Rozrusznik jest jednym z najważniejszych elementów silnika. Zasilany energią elektryczną doprowadzaną z akumulatora zamienia ją na pracę mechaniczną. Wewnątrz rozrusznika znajduje się silnik elektryczny i zębatka, która łączy się z wieńcem koła zamachowego silnika. Kiedy rozrusznik dostaje prąd z akumulatora, to silnik elektryczny wprawia zębatkę w ruch, a ta z kolei powoduje obrót koła zamachowego i następstwem tego jest uruchomienie silnika. Rozrusznik ma więc tylko jedno, za to ważne, zadanie.
Rozruszniki motocyklowe i ich rodzaje
Obecnie prawie wszystkie dostępne na rynku motocykle są uruchamiane przy pomocy rozrusznika elektrycznego. Nie jest on jednak nowym rozwiązaniem, ponieważ pierwsze modele pojawiły się już w 1914 roku. Popularność zyskały jednak dopiero w drugiej połowie XX wieku. W niektórych motocyklach do teraz można jeszcze spotkać rozruszniki nożne zwane kopkami. Ich zaletą jest to, że nie potrzebują prądu, by wprawić motocykl w ruch. Zazwyczaj są one jednak stosowane przy motocyklach crossowych, gdzie użytkownicy oczekują prostych konstrukcji oraz w chińskich motocyklach z silnikami o pojemności 125 cm3, gdzie są montowane w parze z rozrusznikami elektrycznymi.
Ciekawostką jest konstrukcja marki Honda, gdzie w niektórych modelach rozrusznik zintegrowano z alternatorem, co wydłuża jego trwałość i zapewnia gładszy rozruch.
Rozrusznik motocyklowy. Regenerować czy naprawiać?
Z reguły rozruszniki nie ulegają awariom, ale nie oznacza to, że są nieśmiertelne. Ich elementy wewnętrzne mogą się po prostu zużyć i wtedy uruchomienie silnika będzie problematyczne lub niemożliwe. Tu oczywiście pojawia się dylemat – naprawiać czy wymieniać. Wymiana jest najpewniejszą formą, ponieważ otrzymujemy nowy element, który powinien przejechać kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów. Dodatkowo niektóre rozruszniki są tak skonstruowane, że wymiana niektórych elementów jest bardzo trudna lub wręcz niemożliwa.
Jak rozpoznać, że rozrusznik uległ awarii? Jeżeli wydaje niepokojące dźwięki, to najpewniej usterka ma charakter mechaniczny. Oczywiście nie warto jej bagatelizować i nawet jeśli motocykl odpali, to należy umówić się na wizytę u mechanika. Jeżeli rozrusznik nie kręci po wciśnięciu przycisku startera, to wtedy mogło dojść do awarii elektrycznej. Uszkodzony rozrusznik może dodatkowo obciążyć akumulator i alternator, a to z kolei doprowadzi do dodatkowych kosztów. W skrajnych przypadkach możliwe są nawet uszkodzenia koła zamachowego silnika.