innym podobnym rozwiązaniem jest tzw. film. To rolka z przeźroczystą folią mocowana do gogli. Aby uzyskać czyste pole, pociąga się za dźwignię, która automatycznie przewija fragment zabrudzonej folii,
  • gogle szosowe - to element znacznie podnoszący komfort jazdy w otwartym kasku bez wizjera, a także podkreślający styl motocyklisty. Takie gogle mają metalową ramkę, przeźroczysty wizjer, a wykończenie wewnętrzne jest najczęściej skórzane. Elastyczny pasek powinien mieć możliwość regulacji i nie ślizgać się na skorupie kasku. Dostępne są również gogle dedykowane dla osób, które muszą jeździć w okularach korekcyjnych. Nieliczne modele z tym przeznaczeniem przystosowane są do mocowania szkieł korekcyjnych po wewnętrznej stronie wizjera.

    Gogle motocyklowe FLY RACING FOCUS kolor biały/czarny
    FLY
    Gogle motocyklowe FLY RACING FOCUS kolor biały/czarny
    OS 
    (0)
    Gogle motocyklowe FLY RACING ZONE PRO kolor biały/czarny
    FLY
    Gogle motocyklowe FLY RACING ZONE PRO kolor biały/czarny
    OS 
    (0)
    Gogle motocyklowe FLY RACING ZONE S.E. kolor czarny/niebieski/różowy
    FLY
    Gogle motocyklowe FLY RACING ZONE S.E. kolor czarny/niebieski/różowy
    OS 
    (0)


W przypadku trudności z doborem odpowiedniego modelu - zawsze możesz liczyć na wsparcie naszych specjalistów.