Data publikacji: 2025-02-02

Motocykl nie odpala po zimie – 3 najważniejsze rzeczy

Motocykl nie odpala po ziemie, albo po dłuższym postoju? Sprawdź te 3 najważniejsze elementy!


Z tego artykułu dowiesz się:


Przez to, że w naszej szerokości geograficznej motocykle używane są sezonowo, po zimie często pojawia się problem, że motocykl nie odpala. Problem z wiosennym odpalaniem nie jest tak częsty jak w przeszłości (kiedy królowały gaźniki), ale nadal występuje.

  • Problemy z odpalaniem motocykla najczęściej związane są z wyładowanym akumulatorem.
  • Nie powinno się przepalać motocykla zimą – dużo lepszym pomysłem będzie podpięcie akumulatora do inteligentnej ładowarki.
  • Jeśli motocykl nie odpala mimo naładowanego akumulatora, trzeba sprawdzić stan paliwa oraz świec zapłonowych.

W Hiszpanii i Włoszech motocykle i skutery praktycznie nie zimują, więc problem z wiosennym odpalaniem praktycznie nie występuje. Polska zima wprawdzie robi się coraz cieplejsza, ale nadal większość motocyklistów decyduje się na przerwę w jeżdżeniu na minimum dwa, trzy miesiące. Po przerwie motocykl może mieć problemy z odpaleniem.


Motocykl nie odpala po zimie – główne powody

Nowoczesne silniki czterosuwowe najczęściej wyposażone są we wtrysk paliwa, co minimalizuje ewentualne problemy z zasilaniem jednostki napędowej paliwem, które generowały gaźniki. Z tego powodu, w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić akumulator.

Akumulator

Najczęstszym powodem problemów z odpalaniem motocykla po zimie jest rozładowana bateria. Najlepiej będzie do tego nie dopuścić, ponieważ zupełnie rozładowany akumulator może zostać przez to uszkodzony i będzie wymagał wymiany.

Idealnym rozwiązaniem będzie podpięcie akumulatora motocyklowego do inteligentnego prostownika. Osoby posiadające garaż mogą zrobić to bez wyciągania akumulatora z pojazdu.

Jeżeli rozrusznik bez problemu kręci wałem, a motocykl nie odpala, kolejnymi elementami, które sprawdzimy, będzie paliwo i świece.

Paliwo

Faktem jest, że w motocyklu ze wtryskiem paliwa problemy z odpalaniem po zimie raczej nie będą związane z brakiem benzyny. Jedynym powodem w takiej sytuacji będzie zupełny brak paliwa w zbiorniku. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy w zbiorniku było paliwo. Jeśli jest go mało – warto je dolać.

W przypadku gaźnikowców brak paliwa w komorze pływakowej lub stare paliwo może sprawiać problemy z odpalaniem. Minimum co można zrobić, to zalać motocykl świeżym paliwem (jak wyżej). Jeśli to nie zadziała, konieczne może być czyszczenie gaźnika / gaźników.

Przy czyszczeniu gaźnika, warto skorzystać z dedykowanych zestawów naprawczych.

Świece zapłonowe

Rzadko, ale po okresie zimowym może nastąpić problem z iskrą na starej świecy. Jeśli mamy do czynienia z naprawdę starym motocyklem, to warto zainwestować w wymianę świec. W teorii pomagają takie działania jak wypalenie świecy i oczyszczenie jej szczotką drucianą, jednak nie są one zalecane przez producentów. Na świecy nadal nie ma iskry? To oznacza, że problemem może być cewka.

Jak odpalić motocykl po długim postoju?

Procedura odpalania motocykla po długim postoju nie będzie inna, od odpalania motocykla po zimie. Jeśli motocykl stał naprawdę długo, śmiało możesz założyć, że akumulator jest wyładowany – z tego powodu, warto zacząć od wyjęcia i naładowania baterii.

To samo tyczy się paliwa. W motocyklu, który nie był używany przez kilkanaście lub kilkadziesiąt miesięcy, koniecznie nalej do zbiornika świeżą benzynę i upewnij się, że paliwo dostarczane jest do komory spalania.

