Data publikacji: 2023-09-08

Naciąg łańcucha w motocyklu

Naciąg łańcucha w motocyklu odnosi się do regulacji naprężenia łańcucha napędowego, który jest często stosowany w motocyklach z napędem na koło tylne.


Naciąg łańcucha w motocyklu odnosi się do regulacji naprężenia łańcucha napędowego, który jest często stosowany w motocyklach z napędem na koło tylne. Łańcuch napędowy jest elementem łączącym silnik z kołem tylnym i przekazującym moc z silnika na tylną oś, co umożliwia poruszanie się motocykla. Prawidłowy naciąg łańcucha jest ważny, ponieważ źle napięty łańcuch może prowadzić do wielu problemów. Jakich? Szczegóły wyjaśniamy poniżej.

Spis treści:


Jak sprawdzić naciąg łańcucha w motocyklu?

Aby uniknąć problemów, ważne jest regularne sprawdzanie i regulowanie napięcia łańcucha zgodnie z zaleceniami producenta motocykla. W instrukcji obsługi z pewnością znajdują się informacje dotyczące odpowiedniego naciągu łańcucha, który jest najlepszy dla twojego konkretnego modelu motocykla. Pamiętaj, że naciąg łańcucha może się różnić w zależności od typu motocykla, więc zawsze warto kierować się wytycznymi producenta.

Sprawdzanie naciągu łańcucha w motocyklu jest ważnym elementem utrzymania motocykla w dobrej kondycji.

PAMIĘTAJ

Zbyt luźny lub zbyt napięty łańcuch może wpłynąć na wydajność, trwałość oraz bezpieczeństwo jazdy.


Oto kroki, jak sprawdzić naciąg łańcucha w motocyklu:

  • upewnij się, że motocykl jest zatrzymany na płaskim i stabilnym podłożu. Doskonale sprawdzi się mata warsztatowa. Wyłącz silnik i zdejmij klucz ze stacyjki.
  • w większości motocykli maszyny są dwa punkty, które pomagają w ocenie naciągu łańcucha: jednym z nich jest tylny ząb koronki, a drugim - prowadzący ząb z przodu.
  • zanim przystąpisz do pomiaru, warto sprawdzić zalecenia producenta co do naciągu łańcucha w instrukcji obsługi motocykla. Tam powinny być podane konkretne wartości naciągu, które powinieneś utrzymać.
  • jeśli nie masz dostępu do specjalnych narzędzi pomiarowych, możesz użyć dość prostego sposobu opartego na odczuciu i wizualnej ocenie.

                ➔ zbyt luźny łańcuch: Podnieś delikatnie tylną część motocykla i patrz, czy łańcuch ma nadmierny luz na spodzie.             
                     Optymalnie, łańcuch powinien mieć minimalny luz, ale jednocześnie musi pozwalać na ruch zawieszenia,

                ➔ zbyt napięty łańcuch: Sprawdź, czy łańcuch nie jest zbyt napięty, co może prowadzić do awarii. 


Jak naciągnąć łańcuch w motocyklu?

Jak już wspomniano, naciąganie łańcucha w motocyklu jest ważnym krokiem w utrzymaniu prawidłowej pracy napędu. Przed przystąpieniem do pracy, przeczytaj instrukcję obsługi motocykla, aby dowiedzieć się, jakie są zalecenia producenta. Ponadto upewnij się, że masz do dyspozycji odpowiednie narzędzia do regulacji naciągu łańcucha. W większości przypadków będziesz potrzebować klucza oczkowego.

Naciągnięcie łańcucha w motocyklu wymaga wykonania poniższych kroków:

  • sprawdź napięcie - w instrukcji obsługi sprawdź, jakie powinno być odpowiednie napięcie łańcucha dla twojego modelu motocykla. To jest ważne, ponieważ naciąg łańcucha może różnić się w zależności od typu motocykla,
  • odsłoń tylne koło, aby uzyskać dostęp do łańcucha i zębatek,
  • znajdź punkty odniesienia - zazwyczaj łańcuch powinien mieć określoną ilość luzu w wyznaczonych punktach, np. w środku między zębatką przednią a tylną,
  • jeśli łańcuch jest zbyt napięty, użyj narzędzi do poluzowania odpowiednich śrub lub nakrętek na osi koła tylnego. Odpowiednia ilość luzu umożliwia ruch łańcucha, ale nie jest jednocześnie zbyt duża, aby uniknąć jego wypadania,
  • jeśli łańcuch jest zbyt luźny, delikatnie przesuń koło tylne do przodu lub do tyłu, aby naciągnąć lub poluzować łańcuch. Możesz również korzystać z podziałek na osi koła, aby upewnić się, że naciąg jest równomierny,
  • po dokonaniu regulacji sprawdź napięcie łańcucha, aby upewnić się, że jest ono prawidłowe,
  • gdy osiągniesz odpowiednie napięcie łańcucha, dokręć śruby lub nakrętki odpowiednio mocujące oś koła tylnego. Upewnij się, że są one odpowiednio zabezpieczone,
  • po regulacji naciągu łańcucha, sprawdź, czy hamulce działają poprawnie, a tylne koło nie jest zablokowane,
  • na tym etapie możesz również wykorzystać smar do łańcucha, przykładowo smar do łańcuchów z linii MINT od Oxford i nasmarować go,
  • jeśli otwierałeś osłony, zamknij je z powrotem, aby zabezpieczyć łańcuch i zębatki.
Na etapie regulowania łańcucha możesz go również wyczyścić i nasmarować. Wykorzystaj do tego szczotkę do czyszczenia łańcucha Oxford oraz smar do łańcuchów Motul.


