Przeciwskręt - co to jest, jak wykonać poprawnie? Technika jazdy motocyklem w zakręcie
Nauka jazdy na motocyklu nie jest najłatwiejsza, ale chcąc bezpiecznie poruszać się po drodze, należy poznać wszystkie najważniejsze informacje. Jedną z podstawowych technik, jaką należy opanować jest przeciwskręt, tj. technika jazdy motocyklem w zakręcie. Należy nie tylko wiedzieć czym jest, ale też o co w nim chodzi i jak właściwie reagować, by uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Szczegóły wyjaśniamy poniżej

Co to jest przeciwskręt na motocyklu?

Dla wielu przeciwskręt może brzmieć nieco dziwnie/zabawnie, ale jest to niezwykle ciekawe zjawisko. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że motocykl skręca w przeciwną stronę niż jego kierownica. Co ciekawe, nie tylko jest to zaskakujące, ale wiele osób korzysta z tej zasady nieświadomie. Wynika to bowiem z faktu, iż działanie to przychodzi naturalnie.
Wyjaśniając najprościej należy zauważyć, że przy wykonywaniu normalnych manewrów, po skręceniu w prawo, motocykl jedzie w prawo. To samo dotyczy skrętu w lewo. Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy motocykl nabiera większej prędkości. Wówczas zaczyna działać przeciwskręt, tj. w momencie, gdy na łuku drogi kierowca skręca w prawo, kierownica idzie w lewo. I odwrotnie. Być może trudno w to uwierzyć, jednak skupiając się na ruchach motocykla i kierownicy podczas jazdy można to zauważyć.
Najczęściej działanie to wykonuje się automatycznie, jednak w trudnych sytuacjach może być konieczne odpowiednie zareagowanie. Szczególnie ma to miejsce w momencie, gdy kierowca jednośladu zbyt szybko wjedzie w zakręt. Wówczas motocykl może nie skręcić wystarczająco mocno i konieczna jest mocniejsza reakcja kierownicy – należy wówczas skręcić ją w przeciwną stronę niż prowadzi droga.
Jak wykonać przeciwskręt?
Jak już wspominaliśmy, z przeciwskrętu korzysta każdy, choć większość początkujących robi to nieświadomie. Najprościej technikę tę zauważyć poprzez efekt pochylania się motocykla. Aby mieć pewność, że kierowca jednośladu poradzi sobie w trudnej sytuacji, warto przeciwskręt poćwiczyć i jego świadome wykorzystanie. Jeśli zastanawiasz się jak wykonać przeciwskręt, to musisz wiedzieć, że najprostszą metodą jest odpychanie od siebie kierownicy z tej strony, w którą chce się skręcić. Jeśli więc popchnięta zostanie lewa strona, spowoduje ona skręcenie przedniego koła w prawą stronę i odwrotnie. Kluczowe jest nie tylko nauczenie się ruchów, ale też zachowania maszyny. Pozwoli ono nie tylko dokładnie poznać zasadę działania przeciwskrętu, ale też zobaczyć, jak pojazd będzie się zachowywał w danej sytuacji. Aby jednak cały proces odbywał się bezpiecznie, musisz zadbać o swoje bezpieczeństwo. Kluczowy jest nie tylko strój, ale też kask motocyklowy.
Dlaczego tak ważne jest wiedzieć, kiedy należy stosować przeciwskręt?
Być może wielu z Was zastanawia się, dlaczego tak ważne jest zdobycie umiejętności stosowania przeciwskrętu, skoro w większości przypadków robi się go odruchowo i naturalnie. Otóż, nigdy nie wiadomo, jaka sytuacja spotka nas na drodze. O ile przy bezproblemowej jeździe postępowanie przychodzi naturalnie, o tyle w nagłej sytuacji i stresie może pojawić się problem. W momencie, gdy przeciwskręt należy wykonać gwałtownie, musi on być wykonywany w pełni świadomie. Najczęściej ma to miejsce w momencie szybkiego pokonywania zakrętu bądź też konieczności szybkiego ominięcia przeszkodzi. Może bowiem okazać się, że przy nagłym pokonywaniu łuku motocykl nie skręci właściwie i zacznie wyjeżdżać poza zakręt. Odpowiednie wykonanie przeciwskrętu pozwoli uniknąć niebezpiecznej sytuacji i spokojnie pokonać zakręt.
Przy jakiej prędkości warto ćwiczyć przeciwskręt?
Jeśli chcesz samodzielnie przećwiczyć przeciwskręt, to najlepiej wykonać go na prostym odcinku drogi, ale w bezpiecznej okolicy i z niewielkim bądź najlepiej zerowym ruchem. Pamiętaj – wszystkie tego typu ćwiczenia wykonuj w odpowiednio dopasowanym kasku. Możesz wybrać kask integralny lub kask szczękowy. Warto sprawdzić kask szczękowy SHOEI NEOTEC, kask integralny SHARK SPARTAN BLANK oraz kask integralny NOLAN N60-6 SPECIAL 9.
Konieczne jest rozpędzenie pojazdu do właściwej prędkości – około 60 km/h. Najlepiej utrzymać motocykl na około 4-5 biegu, gdyż wtedy nie występuje efekt hamowania silnikiem. Teraz pora na działanie. Odpychając prawą manetkę skierujesz koło w lewo, a motocykl pochyli się w prawo. To samo zrób z przeciwną stroną. To proste ćwiczenie pozwoli Ci zobaczyć, jak działa maszyna i jak się zachowuje. Obawiasz się, że przewrócisz motocykl? Nic bardziej mylnego – wystarczy wyprostować kierownicę, a pojazd sam wróci do pionu.