Data publikacji: 2024-04-16

Płyn chłodniczy do motocykla – co do chłodnicy w motocyklu, ile wlać, jak często zmieniać?

Płyn chłodniczy do motocykla to jeden z najważniejszych płynów witalnych. Odpowiada z utrzymanie jednostki napędowej w odpowiednich warunkach pracy. Sprawdź jaki wybrać, ile wlać i jak często zmieniać.

Zdecydowana większość nowych motocykli (i wiele tych starszych) posiada silniki chłodzone cieczą. Takie jednostki są stabilniejsze temperaturowo, dzięki czemu pracują w bardziej kontrolowanych i w przede wszystkim w bardziej optymalnych warunkach. To oznacza, że silniki chłodzone cieczą mogą oferować lepszą ekonomię oraz lepsze osiągi.

Jaki płyn chłodniczy do motocykla?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że płyn do chłodnicy musi spełniać dużo więcej zadań, niż zwykła woda. Musi eliminować ryzyko powstawania osadu kamienia w układzie, a także musi zapobiegać korozji elementów wewnętrznych, także tych aluminiowych. Nie powinien zostawiać osadów, które mogłyby zatkać precyzyjne kanaliki. Powinien zapewniać także podstawowe właściwości smarujące, na przykład dla pompy wody. Płyn chłodzący wysokiej jakości może też charakteryzować się odczynem zasadowym, co neutralizację zjawiska „bulgotania”, czyli przedostawania się kwaśnych produktów spalania do układu chłodzenia. Dobry płyn chłodzący jest przyjazny dla elementów gumowych (uszczelki), dla farb oraz jest odporny na pienienie.

Wszystkie opisane cechy posiada płyn do chłodnic motocyklowych ELF MOTO COOLANT ORGANIC. Ponadto spełnia on najwyższe normy dla płynów do chłodnic. Jest to dobry wybór do każdego układu chłodzenia cieczą spotykanego w motocyklach. Jego temperatura zamarzania to aż -26°C.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy w motocyklu?

W przypadku takich pytań, jak co ile wymieniać płyn chłodzący, najlepiej zajrzeć do instrukcji obsługi motocykla. Bardzo często producenci zalecają, aby płyn wymieniać co dwa lata lub co około 20-30 tysięcy kilometrów.

Jest to spowodowane faktem, że płyny chłodnicze w motocyklach ulegają zużyciu i degradacji. Ich właściwości pogarszają się, dlatego aby utrzymać swój silnik w jak najlepszej kondycji, nie należy przekraczać sugestii producenta. Warto także regularnie kontrolować poziom płynu chłodniczego.


Ile wlać płynu chłodzącego do motocykla?

Poziom płynu chłodzącego należy sprawdzać regularnie. Na pewno codziennie, jeżeli motocykl użytkowany jest w ciężkich warunkach pracy. Poziom płynu chłodzącego (w zależności od konstrukcji motocykla) powinien zawierać się pomiędzy liniami MIN oraz MAX na zbiorniczku wyrównawczym.

Ale ile płynu chłodzącego wlać do układu motocykla w przypadku wymiany? Znowu – odpowiedzi najlepiej szukać w instrukcji obsługi motocykla. W zależności od wielkości silnika (pojemność skokowa, liczba cylindrów, ich układ), czy od przeznaczenia motocykla, pojemność układu chłodzenia zawiera się w zakresie od 1,5 do 3 litrów.

Uzupełniając płyn chłodniczy, należy pamiętać o jednej, żelaznej zasadzie – nie można odkręcać korka chłodnicy, gdy układ jest gorący. To grozi „wystrzeleniem” pary lub płynu, co możne grozić groźnymi poparzeniami.

Dolewając płyn, warto także pamiętać, aby odpowiednio odpowietrzyć układ chłodniczy. Nie należy także dolewać zimnego płynu do gorącego układu, gdyż różnice cieplne mogą spowodować nierówne rozszerzanie materiałów. W zależności od preferencji lub od sugestii książki serwisowej, płyn ELF MOTO COOLANT ORGANIC można stosować albo w formie gotowej, albo można go mieszać z wodą. Wtedy należy pamiętać o zastosowaniu wody zdemineralizowanej, aby uniknąć odkładania się osadów.