Nie każdy może sobie pozwolić na prywatny, ogrzewany garaż, w którym motocykl, niczym pączek w maśle, poczeka do następnej jazdy. Szara codzienność większości motocyklistów w naszym kraju to osiedlowe parkingi „pod chmurką” lub w najlepszym przypadku - garaże podziemne. Jednoślad jaki jest, każdy widzi - pozbawiony karoserii, posiadający niemal wszystkie ważne mechanizmy na zewnątrz i stosunkowo lekki, przynajmniej w porównaniu z autem. To wszystko czyni go wyjątkowo podatnym na warunki pogodowe i działalność złodziei. Ochronę naszego motocykla powinniśmy więc zaplanować dwutorowo.
Kiedy grzmi i leje...
Zacznijmy od pogody, zmiennej temperatury i szkodliwego działania promieni słonecznych, a do tego codziennie gromadzący się kurz. Podstawowym zakupem powinien być więc specjalny pokrowiec. Oferta sklepów jest w tym względzie bardzo bogata, a przy tym zdominowana przez jednego producenta - brytyjską firmę Oxford, która od kilkudziesięciu lat rządzi na światowym rynku akcesoriów motocyklowych. W propozycjach Oxforda znajdziemy cztery podstawowe modele pokrowców, przystosowane do różnych wymagań, których ceny kształtują się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Wszystkie występują w kilku wersjach rozmiarowych, więc można je precyzyjnie dobrać do każdego modelu motocykla lub skutera.
Oxford Dormex
Lekkie pokrowce z serii Dormex wykonane są z delikatnego, całkowicie przepuszczającego powietrze materiału. Przeznaczone są wyłącznie do użytku wewnętrznego, czyli w zamkniętym garażu. Ich rola to ochrona motocykla przed osiadającym kurzem i brudem, a przepuszczalny materiał zapobiega gromadzeniu się wilgoci. Dormex to znakomity wybór, jeśli chcemy np. przechować umyty wcześniej motocykl w zamkniętym pomieszczeniu przez okres zimowy. Nie jest natomiast odporny na deszcz, wiatr i inne, niekorzystne warunki.
Oxford Aquatex
Aquatex to najbardziej popularne pokrowce motocyklowe na świecie, które widujemy na większości zaparkowanych motocykli. Łączą atrakcyjną cenę, kompaktowe wymiary po złożeniu, ułatwiające przewożenie oraz ochronę przed warunkami zewnętrznymi. Są najlepszym wyborem do codziennego użytku, kiedy zostawiamy motocykl na parkingu na noc, a następnego dnia znów gdzieś jedziemy. Posiadają specjalny otwór w okolicach przedniego koła, przez który można przełożyć blokadę przeciwkradzieżową. Od spodu umieszczono regulowany pasek z klamrą, trzymający pokrowiec na miejscu przy silnym wietrze. Aquatex nie pomoże przetrwać silnej burzy i huraganowego wiatru, ale ochroni motocykl przed codziennymi zanieczyszczeniami. Jeśli macie wątpliwości, który model pokrowca kupić, Aquatex będzie zawsze trafionym pomysłem - zarówno na zewnątrz, jak i do garażu. Występuje w dwóch wersjach kolorystycznych - czarno-srebrnej lub z wzorem kamuflażu.
Oxford Rainex
Jest to produkt przeznaczony do użytku zewnętrznego i przystosowany do trudnych warunków pogodowych. Wykonano go z grubszego materiału niż Aquatex, wzmocniono i uszczelniono dodatkowo wszystkie szwy. Otwory wentylacyjne przy kierownicy zapobiegają gromadzeniu się wilgoci na motocyklu. Również posiada pasek spinający na dole oraz otwór i kieszeń na blokadę, dzięki czemu zabezpieczenie przeciwkradzieżowe nie musi leżeć na ziemi. Doskonale chroni nie tylko przed brudem, deszczem i wiatrem, ale też przed przypadkowymi zarysowaniami, kiedy coś lub ktoś lekko uderzy w zaparkowany motocykl. Okienko z przezroczystego PVC w górnej części umieszczono w celu umożliwienia ładowania urządzeń z panelami słonecznymi. Posiadając te właściwości Oxford Rainex jest jednak sporo cięższy i sztywniejszy od modelu Aquatex, nadaje się więc głównie do użytku stacjonarnego.
Oxford Stormex
To już najcięższy kaliber wśród pokrowców motocyklowych. Wykonany z bardzo grubego materiału Stormex zaprojektowany jest po to, by przetrwać najcięższe wyzwania pogodowe. Posiada wszystkie cechy modelu Rainex, a dodatkowo podszyty jest miękkim materiałem, chroniącym lakier motocykla przed zarysowaniami. Posiada również warstwę wewnętrzną odporną na wysokie temperatury, nie jest mu więc straszny kontakt z rozgrzanym wydechem. Stormex w doskonały sposób chroni również przed szkodliwym promieniowaniem UV, niszczącym lakier.
