Data publikacji: 2023-01-23

Przewody hamulcowe w stalowym oplocie. Czy warto?

Krótka odpowiedź brzmi: tak! Zastosowanie przewodów hamulcowych w stalowym oplocie w motocyklu znacząco podniesie osiągi podczas hamowania. To jedna z najtańszych i najłatwiejszych przeróbek, jaką można zrobić. Wystarczy dobrać odpowiednie przewody i przełknąć uciążliwe odpowietrzanie układu hamulcowego po wymianie płynu.



  • Przewody hamulcowe w stalowym oplocie do motocykli to najłatwiejszy sposób na poprawienie osiągów układu hamulcowego.
  • Producenci części i akcesoriów układów hamulcowych oferują przewody w stalowym oplocie do różnych modeli motocykli.
  • Wymiana jest prosta – można poradzić sobie z nią także samodzielnie.

Najczęściej w motocyklach szosowych seryjnie instaluje się gumowe przewody hamulcowe. Są tańsze i spełniają potrzeby większości motocyklistów. Mają jednak swoje wady – guma z czasem „starzeje się” i efektywność hamowania spada. Mówiąc dosadniej, płyn hamulcowy rozpycha przewody, zamiast wypychać tłoczek hamulcowy. Te minimalne straty są wyczuwalne nawet dla początkujących motocyklistów, zwłaszcza jeśli przesiądą się z motocykla wyposażonego w przewody w stalowym oplocie.

Na szczęście, koszt stalowych przewodów hamulcowych nie jest bardzo wysoki, a z odrobiną cierpliwości wymianę można przeprowadzić w przydomowym garażu. Potrzebne będą nam podstawowe narzędzia, odpowiedni płyn hamulcowy (obecnie większość producentów motocykli stosuje DOT4), kawałek przezroczystego, gumowego wężyka o małej średnicy i plastikowy pojemnik. Do wymiany wrócimy za chwilę.

Przewody hamulcowe w stalowym oplocie do motocykli. Same plusy

Przewody w stalowym oplocie do motocykli to same plusy: wyraźny punkt działania układu hamulcowego, brak spadku efektywności pod obciążeniem, brak konieczności serwisowania. Porządne przewody hamulcowe w stalowym oplocie do motocykli posiadają wewnętrzny rdzeń wykonany np. z teflonu (w przypadku przewodów TRW jest to Teflon DuPont) i zewnętrzną osłonę ze stalowych pierścieni. Taka budowa nie pozwala na puchnięcie przewodów, a klamka hamulca pozostaje niezmiennie twarda bez względu na to, jak mocno i długo hamujemy.

Największe plusy to:

  • Zastosowanie przewodów hamulcowych w stalowym oplocie ogranicza efekt fadingu do minimum.
  • Przewody w stalowym oplocie praktycznie nie potrzebują serwisowania – raz wymieniasz i zapominasz.

Jak wymienić przewody hamulcowe w motocyklu?

Wymiana przewodów hamulcowych wiąże się z pozbyciem się płynu hamulcowego z układu. I to największa część problemu, ponieważ krótki układ hamulcowy w motocyklach ma tendencje do zapowietrzania się. Na szczęście odpowietrzenie nie jest trudne, a poprawnie wykonana wymiana przewodów hamulcowych powinna zakończyć się układem bez powietrza w przewodach.

Przy okazji wymiany przewodów, wymień także płyn. Nie ma większego sensu zalewać układ używanym płynem hamulcowym. Chyba że był świeżo wymieniony i nie nosi oznak żadnego zużycia.

