Zębatka wraz z łańcuchem odpowiada w niektórych motocyklach za przeniesienie mocy na tylne koło. Są to jednak elementy eksploatacyjne, a więc zużywają się i tym samym podlegają wymianie. Częstotliwość wymiany jest uzależniona oczywiście od sposoby użytkowania motocykla - w jakich warunkach jeździmy najczęściej i jak często.
Trzeba pamiętać, że zawsze wymieniamy cały zestaw napędowy, a więc łańcuch wraz z zębatkami. Dlaczego to takie ważne? W przypadku wymiany tylko jednego elementu jest duże ryzyko, że te starsze przyśpieszą zużycie nowego. To z kolei skutkuje praktycznie nieustannymi wizytami w warsztacie. Starannie serwisowany układ napędowy z kolei posłużyć może kierowcy nawet przez okres ponad 30 tys. przejechanych kilometrów.
Kiedy zębatka do wymiany?
Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie motocyklowego układu napędowego. Trzeba kontrolować naprężenie łańcucha oraz zużycie zębatek. Ich kondycję można sprawdzać samodzielnie, nie ma konieczności częstych wizyt w warsztacie. Należy jednak wiedzieć, na co zwrócić uwagę i co ewentualnie może zaniepokoić. Łańcuch nie może być nierównomiernie wyciągnięty. Nie może być też zbyt luźny, ale i za bardzo naprężony. Do wymiany nadaje się również wtedy, kiedy poszczególne ogniwa są uszkodzone lub już bardzo przyrdzewiałe.
Tylne koło zębate jest w większości motocykli dobrze widoczne, więc bez problemu skontrolujesz jego stan. Zdarza się, że zębatka jest zużyta tylko z jednej strony, co jest sygnałem, że zębatki nie są ustawione w jednej osi. Koniecznie trzeba też ją wymienić, jeśli pojawiły się na niej już bardzo ostre zakończenia.
Wymiana zębatki i łańcucha
W pierwszej kolejności należy się zastanowić, czy zębatkę i pozostałe elementy wymieniamy samodzielnie. Jeśli posiadasz domowy warsztat, podstawowe narzędzie i nieco wiedzy na temat budowy układu napędowego w motorze, to powinieneś sobie poradzić. Wielu właścicieli jednośladów decyduje się jednak na pomoc fachowców.
Potrzebować będziesz na pewno klucza do odkręcenia koła, klucze do odkręcenia obudowy przedniej zębatki, a w przypadku motocykli zabudowanych również owiewki. Do zakucia łańcucha przyda się nitownica.
Zdejmij obudowę przedniej zębatki. Pozostałości smaru usuń cleanerem. Jeśli nakrętka zamocowana jest centralnie, trzeba zablokować tylne koło. Następnie odegnij podkładkę zabezpieczającą, potem ją odkręć. Podkładka w dobrym stanie nie musi być wymieniana na nową. Kiedy już przednia zębatka jest zdjęta, można zdemontować tylne koło, a potem zdjąć zębatkę tylną. Na koniec zdejmujemy łańcuch. Nowe elementy montujemy analogicznie do demontażu starych, a więc zaczynamy od zębatki tylnej, potem łańcucha, koła i zębatki przedniej.
Sprawdź listę produktów kategorii zębatki i wybierz najlepszy model dla siebie. W ofercie naszego sklepu znajdziesz zębatki stalowe i aluminiowe. Pochodzą od renomowanych producentów, dzięki czemu cechują się długą żywotnością.