W przypadku motocykli najczęściej spotykanym sposobem przeniesienia napędu na tylne koło jest łańcuch, choć zdarza się, że producenci stosują pasy napędowe oraz wały Kardana. W przypadku skuterów w znakomitej większości wyposażonych w bezstopniowe skrzynie biegów znajdziecie elastyczne paski napędowe. Wynika to z faktu, że zmiana przełożenia polega na zmianie odległości pomiędzy stożkowymi talerzami pracującymi w wariatorze. Dlatego elastyczny pasek pozwala na płynną zmianę kształtu w zależności od zmieniającej się średnicy okręgu.
Jak dobrać pasek napędowy do skutera?
Najważniejszym kryterium wyboru są oczywiście rozmiary paska i tu należy przestrzegać zaleceń producenta, nawet jeśli w skuterze zamontowano np. tuningowy wariator albo lżejsze rolki. Na wymiary paska składają się długość, szerokość i wysokość. Jeżeli z jakiegoś powodu nie ma dostępu do informacji producenta, to należy samodzielnie zmierzyć długość paska pod warunkiem, że nie jest on zerwany, ponieważ wtedy pomiar może być niedokładny. Do mierzenia używa się specjalnego narzędzia lub elastycznej taśmy mierniczej. Można też lekko napiąć pasek, owinąć go sznurkiem i sugerować się jego długością. Jeśli chodzi o materiał, to warto postawić na mieszankę gumy wzmocnioną włóknem aramidowym. Tu najczęściej spotyka się paski wzmocnione przy pomocy Kevlaru. Uchodzą za mocniejsze i często stosuje się je przy tuningu skuterów. Na pewno nie warto tu oszczędzać, a na najdroższych paskach często można przejechać nawet 20 tys. km.
Kiedy wymienić pasek napędowy motocyklowy?
To pytanie zadaje sobie wielu użytkowników. Przyjmuje się, że przy zakupie używanego skutera najlepiej od razu skontrolować stan napędu i w razie potrzeby dokonać wymiany. Nie należy ślepo wierzyć w słowa o tym, że jednoślad miał wykonany pełen serwis itp., ponieważ handlarz też musi na sprzedaży zarobić, co prowadzi do ograniczania kosztów przygotowania. W przypadku skuterów posiadanych od nowości lub ze znaną historią serwisową, najlepiej trzymać się zaleceń producenta, chyba że pojawią się jakieś niepokojące objawy. Należą do nich niepokojący dźwięk z okolic przekładni, ślizganie się paska – czyli połączenie wysokich obrotów i pogorszenia przyspieszenia. Obie rzeczy ciężko przeoczyć, chociaż są skutery, które z natury wydają z siebie dźwięki grzechotania z napędu, pomimo że wszystko jest w najlepszym porządku.