Data publikacji: 2023-02-08

Synchronizacja gaźników w motocyklu. Jak zadbać o gaźniki i je wyregulować?

Synchronizacja gaźników przekłada się na odpowiednią pracę silnika, a więc pozwala utrzymać optymalne połączenie osiągów i zużycia paliwa. Dowiedz się, jak o nie zadbać.


Choć gaźniki zostały skutecznie wyparte przez nowocześniejszy i bardziej precyzyjny oraz wymagający mniejszej uwagi elektroniczny wtrysk paliwa, to nadal można je spotkać w wielu motocyklach. Warto wiedzieć, jak działają i poznać tajniki ich regulacji.

  • Gaźniki towarzyszą motoryzacji od samego początku. Odpowiadają za dostarczanie w odpowiednich proporcjach mieszanki paliwa i powietrza do komory spalania. Jest to element w pełni mechaniczny, który z czasem wymaga czyszczenia, regulacji i synchronizacji.
  • Czynności związane z obsługą gaźnika można wykonać samodzielnie, ale wymagają one inwestycji w odpowiednie narzędzia, w tym myjki ultradźwiękowej i wakuometru.
  • Gaźniki są bardzo wyczulone na wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia, dlatego warto tankować na sprawdzonych stacjach i kontrolować zbiornik paliwa pod kątem ewentualnego pojawienia się korozji.

Gaźniki są związane z motoryzacją od samego początku jej istnienia. Za ten wynalazek odpowiedzialny jest Gottlieb Daimler, który wynalazł gaźnik w 1876 r. W przypadku dużych i mocnych silników zostały wyparte przez wtrysk paliwa, ale nadal można je spotkać na przykład w motorowerach. Za sprawą nieco innego niż samochody sposobu postrzegania motocykli, na drogach jeździ jeszcze wiele jednośladów zasilanych właśnie przez gaźniki. Podobnie jak wtryskiwacze są one odpowiedzialne za dostarczenie do komory spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w odpowiednich proporcjach.

Z artykułu dowiesz się:


Budowa i działanie gaźnika w motocyklu

Działanie gaźnika nie jest skomplikowane – w dużym uproszczeniu powietrze zasysane przez tłok przepływa przez gardziel (zwężkę), a spadek ciśnienia powietrza w przewężeniu gardzieli doprowadza do zassania paliwa z komory pływakowej. Tam znajduje się pływak utrzymujący stały poziom paliwa, który zawsze jest poniżej poziomu wypływu paliwa z dyszy do gardzieli. Ilość podawanego paliwa zależy od prędkości powietrza przepływającego przez gaźnik, a ta z kolei jest regulowana przez zmianę otwarcia przepustnicy, którą w przypadku motocykla kontrolujemy przy pomocy rolgazu.

Konstrukcja składająca się tylko z wlotu, gardzieli, komory pływakowej, pływaka, zaworu, dyszy i przepustnicy już praktycznie nie występuje, a gaźnik zawsze ma dodatkowe elementy konstrukcji. Wśród nich są urządzenie: biegu jałowego wzbogacające mieszankę przy zamkniętej przepustnicy, urządzenie rozruchowe zwane ssaniem, które wzbogaca mieszankę podczas rozruchu na zimnym silniku, urządzenie wzbogacające mieszankę przy większych obciążeniach, pompka przyspieszająca podająca dodatkową ilość paliwa, urządzenie kompensacyjne utrzymujące stały skład mieszanki przy zmianach obciążenia, zawór hamowania silnikiem oraz elementy elektryczne i elektroniczne takie jak np. czujniki prędkości obrotowej silnika, położenia wału, podciśnienia i temperatury.


WAŻNE

Gaźniki dzielimy ze względu na kierunek przepływu powietrza.


W bocznossących przelot ułożony jest poziomo. Dalej mamy gaźniki górnossące, gdzie powietrze dostaje się od spodu i przepływa przez pionowy przelot. Wśród wad wymienia się wypadanie większych kropli paliwa i ich osiadanie na ściankach dolotu, a wśród zalet – brak możliwości zalania silnika w trakcie jego uruchamiania. Trzeci typ to dolnossące, gdzie powietrze porusza się z góry do dołu, a sam gaźnik jest umieszczony powyżej głowicy silnika. Tu jednak trzeba zwracać uwagę na stan zaworu i pływaka w komorze pływakowej, ponieważ ich zaniedbanie może skończyć się zalaniem silnika podczas rozruchu.


Co ile synchronizacja gaźników? Co ile regulacja gaźników?

Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jak często wykonywać czyszczenie i regulację gaźników motocyklowych. Zakładając, że silnik działa prawidłowo i gaźniki są w doskonałej kondycji, to wszelkie zabiegi związane z ich czyszczeniem i synchronizacją można przeprowadzać zgodnie ze wskazaniami producenta. Z czasem również gaźnik może zostać zapchany przez osady utrudniające przepływ paliwa. Pojawiają się one głównie w komorze pływakowej i układzie wolnych obrotów. Nawet tankując benzynę na sprawdzonej stacji, osady mogą się pojawić za sprawą np. korozji wewnątrz zbiornika paliwa. Główne oznaki tego, że czas na wizytę w serwisie to nierówne obroty, brak mocy, szarpanie i gaśnięcie silnika.


