Tłok do motocykla, choć jest produkowany z należytą starannością, może ulec awarii lub po prostu się zużyć. Jest on narażony na temperatury przekraczające 300 stopni Celsjusza oraz działanie dużych sił niezależnie od tego, czy mówimy o motocyklu sportowym, czy maszynie stworzonej z myślą o okazjonalnych przejażdżkach. Najczęściej wymieniają je właściciele motocykli crossowych i enduro, którzy używają swoich maszyn na przykład do startów w zawodach, nawet na poziomie amatorskim.
Kute tłoki do motocykla czy odlewane?
Przy wymianie tłoka (lub tłoków) w motocyklach używanych do jazdy sportowej zawsze pojawia się pokusa założenia kutych elementów, choć w niektórych maszynach są one stosowane standardowo. Czym różnią się tłoki kute od tłoków odlewanych? W tym drugim przypadku wlewa się aluminium do formy i po ostygnięciu otrzymujemy gotowy tłok, który następnie jest odpowiednio obrabiany. To najtańsza metoda produkcji tłoków. Jej wadą jest to, że mogą pojawić się komory powietrzne osłabiające tłok, co może doprowadzić do jego pęknięcia. Lekarstwem wydaje się tutaj kuty tłok, gdzie krążek aluminiowy jest wciskany w formę przy pomocy prasy, co zagęszcza strukturę materiału. Dalej tłok jest odpowiednio obrabiany, dlatego jego cena jest odpowiednio wyższa. Kute aluminium doskonale radzi sobie z wysokimi temperaturami. Wymaga on jednak zapewnienia luźniejszego spasowania przez to, że rozszerza się pod wpływem ciepła. To oznacza, że kute tłoki najlepiej sprawdzają się tam, gdzie silnik szybko i porządnie się rozgrzewa.
Uszkodzony tłok w motocyklu. Objawy i przyczyny
Najczęściej pierwszymi objawami są problemy z uruchomieniem silnika, spadek mocy oraz prędkości, a także większe zużycie oleju i mieszanie się go z paliwem, co skutkuje wydalaniem z rury wydechowej białego dymu. Przyczyną uszkodzeń jest nagromadzenie ciał obcych w silniku, dlatego trzeba regularnie wymieniać olej i filtr powietrza. Wśród najczęstszych uszkodzeń spotyka się pęknięcia, nadtopienia i stopienia, ślady bicia i otarcia spowodowane przegrzaniem, które pojawiają się na główce tłoka. Uszkodzeniu mogą ulec także pierścienie, które zazwyczaj się zacierają. Ciekawostką jest fakt, że do uszkodzenia pierścieni może dojść nawet w nowym motocyklu w okresie docierania, dlatego zaraz po zakupie ważne jest postępowanie zgodnie z instrukcją obsługi.