Sprzęgło odśrodkowe do motocykla charakteryzuje się stosunkowo prostą budową i mechanizmem pracy. Składa się z kosza, sprężynki i elementów ciernych. Jak właściwie działa? Napęd pochodzący z silnika oddawany jest na wariator, a następnie z wykorzystaniem paska na sprzęgło odśrodkowe, po czym zostaje przekazany na tylne koło.
Odpowiedzialne zadanie sprzęgła odśrodkowego
Sprzęgło odśrodkowe znajduje się najczęściej na wale sprzęgłowym skrzyni biegów. Czasem też występuje na czopie wału korbowego, a wyjątkowo rzadko można spotkać je na tylnym kole. Zadanie sprzęgła odśrodkowego jest rozłączenie i załączenie jednostki napędowej z mechanizmem odpowiedzialnym za przeniesienie napędu. Zatem żaden jednoślad nie może pracować bez sprzęgła. Jest obowiązkowym elementem wyposażenia każdej maszyny, musi być przy tym maksymalnie sprawne.
Jak działa sprzęgło odśrodkowe?
Sprzęgło odśrodkowe z jednej strony posiada kosz sprzęgłowy, z drugiej zaś wałek, który jest połączony ze źródłem napędu. W środku znajduje się z kolei układ elementów ciernych. Szczęki cierne znajdujące się w spoczynku nie dotykają kosza, są skompresowane dzięki sprężynie. W momencie, kiedy zaczynają się kręcić, elementy cierne zaczynają się rozszerzać, chwytając kosz. W ten sposób przekazują napęd, dzięki któremu motor może ruszyć.