Zawory / Prowadnice
A~6215030
Zawory ssące, zwane też dolotowymi, odpowiadają za doprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej lub samego powietrza do cylindra. Zawory wydechowe, zwane również wylotowymi, odprowadzają spaliny z cylindra do kolektora wydechowego. Zawory są zazwyczaj wykonane z jednego kawałka materiału, co zwiększa ich trwałość. Mają formę trzonka zakończonego płaskim grzybkiem. Mogą być umieszczone w głowicy lub w bloku silnika w zależności od tego, czy silnik jest górnozaworowy, czy dolnozaworowy.
Prowadnice przyjmują siły boczne działające na trzonek zaworu, a więc służą do precyzyjnego kierowania zaworów w głowicy. Zapewniają kontakt między zaworami i ich gniazdami. Mają kształt rurki i zazwyczaj wykonane są z brązu.
Zawór motocyklowy – objawy i przyczyny awarii
Zawory ssące są chłodzony mieszanką paliwowo-powietrzną lub powietrzem, a zawory wydechowe są poddawane wysokim temperaturom spalin i nie mogą liczyć na żadne chłodzenie. Najczęstsze przyczyny awarii to nadmierna eksploatacja, niestosowanie się do zalecanych przez producenta interwałów wymiany oleju oraz stosowanie kiepskiej jakości lubrykantów. Możliwość uszkodzenia zaworów to kolejny powód, dla którego warto dbać o regularny serwis silnika.
W wyniku eksploatacji może dojść do wytarcia trzonka, co objawia się utratą mocy, spalaniem oleju i zmianie koloru spalin. Kolejny rodzaj awarii to zużycie przylgni grzybka, która musi idealnie przylegać do otworu w głowicy. Tu również jednym z objawów jest utrata mocy oraz spadek kompresji. W przypadku jazdy na zużytym oleju może pojawić się nagar, a motocykl straci swoją dynamikę. Do uszkodzenia zaworów może także dojść w przypadku zerwania paska lub łańcucha rozrządu, ponieważ element ten służy do sterowania ich pracą. Negatywny wpływ na stan zaworów mają również luzy na prowadnicach.
Zawory i prowadnice – wymiana czy regeneracja?
Regeneracja to ostatnie o czym powinno się myśleć przy wymianie zaworów i prowadnic. Nawet wysokiej jakości zamienniki są przystępne cenowo, a praktyka pokazuje, że nie warto oszczędzać na tych elementach. Uszkodzone zawory nie będą miały takich samych właściwości po ich regeneracji. Może się więc okazać, że po przeprowadzeniu tego zabiegu szybko dojdzie do kolejnej awarii. Zawory najlepiej wymieniać razem z prowadnicami.