Data publikacji: 2023-01-31

Wymiana tłoka w 2T. Kiedy trzeba wymienić tłok i jaki tłok wybrać?

W motocrossie, hard enduro czy w szybkich skuterach 2T, należy regularnie kontrolować i wymieniać tłok. Przegapienie interwału serwisowego może być kosztowne i może skutkować nawet koniecznością remontu generalnego silnika.


  • Czysty filtr powietrza i dobry olej do mieszanki wpłyną na trwałość podzespołów silnika 2T.
  • Tłok w silniku 2T wymaga regularnej wymiany – w im cięższych warunkach pracuje motocykl, tym częściej trzeba kontrolować i wymieniać tłok.
  • Koszty ewentualnej awarii potrafią być bardzo wysokie, z koniecznością zakupu i wymiany cylindra, tłoka, korbowodu i łożysk włącznie.
Choć motocykle dwusuwowe powoli stają się coraz mniej popularne, w niektórych przypadkach nadal są najlepszym i często wybieranym rozwiązaniem. Dobrym przykładem będzie sport motocyklowy, chociażby wyścigi skuterów czy motocross. Na publicznych drogach dwusuwów jest coraz mniej przede wszystkim z powodu restrykcyjnych norm emisji spalin. A szkoda – dwusuwowe jednostki napędowe są nieskomplikowane i mają świetny stosunek pojemności do mocy maksymalnej, oraz niską masę własną. To główne powody użytkowania dwusuwów w wyczynowym sporcie motocyklowym.

Nieskomplikowane konstrukcyjnie dwusuwy wymagają jednak uważnej i dokładnej eksploatacji, w tym regularnej wymiany tłoka. Słowo “regularnej” jest może nietrafione, ponieważ częstotliwość wymiany tłoka w 2T wynika bezpośrednio ze sposobu użytkowania motocykla , oraz budowy jednostki napędowej.

Z artykułu dowiesz się:


Co ile wymiana tłoka w 2t?

Wymiana tłoka w 2T uzależniona jest od kilku czynników, które możemy podzielić na trzy główne:

  1. Interwał serwisowy zalecany przez producenta.
  2. Sposób użytkowania pojazdu.
  3. Ogólny stan techniczny.


Zaczynając od końca: zużyty pojazd o dużym przebiegu, którego historia serwisowa nie jest znana, może w pierwszej kolejności wymagać rozebrania góry silnika i kontroli podzespołów. Na zużycie tłoka wpływają takie elementy jak jakość oleju do mieszanki, stan filtra powietrza, czy przegrzewanie się silnika. Mówiąc wprost – jeśli silnik 2T nie jest utrzymany w dobrym stanie, wymiana tłoka może być pierwszą czynnością serwisową do wykonania zaraz po zakupie.

Interwał serwisowy podawany przez producenta z reguły jest ustalany mocno konserwatywnie, więc o ile nie używasz motocykla w skrajnie wymagających warunkach, można wziąć go z lekkim przymrużeniem oka. Przykładowo, wyczynowe silniki 250 2T z motocykli cross / enduro według książki serwisowej powinny mieć zmieniany tłok, co maksimum 40 motogodzin. Użytkownicy-amatorzy deklarują, że po wydłużeniu czasu do 60 motogodzin tłoki bywają w dobrym stanie.

Może nastąpić także odwrotna sytuacja. Szybki zawodnik, np. na motocyklu klasy 125 ccm, będzie musiał zmieniać tłok częściej niż w serwisówce. W przeszłości w wyścigach na poziomie mistrzostw Stanów Zjednoczonych w klasie 125, tłok zapobiegawczo wymieniano co wyścig.


PODSUMOWUJĄC

Podstawą do wymiany tłoka w 2T będzie wiedza na temat danego motocykla, książka serwisowa i sposób użytkowania motocykla.


Po czym poznać, że tłok jest do wymiany?

