Najpopularniejsze zawieszenia motocyklowe
Większość współczesnych motocykli korzysta z dwóch typów zawieszeń. Z przodu rolę amortyzatora zwykle pełni widelec teleskopowy – tradycyjny, lub odwrócony nazywany widelcem upside-down. Z tyłu zaś zależnie od tego czy jednoślad ma charakter współczesny (sportowe, turystyczne, nakedy, enduro/cross) czy też bardziej klasyczny (cruisery, choppery, motocykle retro, scramblery, klasyki) stosuje się pojedynczy amortyzator centralny (gazowy lub olejowy) ze sprężyną, lub dwa mniejsze amortyzatory – po jednym z każdej strony.
Paralever i Telelever
Niektóre marki, głównie BMW w swoich motocyklach turystycznych i adventure wykorzystuje zawieszenia własnego autorstwa, wykorzystujące dodatkowy amortyzator oraz wahacz z przodu (Telelever) połączony z widelcem teleskopowym oraz zaawansowany system Paralever (na jednoramiennym wahaczu) lub duolever (dwuramienny wahacz) z tyłu. W modelach sprzed kilkunastu lat BMW stosowało również skomplikowane przednie zawieszenie Duolever, w którym wykorzystywało dwa wahacze z amortyzatorem oraz sztywny widelec wykonany z odlewu aluminiowego.
Sposoby mocowania amortyzatora
W zawieszeniu przednim widelec prowadzący koło jest zamocowany w tzw. półkach motocykla obracających się na osi w główce ramy. Amortyzator tylny łączy zaś ramę motocykla z wahaczem prowadzącym koło tylne. W różnych motocyklach może być jednak połączony z wahaczem w różny sposób. Połączenie między amortyzatorem a wahaczem może być bezpośrednie (np. KTM) lub ruchome, za pomocą systemu dźwigni (np. Honda, Kawasaki). Zależnie od wybranego sposobu reakcje zawieszenia mogą być bardziej bezpośrednie lub bardziej komfortowe.
Regulacja zawieszeń
Większość systemów zawieszeń w motocyklach ma możliwość częściowej, lub pełnej regulacji: napięcia sprężyn, a także tłumienia kompresji i odbicia. Regulacja zawieszeń pozwala dopasować ich charakter pracy do własnych wymagań, poprawić komfort podróżowania oraz precyzję prowadzenia i wyczucie na drodze. To bardzo przydatna funkcja również podczas wyczynowej jazdy na torze wyścigowym.
Czy można obniżyć zawieszenie motocykla?
Zdarza się, że dla niższych motocyklistów część motocykli jest za wysoka, to znaczy trudno na nie wsiąść i znaleźć pewne i bezpieczne podparcie podczas zatrzymania. Jednym rozwiązaniem tego problemu jest obniżenie motocykla z przodu poprzez poluzowanie półek widelca i wpuszczenie go głębiej w półkę.
Pozostaje jeszcze obniżenie tyłu motocykla. W takim przypadku z pomocą przychodzą akcesoria do obniżania zawieszenia tylnego producentów takich jak TRW, które znajdziesz w sklepie I’M Inter Motors. W ofercie dostępne są kompletne zestawy akcesoriów do obniżania zawieszeń w motocyklach różnych marek jak i pojedyncze elementy obniżające.