Sprzęgło jednokierunkowe przenosi moment obrotowy, który wytwarza jednostka napędowa, do układu przeniesienia. Jednocześnie to ono odpowiada za jego rozłączanie. Jest to niezbędny element wyposażenia motocykla, bez niego niemożliwa jest praca maszyny. Sprzęgło jednokierunkowe często określane jest też jako bendix oraz sprzęgło rozrusznika. Łączy ono rozrusznik z silnikiem.
Jak działa sprzęgło jednokierunkowe do motocykla?
Sprzęgło jednokierunkowe jest to specjalny zębnik, który połączony jest z kołem zamachowym. Kiedy następuje rozruch silnika, docierający do rozrusznika prąd wymusza na rdzeniu ferromagnetycznym popchnięcie dźwigni zębnika. W ten sposób dochodzi do zazębienia zębnika z kołem zamachowym.
Awaria sprzęgła jednokierunkowego
Co ważne, sprzęgło jednokierunkowe przenosi moc tylko w jednym kierunku, a więc z rozrusznika do silnika. W ten sposób rozrusznik jest chroniony przed ewentualnym uszkodzeniem. W momencie awarii sprzęgła jednokierunkowego może dojść do połączenia się silnika z rozrusznikiem. Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ w wielu przypadkach skutkuje uszkodzeniem rozrusznika.
Zazwyczaj jednak sprzęgło jednokierunkowe ulega awarii w obszarze zębnika i elementów zazębiających. Nie doprowadza to do zniszczenia rozrusznika, ale uniemożliwia rozruch silnika.