Data publikacji: 2025-02-03

Prawo jazdy na skuter w pigułce – od ilu lat, ile kosztuje, jak zrobić uprawnienia?

Prawo jazdy na skuter w pigułce – od wymagań wiekowych po wszystkie etapy szkolenia i egzaminów. Wszystko, co musisz wiedzieć, aby legalnie jeździć skuterem.


Z tego artykułu dowiesz się:


Kiedy tylko na zewnątrz robi się cieplej, motocykliści wyjeżdżają na ulice. Wśród dużych i szybkich motorów są też zgrabne i zdecydowanie wolniejsze skutery. To jednoślady, na których widzimy bardzo młodych kierowców, często nieletnich. Czy mogą oni legalnie jeździć na skuterze i czy jest to niezgodne z prawem? Czy można jeździć skuterem bez prawa jazdy?

W naszym artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania – od wymagań wiekowych, przez koszty kursu, aż po procedurę zdobywania uprawnień.


Prawo jazdy na skuter - wszystko, co musisz wiedzieć

Od ilu lat można jeździć skuterem?

Skuter to inaczej motorower, jednoślad wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub silnikiem elektrycznym o mocy nie większej niż 4 kW. Co ważne, jego prędkość jazdy nie może przekraczać 45 km/h.

Zezwolenie na prowadzenie motoroweru może otrzymać już bardzo młoda osoba. Warunkiem jest ukończenie 14. roku życia (można rozpocząć kurs 3 miesiące przed ukończeniem wymaganego wieku). W przeciwieństwie do licencji na jazdę samochodem nie trzeba czekać do pełnoletności. Ponadto konieczne jest uzyskanie orzeczenia lekarskiego, wskazującego jednoznacznie na brak jakichkolwiek przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Nie można przy tym wsiąść na skuter bez odpowiedniego kursu i egzaminu. 


PAMIĘTAJ

W przypadku osób niepełnoletnich wymagane jest jeszcze przedłożenie zgody opiekuna lub rodzica.


Jazda skuterem bez prawa jazdy to poważne wykroczenie, które może skutkować poważnymi konsekwencjami. Kierowcy, którzy zostaną "przyłapani" na jeździe bez odpowiednich dokumentów, mogą otrzymać wysoki mandat. 

W sytuacji, gdy za kierownicą znajduje się nieletni to sprawa zostaje kierowana do sądu rodzinnego. Dlatego, zanim wsiądziesz za kierownicę pojazdu, upewnij się, że posiadasz odpowiednie uprawnienia, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.


Jakie prawo jazdy trzeba mieć na skuter?

Zdobycie kategorii AM jest wymagane, ale tylko w niektórych przypadkach. Nie muszą go mieć kierowcy, którzy już posiadają uprawnienia do kierowania samochodem osobowym. Kategoria ta została wprowadzona 19 stycznia 2013 roku.

Osoby, które przed tym rokiem miały ukończone 18 lat, nie muszą posiadać dodatkowych uprawnień na skuter. Zgodnie z polskim prawem w każdym innym przypadku trzeba mieć prawo jazdy kategorii AM.


Ile kosztuje prawo jazdy na skuter?

Jego koszt zazwyczaj oscyluje w granicach 1500-2500 zł, co obejmuje opłaty za kurs oraz egzamin. Dodatkowe koszty mogą obejmować zakup materiałów szkoleniowych, które mogą wynosić od 50 do 200 zł, a także badania lekarskie, które zazwyczaj kosztują około 100-200 zł. Warto również uwzględnić ewentualne wydatki na dodatkowe lekcje jazdy, jeśli zajdzie taka potrzeba.



Jak zrobić prawo jazdy na skuter?

Aby je zdobyć, należy przejść przez kilka kroków. Pierwszym z nich jest zapisanie się na kurs w szkole jazdy. Do zapisania się potrzebne będą dokumenty, takie jak dowód osobisty lub paszport, wypełniony wniosek o wydanie numeru PKK (otrzymasz go w urzędzie), orzeczenie lekarskie potwierdzające zdolność do prowadzenia pojazdów, zgodę rodziców/opiekunów (w przypadku osób niepełnoletnich) oraz zdjęcie do dokumentów.

Egzamin jest po zakończeniu kursu, składającego się z teorii i praktyki. Pierwsza część, czyli teoria, to 10 godzin wykładów, podczas których prezentowane są zasady ruchu drogowego, pierwszej pomocy i obsługi pojazdu. 

Następnie kursant odbywa praktyczną część, obejmującą również 10 godzin tym razem jednak jazdy. W trakcie zajęć uczy się, jak ruszać z miejsca i na wzniesieniu, jak wykonywać slalom, jak hamować, poruszać się po mieście, parkować i posługiwać się wszystkimi mechanizmami znajdującymi się przy jednośladzie.


Egzamin państwowy - jak zdać prawo jazdy na skuter?

Egzamin państwowy, które uprawnia do prowadzenia motorowerów, składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej kandydaci muszą rozwiązać test wiedzy, który obejmuje pytania dotyczące przepisów ruchu drogowego, zasad bezpieczeństwa oraz obsługi pojazdu. Po zdaniu testu teoretycznego, przystępuje się do części praktycznej, która polega na wykazaniu się umiejętności jazdy skuterem w różnych sytuacjach drogowych oraz wykonaniu manewrów, takich jak slalom czy zatrzymanie w wyznaczonym miejscu.

Aby skutecznie przygotować się do egzaminu, warto zacząć od dokładnego zapoznania się z teorią. Zaleca się korzystanie z dostępnych materiałów szkoleniowych, takich jak podręczniki czy aplikacje mobilne. Dobrze jest również uczęszczać na kursy w renomowanej szkole jazdy, gdzie można zdobyć praktyczne umiejętności pod okiem doświadczonego instruktora.