Powodem do niepokoju może być spadek mocy, nierówna praca lub problemy z odpalaniem. W takiej sytuacji najlepiej byłoby sprawdzić kompresję przy użyciu odpowiednich narzędzi motocyklowych. W dwusuwie kompresja wychodząca poza widełki książki serwisowej oznacza konieczność ingerencji w silnik.

Najlepszym sposobem będzie zdjęcie głowicy, oraz cylindra i wizualna ocena. Zużyty tłok to taki, na którego zewnętrznych ściankach są wyraźne rysy. Ocenie podlegają także pierścienie tłokowe, które powinny spełniać określone wymiary. Określone wymiary mają także zagłębienia, w których pierścienie tłokowe się znajdują. Jedne i drugie znaleźć można w książce serwisowej. Jeśli nie mamy pewności, co do czasu pracy tłoka, bezpieczniej będzie go wymienić.


Ile kosztuje wymiana tłoka?

Dużo zależy od typu motocykla, pojemności i producenta. Tłoki najczęściej dostępne są w zestawie: tłok + pierścienie + sworzeń. Dodatkowo przydałby się jeszcze komplet nowych uszczelek. Koszt zestawu części może wahać się od kilkuset do ponad 1000 zł. Jeśli skorzystamy z warsztatu, należy doliczyć do tego także robociznę. W przypadku skuterów, z racji niższych kosztów i pojemności, często spotyka się kompletne zestawy łącznie z cylindrem w cenie nieprzekraczającej kilkuset złotych.

Żeby ocenić koszty wymiany tłoka, najlepiej skorzystać z możliwości filtrowania części po marce i modelu motocykla. W sklepie Inter Motors znajduje się bogata oferta tłoków i innych części motocyklowych, w tym do dwusuwów.

Jaki tłok wybrać?

W przypadku silników dwusuwowych najczęściej ograniczeni jesteśmy do tłoków odlewanych (w 4T stosuje się tłoki kute). Na rynku dostępne są jakościowe zamienniki takich marek jak ATHENA, Wossner czy PROX.


Selekcja A, B i C

Podczas szukania odpowiedniego tłoka dostępne będą wersje A, B lub C. Oznaczenia te nadawane są przez producenta w wyniku tego, że masowa produkcja nie jest idealnie dokładna – więc cylinder A potrzebuje tłoki w rozmiarze A, a cylinder B tłoki w rozmiarze B. Różnica między A i B to 0,01 mm. Selekcję tłoka należy dobrać do selekcji cylindra, pod warunkiem, że cylinder nie jest zużyty. Po honowaniu cylindra, selekcja tłoka powinna zostać dobrana do rozmiaru cylindra.


SPRAWDŹ: Kiedy i jak wymienić cylinder w motocyklu 2T – poradnik


Wymiana tłoka w 2T – to proste!

Wymiana tłoka w motocyklu lub skuterze z silnikiem dwusuwowym nie jest skomplikowana, ale wymaga minimum wiedzy mechanicznej, przestrzeni i odpowiednich narzędzi. Tłok należy dobrać i złożyć, smarując ruchome elementy olejem do mieszanki. Osoby nie czujące się na siłach, powinny skorzystać z doświadczonego warsztatu.

Najważniejsze do zapamiętania jest to, że tłok – jak każda inna część eksploatacyjna – wymaga kontroli i wymiany. Zwłaszcza w dwusuwach i zwłaszcza w sporcie motocyklowym. Uszkodzenia spowodowane przez pracujący tłok (który porusza się z prędkościami rzędu 200 suwów / sekundę) to ogromne koszty remontu góry silnika.


ATHENA
Tłok S4F06640012B 250 selekcja B śr. 66,35 mm pasuje do KTM EXC 250/250 (Enduro Comp.)/250 2T 2000-2005
Średnica [mm] 66.35
Średnica sworznia [mm] 18
Do koszyka
 
(0)
2 szt.
Cena regularna  
592.12
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
2 szt.
Cena regularna  
225.79
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
3 szt.
Cena regularna  
548.24
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: