Świeca zapłonowa
A~6811055~686
Świeca zapłonowa to element, bez którego silnik benzynowy nie będzie w stanie funkcjonować, ponieważ produkuje ona iskrę, która przeskakuje pomiędzy elektrodami, gdy tłok osiągnie górny, martwy punkt i prowadzi do zapłonu mieszanki. To z kolei wywołuje ruch obrotowy silnika. Pierwsze świece zapłonowe pojawiły się ponad 100 lat temu. Przez lata zmieniały się technologie ich produkcji oraz budowa, ale zasada działania pozostała taka sama.
Kiedy wymienić świecę motocyklową?
Świece zapłonowe to element, który ulega naturalnemu zużyciu, choć w normalnych warunkach świece w starszych pojazdach wytrzymują ok. 30 tys. km, a w nowoczesnych konstrukcjach nawet co 120 tys. km. W maszynach sportowych i turystycznych zaleca się wymianę co ok. 70 tys. km przy świecach nowszej konstrukcji. Pierwszymi objawami, które powinny zapalić lampkę ostrzegawczą, są nierówna praca silnika, problemy z uruchomieniem go oraz spadek mocy.
Jak dobrać świece do motocykla?
Świece należy wybierać zgodnie ze specyfikacją producenta. Warto znać kilka szczegółów. Pierwszy to podział ze względu na wartość cieplną i tak od 2 do 6 V będą przeznaczone do mało wysilonych silników używanych do krótkich wycieczek. Przedział od 7 do 11 V to świece, które znoszą duże obciążenia, zatem będą logicznym wyborem. Dalej są materiały i tak oto najtańsze świece to niklowe, ale są też najmniej wytrzymałe. Popularne są świece irydowe znoszące przebiegi do 70 tys. km. Spotkacie też platynowe i pozłacane. Te ostatnie przeznaczone są do maszyn wyścigowych i mogą wytrzymać aż 100 tys. km.
Jak wymienić świece?
To operacja, którą najlepiej przeprowadzić w serwisie. Najpierw należy dostać się do fajek i zdjąć je, a następnie oczyścić świece i wykręcić wraz z podkładką, a następnie oczyścić otwór montażowy i okolice. Nową świecę najpierw wkręca się ręcznie, a dopiero później przy pomocy klucza dynamometrycznego. Należy pilnować odpowiedniego momentu, żeby nie doprowadzić do uszkodzeń. Ważne jest też poprawne ponowne zamontowanie fajek.