WARTO WIEDZIEĆ

Regularne ćwiczenie jazdy, a także znajomość zasad ruchu drogowego, znacznie zwiększą szanse na zdanie egzaminu.


Na koniec, warto pamiętać o odpowiednim odpoczynku przed dniem egzaminu, aby być w pełni skoncentrowanym i pewnym siebie.


Alternatywne sposoby uzyskania uprawnień

Jeśli posiadasz już prawo jazdy kategorii B (na samochody osobowe), masz prawo prowadzić skutery o pojemności do 125 cm³ bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu. Możesz także zamienić uprawnienia z innych kategorii, co może uprościć proces zdobycia prawa do jazdy motorowerem. 


WAŻNE

Posiadanie uprawnień do jazdy co najmniej na poziomie B daje większe możliwości, zwłaszcza w kontekście stosunku mocy do pojemności pojazdu, co jest istotne dla bezpieczeństwa na drodze.


Co do uznawania zagranicznych praw jazdy, w Polsce obowiązuje zasada, że osoby posiadające prawo jazdy wydane w innym kraju UE mogą legalnie jeździć motorowerem, pod warunkiem, że spełniają lokalne przepisy dotyczące kategorii pojazdów. W przypadku praw jazdy spoza UE, konieczne może być zdanie egzaminu lub przetłumaczenie dokumentów, aby uzyskać polskie uprawnienia. Warto zasięgnąć informacji w lokalnych urzędach, aby upewnić się co do wymagań.


Porównanie z innymi kategoriami

Zdanie egzaminu na prawo jazdy, które obejmuje kategorię AM, jest popularnym wyborem dla młodych kierowców oraz osób szukających prostego środka transportu. Kategoria AM pozwala prowadzić skutery do 50 cm³ oraz skutery elektryczne, co czyni ją bardziej dostępną w porównaniu z wyższymi kategoriami, takimi jak A1, A2 i A, które pozwalają na prowadzenie większych motocykli.

Warto rozważyć zdobycie wyższej kategorii, gdy planujemy korzystać z mocniejszych maszyn, które oferują większe możliwości, takie jak większa prędkość czy lepsza stabilność na drodze. Prawo jazdy kategorii A1 pozwala prowadzić motocykle o pojemności do 125 cm3 ³, co może być interesującą opcją dla osób, które chcą zwiększyć swoje umiejętności i doświadczenie. Z kolei prawo jazdy kategorii A2 i A dają dostęp do jeszcze mocniejszych motocykli, co jest istotne dla tych, którzy zamierzają podróżować na dłuższe dystanse lub w trudniejszych warunkach.



Przepisy dotyczące prowadzenia skuterów

Przepisy dotyczące jazdą motorowerami w Polsce są ściśle związane z ogólnymi zasadami ruchu drogowego. Kierowcy skuterów muszą przestrzegać podstawowych przepisów, takich jak stosowanie kasków ochronnych, przestrzeganie ograniczeń prędkości oraz sygnalizowanie zamiarów zmiany kierunku jazdy. Ważne jest również, aby skuter był zarejestrowany oraz ubezpieczony.

W porównaniu do motocykli, obowiązki kierowców skuterów są nieco łagodniejsze, szczególnie w zakresie wymagań dotyczących prawa jazdy. Skutery o pojemności silnika do 50 cm³ można prowadzić na podstawie prawa jazdy kat AM, co oznacza, że młodsze osoby mogą uzyskać pozwolenie na jazdę wcześniej niż w przypadku motocykli. 


ZAPAMIĘTAJ

Niezależnie od różnic w przepisach, bezpieczeństwo na drodze powinno być zawsze priorytetem.


Prawo jazdy to nie wszystko

Aby bezpiecznie wsiąść na skuter, trzeba posiadać nie tylko wiedzę, umiejętności i uprawnienia, ale i odpowiedni strój. O ile specjalny kombinezon, rękawice, kurtka czy spodnie nie są obowiązkowe, o tyle kask na skuter już tak. W tym przypadku najlepiej sprawdzą się kaski otwarte, które są przystosowane do spokojnej jazdy po mieście. 

PAKIET 20% TANIEJ!
NOWOŚĆ
SMK
Kask Otwarty SMK LAMINAR SOLID kolor czarny/matowy
Nazwa własna LAMINAR
Rodzaj kasku Otwarty
Grafika/malowanie SOLID
Kolor Czarny Matowy
Rozmiar S
Materiał Termoplastik
Waga [g] 1175
Typ Unisex
Rodzaj zapięcia Mikroregulacja
Blenda przeciwsłoneczna Nie
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
219.03
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
PAKIET 20% TANIEJ!
NOLAN
Kask Otwarty NOLAN N21 Visor 06 CLASSIC 5 kolor biały
Nazwa własna N21 Visor 06
Rodzaj kasku Otwarty
Grafika/malowanie CLASSIC 5
Kolor Biały
Rozmiar S
Materiał Lexan
Typ Unisex
Rodzaj zapięcia Mikroregulacja
Blenda przeciwsłoneczna Tak
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
758.98
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
PAKIET 20% TANIEJ!
NOWOŚĆ
SMK
Kask Otwarty SMK GTJ LIBERO kolor biały/czerwony/niebieski
Nazwa własna GTJ
Rodzaj kasku Otwarty
Grafika/malowanie LIBERO
Kolor Biały Czerwony Niebieski
Rozmiar XS
Materiał Termoplastik
Waga [g] 1450
Typ Unisex
Rodzaj zapięcia Mikroregulacja
Blenda przeciwsłoneczna Tak
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
368.99
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: