Pompa paliwowa jest odpowiedzialna za dostarczanie benzyny ze zbiornika do silnika. Jest to urządzenie, które z różnych powodów może odmówić posłuszeństwa. Może to być awaria układu elektrycznego pompy lub uszkodzenia mechaniczne spowodowane stosowaniem niskiej jakości paliwa. To właśnie ona jest odpowiedzialna za charakterystyczny dźwięk, który słychać po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
Jak działa pompa paliwa do motocykla?
W motocyklach najczęściej stosowane są pompy wewnętrzne, które składają się z zespołu tłoczącego, silnika elektrycznego i pokrywy, które znajdują się w obudowie. Są dwa rodzaje pomp - wyporowe i przepływowe. W tych pierwszych paliwo jest zasysane i sprężane przez wirujące elementy pompy i tłoczone pod ciśnieniem do układu. Pompy przepływowe mają wirnik z łopatkami i odpowiada on za wytwarzanie ciśnienia. Jest to lepsze rozwiązanie, ponieważ zapewnia płynną pracę.
Jak dbać o pompę paliwa?
Użytkownik motocykla ma duży wpływ na to, jak długa będzie żywotność pompy. Z racji tego, że paliwo jest zasysane z dna zbiornika, należy unikać zbyt częstej jazdy na rezerwie, ponieważ można doprowadzić do zatarcia pompy. Należy też zwracać uwagę na tankowane paliwo, a więc unikać stacji, co do których istnieje choć cień podejrzenia, że po zatankowaniu może dojść do awarii. Ważne jest również dbanie o zbiornik paliwa i unikanie sytuacji, kiedy jakieś ciała obce mogą przedostać się do jego wnętrza.
Pompa paliwa i jej wymiana
Zanim dojdzie do awarii, motocykl będzie wysyłał sygnały, że coś może być nie tak z pompą paliwa. Najczęściej będą to gaśnięcie silnika, szarpanie, a czasem jeszcze przed uruchomieniem motocykla rozrusznik będzie kręcił, ale motocykl nie odpali. Pierwsza lampka ostrzegawcza powinna się zapalić już w momencie, kiedy odgłos pompy po uruchomieniu stacyjki będzie w jakikolwiek sposób odbiegał od normy. Pompa paliwowa powinna być dobrana zgodnie ze wskazaniami producenta. Często zdarza się, że jeden model jest stosowany w różnych motocyklach różnych marek.