A~6213000
Smarowanie silnika zapewnia prawidłową pracę elementów, które współpracują ze sobą, by motocykl mógł się przemieszczać. Najczęściej występują dwa układy smarowania – z suchą i mokrą miską olejową. Ten drugi jest łatwy w obsłudze i stanowi część silnika, a prosta budowa przekłada się na niską awaryjność. Podstawą jest miska olejowa motocykla, do której spływa olej, a następnie jest on zasysany przez pompę i tłoczony do kanałów olejowych w bloku silnika. Całość działa na zasadzie cyrkulacji. W przypadku układu z suchą miską olejową pojawia się osobny zbiornik oleju i wtedy stosowane są dwie pompy – jedna odsysa olej do zbiornika, a druga przekazuje go z powrotem do silnika.
Pompa oleju do motocykla – kiedy wymienić?
Pompa oleju odpowiada za tłoczenie go pod ciśnieniem do specjalnych kanałów w silniku, a więc stanowi ona ważny element dystrybucji środka smarnego. W razie jakiejkolwiek awarii zaświeci się odpowiednia kontrolka, a w nowoczesnych motocyklach z zaawansowanymi wyświetlaczami będzie jej towarzyszył stosowny komunikat. Może się oczywiście zdarzyć, że problemem będzie czujnik, ponieważ kontrolka pojawia się również wtedy, kiedy i ten element pracuje nieprawidłowo. W takim przypadku pierwszą rzeczą jest sprawdzenie poziomu oleju w silniku motocykla. Jeżeli jest na minimum lub poniżej, to należy go uzupełnić i obserwować, czy nie dzieje się nic niepokojącego. Jeśli jednak to nie pomoże, to pozostaje wizyta w serwisie.
Jaki olej do motocykla?
Układ smarowania silnika w motocyklu polega na odpowiedniej jakości i rodzaju oleju. Wyróżniamy oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Te pierwsze mogą pracować w szerokim zakresie temperatur i zapewniają bardzo dobre właściwości smarne oraz uszczelniające. W miarę możliwości warto stosować olej syntetyczny tak długo, jak jest to możliwe. Kupując go, należy zwrócić uwagę na oznaczenia w formacie XXWXX lub XWXX, gdzie pierwsza liczba informuje o temperaturze gęstnienia, a druga - o maksymalnej temperaturze otoczenia. Najczęściej stosowane są oleje o oznaczeniach 10W40 i 5W50. Olej półsyntetyczny do motocykla używany jest przezornie przez osoby, które kupiły używany jednoślad bez udokumentowanej historii przeglądów. W pierwszej kolejności najlepiej jednak wybrać olej zgodny ze specyfikacją podaną w instrukcji obsługi.