Data publikacji: 2022-11-18

Przeciwskręt - co to jest, jak wykonać poprawnie? Technika jazdy motocyklem w zakręcie

Nauka jazdy na motocyklu nie jest najłatwiejsza, ale chcąc bezpiecznie poruszać się po drodze, należy poznać wszystkie najważniejsze informacje. Jedną z podstawowych technik, jaką należy opanować jest przeciwskręt, tj. technika jazdy motocyklem w zakręcie. Należy nie tylko wiedzieć czym jest, ale też o co w nim chodzi i jak właściwie reagować, by uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Szczegóły wyjaśniamy poniżej


Co to jest przeciwskręt na motocyklu?


Dla wielu przeciwskręt może brzmieć nieco dziwnie/zabawnie, ale jest to niezwykle ciekawe zjawisko. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że motocykl skręca w przeciwną stronę niż jego kierownica. Co ciekawe, nie tylko jest to zaskakujące, ale wiele osób korzysta z tej zasady nieświadomie. Wynika to bowiem z faktu, iż działanie to przychodzi naturalnie.

Wyjaśniając najprościej należy zauważyć, że przy wykonywaniu normalnych manewrów, po skręceniu w prawo, motocykl jedzie w prawo. To samo dotyczy skrętu w lewo. Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy motocykl nabiera większej prędkości. Wówczas zaczyna działać przeciwskręt, tj. w momencie, gdy na łuku drogi kierowca skręca w prawo, kierownica idzie w lewo. I odwrotnie. Być może trudno w to uwierzyć, jednak skupiając się na ruchach motocykla i kierownicy podczas jazdy można to zauważyć.

Najczęściej działanie to wykonuje się automatycznie, jednak w trudnych sytuacjach może być konieczne odpowiednie zareagowanie. Szczególnie ma to miejsce w momencie, gdy kierowca jednośladu zbyt szybko wjedzie w zakręt. Wówczas motocykl może nie skręcić wystarczająco mocno i konieczna jest mocniejsza reakcja kierownicy – należy wówczas skręcić ją w przeciwną stronę niż prowadzi droga.

Jak wykonać przeciwskręt?

Jak już wspominaliśmy, z przeciwskrętu korzysta każdy, choć większość początkujących robi to nieświadomie. Najprościej technikę tę zauważyć poprzez efekt pochylania się motocykla. Aby mieć pewność, że kierowca jednośladu poradzi sobie w trudnej sytuacji, warto przeciwskręt poćwiczyć i jego świadome wykorzystanie. Jeśli zastanawiasz się jak wykonać przeciwskręt, to musisz wiedzieć, że najprostszą metodą jest odpychanie od siebie kierownicy z tej strony, w którą chce się skręcić. Jeśli więc popchnięta zostanie lewa strona, spowoduje ona skręcenie przedniego koła w prawą stronę i odwrotnie. Kluczowe jest nie tylko nauczenie się ruchów, ale też zachowania maszyny. Pozwoli ono nie tylko dokładnie poznać zasadę działania przeciwskrętu, ale też zobaczyć, jak pojazd będzie się zachowywał w danej sytuacji. Aby jednak cały proces odbywał się bezpiecznie, musisz zadbać o swoje bezpieczeństwo. Kluczowy jest nie tylko strój, ale też kask motocyklowy.

Dlaczego tak ważne jest wiedzieć, kiedy należy stosować przeciwskręt?

Być może wielu z Was zastanawia się, dlaczego tak ważne jest zdobycie umiejętności stosowania przeciwskrętu, skoro w większości przypadków robi się go odruchowo i naturalnie. Otóż, nigdy nie wiadomo, jaka sytuacja spotka nas na drodze. O ile przy bezproblemowej jeździe postępowanie przychodzi naturalnie, o tyle w nagłej sytuacji i stresie może pojawić się problem. W momencie, gdy przeciwskręt należy wykonać gwałtownie, musi on być wykonywany w pełni świadomie. Najczęściej ma to miejsce w momencie szybkiego pokonywania zakrętu bądź też konieczności szybkiego ominięcia przeszkodzi. Może bowiem okazać się, że przy nagłym pokonywaniu łuku motocykl nie skręci właściwie i zacznie wyjeżdżać poza zakręt. Odpowiednie wykonanie przeciwskrętu pozwoli uniknąć niebezpiecznej sytuacji i spokojnie pokonać zakręt.

Przy jakiej prędkości warto ćwiczyć przeciwskręt?

Jeśli chcesz samodzielnie przećwiczyć przeciwskręt, to najlepiej wykonać go na prostym odcinku drogi, ale w bezpiecznej okolicy i z niewielkim bądź najlepiej zerowym ruchem. Pamiętaj – wszystkie tego typu ćwiczenia wykonuj w odpowiednio dopasowanym kasku. Możesz wybrać kask integralny lub kask szczękowy. Warto sprawdzić kask szczękowy SHOEI NEOTEC, kask integralny SHARK SPARTAN BLANK oraz kask integralny NOLAN N60-6 SPECIAL 9.

WYPRZEDAŻ
BESTSELLER
SHOEI
Kask Szczękowy SHOEI NEOTEC II kolor biały
Nazwa własna NEOTEC II
Rodzaj kasku Szczękowy
Kolor Biały
Rozmiar XS
Materiał Włókno szklane Kompozyt
Typ Unisex
Rodzaj zapięcia Mikroregulacja
Blenda przeciwsłoneczna Tak
Do koszyka
 
5.0
(2)
3 szt.
Cena regularna  
2 999.01
2 189.07
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 2 189.01 
WYPRZEDAŻ
SHARK
Kask Integralny SHARK SPARTAN BLANK kolor biały
Nazwa własna SPARTAN
Rodzaj kasku Integralny
Grafika/malowanie BLANK
Kolor Biały
Rozmiar L
Materiał Włókno szklane Kompozyt
Rodzaj zapięcia DD ring
Blenda przeciwsłoneczna Tak
Do koszyka
 
4.7
(4)
>9 szt.
Cena regularna  
1 398.99
799.00
Oszczędzasz 99.99 / 11.1%
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 898.99 
PAKIET 20% TANIEJ!
NOLAN
Kask Integralny NOLAN N60-6 SPECIAL 9 kolor antracytowy/matowy
Nazwa własna N60-6
Rodzaj kasku Integralny
Grafika/malowanie SPECIAL 9
Kolor Antracytowy Matowy
Rozmiar L
Materiał Lexan
Typ Unisex
Rodzaj zapięcia Mikroregulacja
Blenda przeciwsłoneczna Tak
Do koszyka
 
5.0
(1)
>9 szt.
Cena regularna  
749.02
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  

Konieczne jest rozpędzenie pojazdu do właściwej prędkości – około 60 km/h. Najlepiej utrzymać motocykl na około 4-5 biegu, gdyż wtedy nie występuje efekt hamowania silnikiem. Teraz pora na działanie. Odpychając prawą manetkę skierujesz koło w lewo, a motocykl pochyli się w prawo. To samo zrób z przeciwną stroną. To proste ćwiczenie pozwoli Ci zobaczyć, jak działa maszyna i jak się zachowuje. Obawiasz się, że przewrócisz motocykl? Nic bardziej mylnego – wystarczy wyprostować kierownicę, a pojazd sam wróci do pionu.


Sprawdź Nasze pozostałe poradniki:


Jak się ubrać za rozsądne pieniądze?

Dobry kask motocyklowy do 500 zł?


Pierwszy motocykl

Kiedy akumulator nadaje się do wymiany? 



Sprawdź Nasze produkty