Wymiana przewodów hamulcowych – krok po kroku

  1. Przygotuj swoje miejsce pracy: obłóż zbiornik płynu hamulcowego papierem lub ścierką. Płyn hamulcowy jest szkodliwy dla lakieru. Sprawdź, czy masz wszystkie potrzebne narzędzia: śrubokręt do zdjęcia pokrywy zbiornika płynu hamulcowego, klucz płasko-oczkowy do poluzowania odpowietrzników, nasadki o odpowiednim rozmiarze do zdjęcia i założenia przewodów, brake cleaner, przezroczysty, gumowy wężyk, plastikowy pojemnik i gumowe rękawiczki oraz strzykawkę.
  2. Upewnij się, że zbiornik płynu hamulcowego jest w pozycji poziomej. Zdejmij pokrywę zbiornika na płyn hamulcowy przy pompie hamulcowej. Ostrożnie ze śrubami, w starszych motocyklach potrafią sprawiać trudności z odkręceniem. Wyciągnij strzykawkę maksymalnie dużo płynu hamulcowego i zlej go do wcześniej przygotowanego pojemnika.
  3. Załóż gumowy wężyk na odpowietrznik i włóż go do pojemnika na płyn. Odkręć odpowietrznik i pompując klamką lub dźwignią hamulca, wypompuj płyn hamulcowy ze starych przewodów.
  4. Odkręć przewody hamulcowe. Pamiętaj, że może polecieć z nich płyn hamulcowy. Nie jest on niebezpieczny dla opon czy elementów stalowych, ale mimo wszystko lepiej go myć (używając brake cleanera).
  5. Przymocuj wcześniej odpowiednio dobrane, nowe przewody hamulcowe w stalowym oplocie. Ich odpowiednie ułożenie może być trudniejsze, ponieważ nie są tak elastyczne, jak gumowe. Przykręć je do zacisku/zacisków w sposób zapewniający szczelność (ale jeszcze nie kluczem dynamometrycznym).
  6. Zalej nowy płyn do zbiorniczka pompy hamulcowej, z zakręconym odpowietrznikiem. Podpompuj klamką lub dźwignią i odkręć odpowietrznik, aż w założonym na niego wężyku pojawi się płyn. Zakręć odpowietrznik, dolej płynu hamulcowego i powtórz całą procedurę.
  7. Czynność powtarzamy, aż w wężyku pojawi się płyn bez powietrza. Trzeba zwrócić uwagę na to, żeby płynu nie zabrakło w zbiorniku przy pompie. Jeśli go zabraknie, układ na nowo się zapowietrzy.
  8. Dolej płyn do odpowiedniego poziomu i załóż pokrywę zbiornika pompy.
  9. Na koniec dokręć nowe przewody kluczem dynamometrycznym odpowiednim momentem.
  10. Jeśli zacisk lub tarcza są brudne, wyczyść je brake cleanerem.

Jeśli istnieje jakiekolwiek podejrzenie, że układ nadal jest zapowietrzony (np. gąbczasta klamka hamulca), nie jeździć motocyklem, dopóki nie masz pewności, że wymiana przewodów hamulcowych wraz z wymianą płynu i odpowietrzaniem zostały dobrze wykonane.

    Przewody w stalowym oplocie. Warto? Tak!

    Ciężko wyobrazić sobie warunki, w których przewody w stalowym oplocie byłyby gorsze, niż przewody gumowe. Wymiana standardowych, gumowych przewodów to krok w stronę poprawienia komfortu i bezpieczeństwa oraz precyzyjnie działający układ hamulcowy. Nawet osoby, które nie czują się komfortowo z samodzielną wymianą przewodów, mogą skorzystać z usług zaufanego mechanika – nie jest to droga czynność serwisowa.

    Szeroki asortyment przewodów hamulcowych w stalowym oplocie do motocykli można znaleźć w sklepie Inter Motors.

    TRW
    Przewód hamulcowy w stalowym oplocie MCH499H2 tył
    Nazwa Przewód hamulcowy w stalowym oplocie
    Miejsce zabudowy Tył
    Do koszyka
     
    (0)
    0 szt.
    Cena regularna  
    442.98
    (0 zł/)
    Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
    TRW
    Przewód hamulcowy w stalowym oplocie MV037T przezroczysty 37cm
    Nazwa Przewód hamulcowy w stalowym oplocie
    Kolor Przezroczysty
    Do koszyka
     
    (0)
    5 szt.
    Cena regularna  
    153.50
    (0 zł/)
    Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
    TRW
    Przewód hamulcowy w stalowym oplocie MV072T przezroczysty 72cm
    Nazwa Przewód hamulcowy w stalowym oplocie
    Kolor Przezroczysty
    Do koszyka
     
    (0)
    >9 szt.
    Cena regularna  
    185.99
    (0 zł/)
    Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  

    Zastosowanie przewodów hamulcowych w stalowym oplocie ogranicza efekt fadingu do minimum.

    Przewody w stalowym oplocie praktycznie nie potrzebują serwisowania – raz wymieniasz i zapominasz.