Dobre sposoby na złych ludzi
Przejdźmy teraz do zabezpieczeń antykradzieżowych. Przede wszystkim trzeba sobie jasno powiedzieć, że praktycznie nie ma jakiegokolwiek sposobu na zawodowych, zdeterminowanych złodziei, korzystających w swoim procederze z zaawansowanego sprzętu. Potrafią oni czekać na upatrzony motocykl nawet kilka miesięcy, krążąc busem po okolicy i w odpowiednim momencie wchodząc po niego na teren parkingu lub garażu podziemnego. Dysponują przy tym narzędziami które potrafią rozciąć nawet najgrubszą stal. Jedyną bronią w walce z nimi jest tak naprawdę dobre ubezpieczenie motocykla, gwarantujące odpowiednie odszkodowanie w razie kradzieży.
Jaką rolę pełnią więc dostępne na rynku akcesoria przeciwkradzieżowe? Przede wszystkim jest to funkcja zniechęcająca i odstraszająca. Wiele kradzieży ma miejsce niejako przypadkiem, kiedy przechodzący koło motocykla złodziej, pijany osobnik lub znudzona grupa nastolatków natknie się na zupełnie niezabezpieczony motocykl. Łatwo wtedy ulec pokusie odebrania czyjejś własności lub chociażby uczynienia na niej kilku szkód. W takich wypadkach podstawowa linka z kłódką, blokada tarczy z głośnym alarmem, a nawet jeden z wymienionych wcześniej pokrowców na motocykl drastycznie studzą złe zamiary potencjalnych złoczyńców. Pamiętajcie, że jeśli złodziej nie upora się z blokadą w kilka-kilkadziesiąt sekund, najczęściej zaprzestaje prób kradzieży . Dlatego kupno jednego lub dwóch zabezpieczeń jest bardzo dobrym pomysłem. Przedstawiamy kilka z nich.
Oxford Screamer
Jest to blokada tarczy hamulcowej połączona z bardzo głośnym alarmem - nawet do 110 dB. Blokowana jest stalowym bolcem o średnicy 7 mm. Nie pozwala przetoczyć motocykla, a alarm włącza się automatycznie po wykryciu ruchu pojazdu, np. po podniesieniu go z bocznej stopki. Blokadę otwieramy za pomocą kluczyka. Urządzenie ma dużą siłę odstraszającą i jest bardzo małe, świetnie sprawdzi się więc np. w czasie załatwiania spraw na mieście lub na wyjazdach turystycznych, kiedy idziemy zwiedzać różne atrakcje. W zestawie znajduje się miękki pokrowiec do przewożenia blokady w bagażu. Zaletą Screamera jest również niewygórowana cena - kosztuje ok. 100 zł.
Oxford Loop Lock
Elastyczna linka stalowa w miękkim oplocie, spinana solidną kłódką. Dzięki miękkiej powierzchni nie rysuje elementów motocykla, ponadto w przeciwieństwie do sztywnych urządzeń, można ją wielokrotnie zaplatać, wykorzystując całą jej długość. Jest to kolejne bardzo popularne i tanie rozwiązanie odstraszające.
Abus Granit Detecto XPlus 8077
Przechodzimy do urządzeń z najwyższej półki, które przeznaczone są dla motocyklistów chcących jak najbardziej uprzykrzyć życie potencjalnym złodziejom. Produkty niemieckiej firmy Abus to najwyższa klasa projektu, wykonania i wytrzymałości. Pierwsza propozycja to blokada tarczy hamulcowej z alarmem Granit Detecto XPlus 8077. Jest wykonana z pancernej, hartowanej stali, wyposażona w bardzo trudny do pokonania zamek, a trzpień blokujący ma aż 13 mm średnicy. Dzięki zaawansowanym czujnikom ruchu reaguje na najmniejszą zmianę położenia. Alarm o głośności do 100 dB włącza się na 15 sekund, po czym urządzenie ponownie samoczynnie się uzbraja. Jaskrawy kolor blokady nie pozwala przeoczyć jej obecności na tarczy hamulcowej motocykla.
Abus Granit Detecto XPlus 8077 Yellow 12KS Black Loop
W tym urządzeniu żółta blokada tarczy hamulcowej Granit Detecto XPlus 8077 została wzmocniona bardzo wytrzymałym łańcuchem w miękkim oplocie, za pomocą którego można przypiąć motocykl do słupa, znaku drogowego lub drzewa. Dzięki zwinięciu łańcucha w pętlę można wykorzystać jego pełną długość. Jego ogniwa mają specjalny kształt utrudniający przecinanie i wykonano je z najmocniejszych dostępnych materiałów, zgodnie z rygorystycznymi wymogami firmy Abus.
Abus Granit WBA 100
Nawet dysponując najlepszym łańcuchem z najlepszą kłódką, nie zapewnimy motocyklowi bezpieczeństwa, nie mając do czego go przypiąć. Stałe, mocno osadzone w gruncie elementy, takie jak różnego rodzaju słupki nie zawsze są dostępne, zwłaszcza w garażach podziemnych czy na parkingach. Rozwiązaniem jest kotwa Abus Granit WBA 100, która będzie przydatna wszędzie tam, gdzie występuje twarde podłoże - najlepiej betonowe. Mocuje się ją za pomocą specjalnych kołków rozporowych, uniemożliwiających wyrwanie. Do zamontowanej w podłożu kotwy przypinamy motocykl. Element ten również wykonano z bardzo mocnych materiałów, a jego kolejna zaletą jest płaski kształt, można więc przejechać po nim autem.