Czy przepalać motocykl w zimie?

Nie. Optymalna temperatura pracy silnika w motocyklach to 90 stopni Celsjusza. Motocykli nie powinno się rozgrzewać, a silnik powinien dojść do temperatury pracy pod obciążeniem. Przepalanie motocykla zimą może nie doprowadzić do nagrzania silnika do optymalnej temperatury pracy, co jest niezalecane.

Ważna uwaga – olej silnikowy w motocyklach powinniśmy wymieniać po sezonie. Przepracowany olej pozostawiony w misce olejowej może korodować wnętrze jednostki napędowej i negatywnie wpływa na uszczelki. Oleje silnikowe, tak jak sam silnik, osiągają swoje właściwości (np. hydrofobowe) w określonej temperaturze. I jak się nietrudno domyślić, nie jest to temperatura pokojowa.


Jak uruchomić stary motocykl?

W przypadku starszych lub zabytkowych motocykli najprawdopodobniej mamy do czynienia z gaźnikiem. W pierwszej kolejności należy sprawdzić jego stan, w tym drożność dysz paliwowych. Kolejne na liście będą świece zapłonowe. Z racji tego, że większość starych motocykli posiada kickstarter, stan naładowania akumulatora nie jest tak ważny.

Innym ważny czynnik to temperatura otoczenia. Odpalenie 30. letniego motocykla, który kilka miesięcy stał na “pod chmurką”, w temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza może być bardzo trudne. Jeśli jest taka możliwość, dobrze skorzystać z ogrzewanego garażu.

  • Sprawdź, czy motocykl posiada paliwo i czy paliwo dostarczane jest do komory spalania. Jeśli pojawią się problemy – w pierwszej kolejności wyczyść lub zregeneruj gaźnik.
  • Jeśli na świecy nie ma iskry, warto ją wymienić.
  • Przelej gaźnik paliwem przed odpalaniem. W zależności od modelu motocykla sprawdź, czy musisz skorzystać z zimnego ssania lub odprężnika.

Najważniejsze – nie trzymać pod chmurką

Najwięcej problemów z odpalaniem motocykla wiosną wynika z faktu, że sprzęt trzymany na świeżym powietrzu. Jeśli masz taką możliwość, przechowuj motocykl poza sezonem w suchym i ciepłym pomieszczeniu.

W skutecznym odpaleniu motocykla wiosną pomoże także zadbanie o baterię. Inteligentnie ładowarki do akumulatorów motocyklowych nie są dramatycznie drogie, a posiadają programy dedykowane podtrzymywaniu naładowania akumulatora zimą. Jeśli dojdzie do głębokiego rozładowania, możliwe, że będziesz musiał/a wymienić baterię.

Ładowarki, pokrowce, akumulatory, oleje i szereg części zamiennych oraz akcesoriów do motocykli i skuterów znajdziesz w internetowym sklepie Inter Motors.

AGM
Suchoładowany
YUASA
Akumulator motocyklowy YUASA YTX9-BS YUASA 12V 8,4Ah 135A L+
Zastosowanie Skutery śnieżne Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 8.4
Prąd rozruchu akumulatora [A] 135
Typ akumulatora Rozruchowy AGM Suchoładowany z elektrolitem
Biegunowość akumulatora L+
Długość [mm] 152
Szerokość [mm] 87
Wysokość [mm] 107
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
5.0
(1)
>9 szt.
Cena regularna  
243.45
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
AGM
Suchoładowany
4 RIDE
Akumulator motocyklowy 4 RIDE YTX9-BS 4RIDE 12V 8Ah 120A L+
Zastosowanie Skutery śnieżne Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 8
Prąd rozruchu akumulatora [A] 120
Typ akumulatora Rozruchowy AGM Suchoładowany z elektrolitem
Biegunowość akumulatora L+
Długość [mm] 152
Szerokość [mm] 88
Wysokość [mm] 107
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
149.85
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
>9 szt.
Cena regularna  
22.23
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: