Filtry Wyczyść filtry


Cena



Producent

Nazwa

Lepkość

Pojemność [l]

API

Przeznaczenie


A~5010179
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Oleje do przekladni manualnych 10W40 1l
RAVENOL
Oleje do przekladni manualnych 10W40 1l
(0)

W motocyklach, ale też innych pojazdach silnikowych używa się różnego rodzaju olejów. Każdy znajduje swoje zastosowanie w innym obszarze, jednak łączy ich jedna funkcja - ochrona. Mają one za zadanie chronić konkretne elementy przed przedwczesnym zużyciem i uszkodzeniem. Wykazują się właściwościami smarującymi, więc zapobiegają tarciu.

Oleje przekładniowe taką funkcję pełnią w obszarze skrzyni biegów. To element, który jest narażony na bardzo duże obciążenie i intensywną pracę. Oznacza to, że istnieje duża szansa, że może nie wytrzymać takich warunków. Nie bez przyczyny tak często pojawiają się awarie skrzyni biegów motocyklowych.

Jaką funkcję pełni olej do skrzyni biegów?

Oleje przekładniowe to środki smarne i różnią się pod względem właściwości i składu od tych, które są z kolei przeznaczone do smarowania silników motocyklowych. Nie powinno się ich stosować zamiennie. Olej do skrzyni biegów smaruje elementy mechaniczne, które się w tym obszarze znajdują. Powoduje to zmniejszenie tarcia pomiędzy elementami ruchomymi, które mają ze sobą bezpośredni kontakt.

Skrzynia biegów bardzo intensywnie pracuje, przez co wytwarza dużo ciepła. Olej przekładniowy odprowadza je, co zapobiega jej przegrzaniu i tym samym uszkodzeniu. Dodatkowo oleje przekładniowe pomagają lepiej tłumić hałas, wibracje i drgania, co z kolei skutkuje większym komfortem jazy. Jednocześnie są to środki umożliwiające utrzymanie skrzyni biegów w lepszej czystości.

Jak wybrać właściwy olej przekładniowy?

Wielu motocyklistów koncentruje się na silniku i to jego starannie smaruje, zapominając, że równie ważna jest skrzynia biegów. Jej stan powinno się sprawdzać podczas serwisu. Jeśli serwisant tego nie robi i tym samym również bagatelizuje problem zbyt słabo smarowanej przekładni, trzeba się zastanowić, czy wciąż chcesz narażać swój jednoślad i siebie samego na takie ryzyko.

Ponadto nie można do motocykla wlewać przypadkowych płynów. Jeśli zamiast oleju przekładniowego użyjemy innego środka, to może dojść do poważnego uszkodzenia podzespołu, a także pojawienia się niebezpiecznej korozji. Okazuje się, że problem może wystąpić nawet po wlaniu zbyt dobrego oleju. Właśnie dlatego zawsze trzeba zwracać uwagę na zalecenia producenta motoru, a także przeznaczenie konkretnego oleju do skrzyni biegów.

Kluczowe parametry oleju przekładniowego

Wyróżniamy 5 klas olejów API GL-1. GL-2, GL-3, GL-4, GL-5. Ten ostatni jest najmocniejszy, stosuje się go tylko w wysokoobciążonych przekładniach hipoidalnych. Nie można go przy tym używać tam, gdzie znajdują się elementy wykonane z mosiądzu, miedzi i brązu. Oznacza to, że nie jest to dobry wybór do skrzyni biegów wyposażonych w synchronizatory i w dyfrów z różnego rodzaju mosiężnymi tulejami ślizgowymi i koszykami łożysk. Użycie oleju GL-5 w takich okolicznościach będzie skutkowało zniszczeniem elementów.

Jeśli chodzi o marki olejów przekładniowych, to na pewno na uwagę zasługuje Orlen, Castrol, Motul i ELF, które są do kupienia w naszym sklepie online. Warto jest zwrócić uwagę na oleje 75w80, 75w90, 80w90 i 85w140. Znajdziesz je w naszym sklepie internetowym w konkurencyjnych cenach. Pamiętaj, że olej musi być dobrze dobrany do konkretnej maszyny. Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z nami, a my zaproponujemy Ci odpowiedni olej do przekładni.