Co to jest pinlock i czy go potrzebujesz?
Pinlock w kasku, a dokładniej w wizjerze, zapobiega parowaniu szyby i pozytywnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo motocyklisty. Czy warto kupić kask z pinlockiem, a jeśli tak, to dlaczego?
W tym poradniku znajdziesz:
- Co to jest pinlock?
- Największe plusy pinlocka
- Największe minusy pinlocka
- Jak zamontować pinlock?
- Wizjery do kasków
- Pinlock w terenie?
- Najlepszy sposób na poprawę komfortu
Parująca szyba motocyklowa to zmora motocyklistów jeżdżących cały rok i przy gorszej pogodzie. Ciepła para z ust motocyklisty i wilgoć z kasku motocyklowego osadza się na wewnętrznej stronie wizjera i skutecznie ogranicza pole widzenia.
W przeszłości stosowano przeróżne, często dziwne, metody na zapobieganie parowania (łącznie z „pluciem” na szybę). Teraz nie musisz kombinować – wystarczy, że zainwestujesz w kask z pinlockiem.
Zanim zaczniemy, ciut nazewnictwa:
- Pinlock – firma oraz produkt o tej samej nazwie. Potentaci dostarczania systemów zapobiegających parowaniu wizjerów. Ich rozwiązania znajdziesz w dużej liczbie marek kasków, a słowo pinlock używane jest w branży motocyklowej, w taki sam sposób jak jeep do opisywania samochodów terenowych, czy adidasy do mówienia o butach sportowych.
- Wizjer – potocznie nazywany szybką, poliwęglanowy wizjer znajdziesz w kaskach integralnych, kaskach szczękowych i otwartych.
- Kask z pinlockiem – to skrót myślowy, ponieważ pinlock to dodatkowe wyposażenie wizjera, nie kasku. Mówiąc „kask z pinlockiem” mamy na myśli kaski, w których na wizjerach pinlock zainstalowany jest w standardzie.
Co to jest pinlock?
Pinlock to dodatkowa wkładka wyglądająca jak mniejszy wizjer, którą zapina się na wewnętrznej stronie głównego wizjera. Wkładka posiada gumowe uszczelki na brzegach, dzięki czemu pomiędzy wizjerem a wkładką wytwarza się mała kieszeń z powietrzem (jak w oknach w domu). Pinlock zapina się na niewielkie szpilki (po angielsku: pins), stąd nazwa Pinlock.
Powietrze zatrzymane między dwoma „szybami” zmniejsza różnicę temperatur między ciepłym, wydychanym przez Ciebie powietrzem, a zimnym powietrzem zewnętrznym. Przez to wilgoć nie osadza się i szyba nie paruje.
Czy potrzebujesz pinlock?
Odpowiedź jest bardzo prosta: tak! Zwłaszcza jeśli jeździsz turystycznie, po drogach asfaltowych albo w terenie. Jedynym miejscem, gdzie pinlock może być niepotrzebny, jest tor wyścigowy, gdzie (z reguły) treningi i wyścigi odbywają się w dobrych warunkach pogodowych.
Największe plusy pinlocka
- Pinlock sprawdzi się u każdego motocyklisty, bez względu na to, jakim motocyklem jeździsz.
- Wizjery z pinlockiem znajdziesz w kaskach integralnych (np. szosowo-turystycznych), szczękowych i adventure.
- Pinlock gwarantuje, że na szybie nie osadza się wilgoć, wizjer nie zaparuje.
- Instalowanie pinlocka jest proste, a sam pinlock jest wytrzymały i na ogół odporny na uszkodzenia.
Największe minusy pinlocka
- Pinlock z czasem wymaga czyszczenia, w innych przypadku może tracić swoje właściwości.
- Odpięty od wizjera pinlock jest delikatny, trzeba uważać, żeby go nie uszkodzić.
- Mimo że to raczej jednorazowy zakup, to pinlock może być kosztowny (w zależności od modelu kasku, z jakiego korzystasz).
Jak zamontować pinlock?
Jeśli kupujesz kask z pinlockiem, to często pinlock dołożony jest osobno do pudełka z kaskiem i należy go samodzielnie zamontować. To nic trudnego, jeśli wykonasz następujące czynności:
- Przygotuj stanowisko – wystarczy miękka ścierka położona na biurku lub stole. Idealna do tego jest mikrofibra.
- Zdejmij wizjer swojego kasku, sprawdzając w instrukcji obsługi jak zrobić to bez uszkadzania mechanizmu.
- Połóż wizjer na miękkiej ścierce i wyczyść powierzchnię wizjera.
- Wyciągnij pinlock z opakowania i połóż obok wizjera.
- Przymierz pinlock do wizjera, żeby mieć pewność, jak go zainstalować.
- Odklej folię ochronną z pinlocka od strony uszczelek.
- Rozchyl boki wizjera i włóż pinlock w pinach po jednej i drugiej stronie.
- Upewnij się, że uszczelka pinlocka dociska do wizjera na całej długości.
- Zdejmij wewnętrzną folię ochronną.
Cały proces nie powinien zająć więcej niż kilka minut.
Wizjery do kasków
To, co najczęściej nazywamy szybką, jest w większości przypadków wykonane z odpornego, lekkiego i przeźroczystego poliwęglanu. Dawniej motocykliści wykorzystywali gogle ze szklanymi okularami, co samo w sobie nie było bezpieczne.
Ogromnym plusem poliwęglanu, obok odporności na uszkodzenia i niskiej wagi, jest fakt, że możesz kupić wizjer do swojego kasku o różnych kolorach:
- Przyciemniane wizjery do kasków jak chociażby mocno przyciemniany wizjer do Sharka Spartan GT/RS.
- Lustrzane wizjery – na przykładzie chromowanego wizjera do Sharda D-Skwal/Skwal/Spartan.
- Kolorowe wizjery – lustrzano-różowy wizjer do Sharka Spartan GT/RS.
W sklepie Inter Motors znajdziesz wizjery i pinlocki do większości popularnych kasków motocyklowych.
Pinlock w terenie?
Czy gogle offroadowe posiadają pinlock? Nie – w terenie korzysta się z gogli z podwójną szybą. Nie jest to pinlock, ponieważ nie jest to element demontowalny, ale działa na podobnej zasadzie.
Czasami motocykliści mylą pinlock z wystającymi bolcami do zrywek w goglach motocross / enduro. Zrywki zakłada się na wierzch wizjera w goglach i, jak nazwa wskazuje, zrywa, kiedy gogle są zabrudzone, np. z błota.

Najlepszy sposób na poprawę komfortu
Pinlock, obok interkomu motocyklowego, to jedne z lepszych akcesoriów, które może kupić motocyklista. Jeśli dużo jeździsz, niestraszna Ci gorsza pogoda i chcesz bezpiecznie podróżować w każdych warunkach, pinlock to tak zwany must have.
W ofercie sklepu Inter Motors znajdziesz ogromną ofertę wizjerów z pinlockiem, do dużej ilości kasków.


Kask z pinlockiem – najczęściej zadawane pytania
Czy pinlock jest uniwersalny?
Czy warto zainwestować w pinlock?
Czy instalowanie pinlock jest trudne?

Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.