Czyszczenie i regulacja gaźników motocyklowych

Czyszczenie gaźników można przeprowadzić na kilka sposobów. Jeżeli w trasie pojawią się pierwsze objawy mówiące, że zbliża się moment czyszczenia i regulacji, to można go nieco odwlec. W większości konstrukcji producenci przewidzieli specjalny zawór pozwalający na przepłukanie benzyną wprost ze zbiornika paliwa. Musicie jedynie zaopatrzyć się w naczynie, do którego ścieknie użyte do przelania paliwo. Po zakończeniu podróży i powrocie do domu pozostają dwie opcje – wizyta w serwisie lub samodzielne czyszczenie, regulacja i synchronizacja.

Jeżeli wybierzecie opcję numer dwa, to warto poszukać instrukcji serwisowej do posiadanego motocykla, ponieważ tam znajdziecie całą procedurę opisaną krok po kroku. Ewentualnie znając zasadę działania i budowę gaźnika można wziąć pewne rzeczy na logikę. Przy demontażu i rozbieraniu warto również robić zdjęcia na każdym etapie prac. Przed przystąpieniem do prac najlepiej kupić komplet uszczelek i gumowych elementów na wypadek, gdyby te wymagały wymiany. Najważniejsze kwestie to posiadanie odpowiednich narzędzi i zachowanie czystości pracy, zwłaszcza przy ponownym składaniu i montażu gaźników. Po rozebraniu gaźników należy zabrać się za czyszczenie i tu są dwie drogi. Pierwsza to użycie sprężonego powietrza, pędzla i chemii. Ta metoda jest tania, ale również czasochłonna i może się okazać, że nie uda się usunąć wszystkich zabrudzeń. Druga to użycie myjki ultradźwiękowej, która będzie wymagała poczynienia inwestycji w kwocie od ok. 600 zł wzwyż.

Po zakończeniu czyszczenia elementy należy pozostawić do całkowitego wyschnięcia i następnie można zabrać się za ponowne składanie. Trzeba pamiętać, że dysza regulująca skład mieszanki musi mieć wszystkie elementy ułożone w odpowiedniej kolejności, dlatego tak ważne jest wykonanie zdjęć podczas demontażu lub korzystanie z instrukcji serwisowej. Należy wkręcić ją do oporu, a następnie wykręcić o liczbę obrotów podaną przez producenta.

PAMIĘTAJ

Zazwyczaj w motocyklach spotyka się silniki dwu- i czterocylindrowe, dlatego po ponownym montażu gaźników trzeba przeprowadzić zabieg regulacji i synchronizacji gaźników.


Regulację zaczyna się od ustawienia pływaka, następnie dyszy wolnych obrotów, śruby regulującej skład mieszanki, iglicy i dyszy głównej. Te dwa ostatnie elementy ustawia się podczas jazdy z równo otwartą przepustnicą. Gaźniki muszą pracować z identycznym podciśnieniem, dlatego należy je zsynchronizować. Tu niezbędnym narzędziem będzie wakuometr do synchronizacji gaźników. Po dokonaniu kalibracji wpina się go do pasujących otworów w gaźnikach za pomocą specjalnych adapterów. Podciśnienie sprawdzane jest na ciepłym silniku. Jeżeli któryś z gaźników wykazuje odchylenie od normy, to wtedy wymagana jest korekta ustawienia śruby regulacji biegu jałowego. Zarówno w przypadku regulacji, jak i przy synchronizacji gaźników musicie wziąć poprawkę na to, że informacje zawarte w instrukcji serwisowej motocykla dotyczą silnika zachowanego w idealnym stanie.


SPRAWDŹ: Czyszczenie gaźnika w motocyklu. Jak działa gaźnik i czy regulować go samodzielnie?


Ile kosztuje synchronizacja gaźników?

Jeżeli zdecydujesz się na samodzielną regulację gaźników, to na początku będzie to wymagało inwestycji w odpowiednie narzędzia motocyklowe. Zakup wakuometru i myjki ciśnieniowej to już koszt zbliżony, a czasem nawet przekraczający 1 tys. zł. Oczywiście mając kumpli z mechaniczną zajawką i motocyklami z silnikami zasilanymi gaźnikami możecie rozłożyć ten koszt i dzielić się sprzętem. Warto również wziąć pod uwagę kwestię tego, że przy amatorskich naprawach często coś może pójść nie tak i pojawią się niespodziewane koszty dodatkowe. Jeżeli spojrzymy na ceny serwisów np. w Warszawie, to sama synchronizacja gaźników kosztuje średnio od 100 do 350 zł w zależności od ilości cylindrów i ich układu. Pełen serwis składający się z czyszczenia, regulacji i synchronizacji to koszt od 300 do 1 tys. zł. Tu cena również zależy od tego, jaki macie silnik w swoim motocyklu. Różnica jest oczywiście taka, że u wykwalifikowanego mechanika szanse na powodzenie całej operacji są nieporównywalnie większe.

BESTSELLER
OXFORD
Podróżny zestaw narzędzi, kolor czarny/niebieski, 28 części
Nazwa Podróżny zestaw narzędzi
Kolor Czarny Niebieski
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
94.00
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
OXFORD
Szczotka do czyszczenia łańcucha
Nazwa Szczotka do czyszczenia łańcucha
Do koszyka
 
5.0
(1)
>9 szt.
Cena regularna  
54.00
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
OXFORD
Zestaw naprawczy linek
Nazwa Zestaw naprawczy linek
Ilość sztuk w kpl. [szt.] 2
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
87.99
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: