A~6913000
Układ chłodzenia silnika w motocyklu może opierać się na radiatorach, powietrzu, oleju lub cieczy. W tym ostatnim występuje motocyklowa pompa wody. Składa się on z dwóch obiegów. Pierwszy to płaszcz wodny wokół silnika, a drugi jest tworzony przez chłodnicę i kanały odprowadzające do niej płyn chłodniczy. Pracą tego drugiego, który jest też nazywany dużym obiegiem, steruje termostat monitorujący temperaturę silnika. Drugim istotnym elementem jest tutaj pompa wody, która powoduje ruch cieczy chłodzącej. Pompa wody to proste urządzenie, które składa się z korpusu i wirnika, który porusza się dzięki łożyskom. Pompa może być zamontowana bezpośrednio na silniku lub osobno.
Pompa cieczy chłodzącej do motocykla – usterki i awarie
Pompa wody do motocykla jest projektowana z myślą o znoszeniu dużych wahań temperatur oraz zmiennych prędkości obrotowych i wysokiego ciśnienia. Głównymi objawami tego, że coś złego dzieje się z pompą są jej głośna praca, wyciek płynu chłodzącego i pogorszenie właściwości układu przez niedostateczne chłodzenie silnika, co może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej motocykla. Z racji tego, że wirnik jest tu głównym elementem, to może dojść do uszkodzenia koła napędowego, łożysk lub uszczelek. Częstymi problemami są też korozja lub zapchanie pompy przez środek uszczelniający. Zdarza się również, że dochodzi do zwarcia elektrycznego.
Regeneracja pompy wody w motocyklu czy wymiana?
Kiedy już dojdzie do awarii pompy wody, to do wyboru są dwa rozwiązania - regeneracja lub wymiana. Zestaw naprawczy składa się z uszczelnienia, podkładek, nowego wirnika oraz wałka. W przypadku kiedy dojdzie do rozszczelnienia pompy, warto kupić samą uszczelkę i nie próbować napraw przy pomocy środków takich jak na przykład silikon, ponieważ nie przyniesie to długotrwałego efektu. Zazwyczaj same zestaw naprawczy pompy wody do motocykla powinien pomóc przywrócić ją do pełnej sprawności, a jego koszt jest nieco niższy niż całego elementu. Jeżeli problem zostanie zażegnany, to warto pamiętać o odpowiednim dbaniu o pompę, a więc stosowaniu tylko i wyłącznie płynu chłodzącego, który ma też właściwości smarujące elementy wirnika oraz ograniczanie użycia środków uszczelniających. Zamiast tego lepiej po prostu usunąć wyciek w serwisie.