Wymiana tłoka w 2T. Kiedy trzeba wymienić tłok i jaki tłok wybrać?
W motocrossie, hard enduro czy w szybkich skuterach 2T, należy regularnie kontrolować i wymieniać tłok. Przegapienie interwału serwisowego może być kosztowne i może skutkować nawet koniecznością remontu generalnego silnika.

- Czysty filtr powietrza i dobry olej do mieszanki wpłyną na trwałość podzespołów silnika 2T.
- Tłok w silniku 2T wymaga regularnej wymiany – w im cięższych warunkach pracuje motocykl, tym częściej trzeba kontrolować i wymieniać tłok.
- Koszty ewentualnej awarii potrafią być bardzo wysokie, z koniecznością zakupu i wymiany cylindra, tłoka, korbowodu i łożysk włącznie.
Nieskomplikowane konstrukcyjnie dwusuwy wymagają jednak uważnej i dokładnej eksploatacji, w tym regularnej wymiany tłoka. Słowo “regularnej” jest może nietrafione, ponieważ częstotliwość wymiany tłoka w 2T wynika bezpośrednio ze sposobu użytkowania motocykla , oraz budowy jednostki napędowej.
Z artykułu dowiesz się:
- Co ile wymiana tłoka w 2t?
- Po czym poznać, że tłok jest do wymiany?
- Ile kosztuje wymiana tłoka?
- Jaki tłok wybrać?
- Selekcja A, B i C
- Wymiana tłoka w 2T – to proste!
Co ile wymiana tłoka w 2t?
Wymiana tłoka w 2T uzależniona jest od kilku czynników, które możemy podzielić na trzy główne:
- Interwał serwisowy zalecany przez producenta.
- Sposób użytkowania pojazdu.
- Ogólny stan techniczny.
Zaczynając od końca: zużyty pojazd o dużym przebiegu, którego historia serwisowa nie jest znana, może w pierwszej kolejności wymagać rozebrania góry silnika i kontroli podzespołów. Na zużycie tłoka wpływają takie elementy jak jakość oleju do mieszanki, stan filtra powietrza, czy przegrzewanie się silnika. Mówiąc wprost – jeśli silnik 2T nie jest utrzymany w dobrym stanie, wymiana tłoka może być pierwszą czynnością serwisową do wykonania zaraz po zakupie.
Interwał serwisowy podawany przez producenta z reguły jest ustalany mocno konserwatywnie, więc o ile nie używasz motocykla w skrajnie wymagających warunkach, można wziąć go z lekkim przymrużeniem oka. Przykładowo, wyczynowe silniki 250 2T z motocykli cross / enduro według książki serwisowej powinny mieć zmieniany tłok, co maksimum 40 motogodzin. Użytkownicy-amatorzy deklarują, że po wydłużeniu czasu do 60 motogodzin tłoki bywają w dobrym stanie.
Może nastąpić także odwrotna sytuacja. Szybki zawodnik, np. na motocyklu klasy 125 ccm, będzie musiał zmieniać tłok częściej niż w serwisówce. W przeszłości w wyścigach na poziomie mistrzostw Stanów Zjednoczonych w klasie 125, tłok zapobiegawczo wymieniano co wyścig.
PODSUMOWUJĄCPodstawą do wymiany tłoka w 2T będzie wiedza na temat danego motocykla, książka serwisowa i sposób użytkowania motocykla. |
Po czym poznać, że tłok jest do wymiany?
Powodem do niepokoju może być spadek mocy, nierówna praca lub problemy z odpalaniem. W takiej sytuacji najlepiej byłoby sprawdzić kompresję przy użyciu odpowiednich narzędzi motocyklowych. W dwusuwie kompresja wychodząca poza widełki książki serwisowej oznacza konieczność ingerencji w silnik.
Najlepszym sposobem będzie zdjęcie głowicy, oraz cylindra i wizualna ocena. Zużyty tłok to taki, na którego zewnętrznych ściankach są wyraźne rysy. Ocenie podlegają także pierścienie tłokowe, które powinny spełniać określone wymiary. Określone wymiary mają także zagłębienia, w których pierścienie tłokowe się znajdują. Jedne i drugie znaleźć można w książce serwisowej. Jeśli nie mamy pewności, co do czasu pracy tłoka, bezpieczniej będzie go wymienić.
Ile kosztuje wymiana tłoka?
Dużo zależy od typu motocykla, pojemności i producenta. Tłoki najczęściej dostępne są w zestawie: tłok + pierścienie + sworzeń. Dodatkowo przydałby się jeszcze komplet nowych uszczelek. Koszt zestawu części może wahać się od kilkuset do ponad 1000 zł. Jeśli skorzystamy z warsztatu, należy doliczyć do tego także robociznę. W przypadku skuterów, z racji niższych kosztów i pojemności, często spotyka się kompletne zestawy łącznie z cylindrem w cenie nieprzekraczającej kilkuset złotych.
Żeby ocenić koszty wymiany tłoka, najlepiej skorzystać z możliwości filtrowania części po marce i modelu motocykla. W sklepie Inter Motors znajduje się bogata oferta tłoków i innych części motocyklowych, w tym do dwusuwów.
Jaki tłok wybrać?
W przypadku silników dwusuwowych najczęściej ograniczeni jesteśmy do tłoków odlewanych (w 4T stosuje się tłoki kute). Na rynku dostępne są jakościowe zamienniki takich marek jak ATHENA, Wossner czy PROX.
Selekcja A, B i C
Podczas szukania odpowiedniego tłoka dostępne będą wersje A, B lub C. Oznaczenia te nadawane są przez producenta w wyniku tego, że masowa produkcja nie jest idealnie dokładna – więc cylinder A potrzebuje tłoki w rozmiarze A, a cylinder B tłoki w rozmiarze B. Różnica między A i B to 0,01 mm. Selekcję tłoka należy dobrać do selekcji cylindra, pod warunkiem, że cylinder nie jest zużyty. Po honowaniu cylindra, selekcja tłoka powinna zostać dobrana do rozmiaru cylindra.
Wymiana tłoka w 2T – to proste!
Wymiana tłoka w motocyklu lub skuterze z silnikiem dwusuwowym nie jest skomplikowana, ale wymaga minimum wiedzy mechanicznej, przestrzeni i odpowiednich narzędzi. Tłok należy dobrać i złożyć, smarując ruchome elementy olejem do mieszanki. Osoby nie czujące się na siłach, powinny skorzystać z doświadczonego warsztatu.
Najważniejsze do zapamiętania jest to, że tłok – jak każda inna część eksploatacyjna – wymaga kontroli i wymiany. Zwłaszcza w dwusuwach i zwłaszcza w sporcie motocyklowym. Uszkodzenia spowodowane przez pracujący tłok (który porusza się z prędkościami rzędu 200 suwów / sekundę) to ogromne koszty remontu góry silnika.