SPRAWDŹ: Czym czyścić łańcuch motocyklowy?


Nieprawidłowo naciągnięty łańcuch - objawy

Zbyt luźny lub zbyt mocno naciągnięty łańcuch napędowy może prowadzić do różnych problemów w funkcjonowaniu motocykla.

Zbyt luźny łańcuch powoduje:

  • drgania i uderzenia, co może skutkować niepożądanym hałasem i dyskomfortem.
  • wypadanie z zębatek, co prowadzi do utraty napędu.
  • nierównomierne zużycie, co może skrócić ich żywotność.

Z kolei zbyt mocno naciągnięty łańcuch:

  • może generować większy opór, co może wpłynąć na wydajność i osiągi motocykla,
  • może prowadzić do nierównomiernego zużycia łańcucha, zębatek i kół, podobnie jak w przypadku luźnego łańcucha,
  • może wywierać zbyt duże obciążenie na łożyskach i innych komponentach układu napędowego, co może prowadzić do szybszego zużycia i uszkodzeń.

Podczas jazdy zwracaj uwagę na następujące objawy, które mogą wskazywać na problemy z napięciem łańcucha:

  • hałasy i niestabilny łańcuch podczas jazdy,
  • uderzanie łańcucha o osłony lub inne elementy motocykla,
  • zbyt duże wahania w napięciu lub luźności łańcucha,
  • trudności w przyspieszaniu lub zmianie biegów,
  • wibracje lub drgania odczuwane podczas jazdy.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, warto natychmiast sprawdzić napięcie łańcucha i dostosować je do zaleceń producenta. W razie wątpliwości lub braku doświadczenia w regulacji naciągu łańcucha, zawsze warto skonsultować się z mechanikiem lub warsztatem motocyklowym.


SPRAWDŹ: Jak wybrać dobry smar do łańcucha motocyklowego



FAQ

1. Dlaczego należy sprawdzać naciąg łańcucha w motocyklu?

Sprawdzanie naciągu łańcucha w motocyklu jest ważnym elementem utrzymania motocykla w dobrej kondycji. Zbyt luźny lub zbyt napięty łańcuch może wpłynąć na wydajność, trwałość oraz bezpieczeństwo jazdy.

2. Jakie są objawy złego naciągu łańcucha?

Do najczęstszych symptomów można zaliczyć:

  • hałasy i niestabilny łańcuch podczas jazdy,
  • uderzanie łańcucha o osłony lub inne elementy motocykla,
  • zbyt duże wahania w napięciu lub luźności łańcucha,
  • trudności w przyspieszaniu lub zmianie biegów,
  • wibracje lub drgania odczuwane podczas jazdy.

3. Zbyt słaby i mocny naciąg łańcucha - jakie są konsekwencje?

Słaby naciąg łańcucha powoduje:

  • drgania i uderzenia, co może skutkować niepożądanym hałasem i dyskomfortem.
  • wypadanie z zębatek, co prowadzi do utraty napędu.
  • nierównomierne zużycie, co może skrócić ich żywotność.

Z kolei zbyt mocno naciągnięty łańcuch:

  • może generować większy opór, co może wpłynąć na wydajność i osiągi motocykla,
  • może prowadzić do nierównomiernego zużycia łańcucha, zębatek i kół, podobnie jak w przypadku luźnego łańcucha.


OXFORD MINT
OXFORD
Smar do łańcucha OXFORD MINT 0,5l do smarowania zastosowanie uniwersalne
Nazwa Smar do łańcucha
Pojemność [l] 0.5
Linia produktowa MINT
Przeznaczenie Motocykle Quad
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
35.02
(70.04 zł/L)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
OXFORD
Szczotka do czyszczenia łańcucha
Nazwa Szczotka do czyszczenia łańcucha
Do koszyka
 
5.0
(1)
>9 szt.
Cena regularna  
54.00
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
MOTUL
Smar do łańcucha MOTUL CHAIN PASTE 0,15l do smarowania
Nazwa Smar do łańcucha
Pojemność [l] 0.15
Linia produktowa CHAIN PASTE
Przeznaczenie Motocykle Quad
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
41.99
(279.93 zł/L)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: