Motocykl dla niskich? Nie ma czegoś takiego! Nasz poradnik
Motocykl dla niskich kojarzy się z obniżonym zawieszeniem, łatwym dostępem do podłoża i – co do zasady – mniejszą wagą i pojemnością. Mnie kojarzy się z zepsutą przez przeróbki geometrią i maskowaniem większego problemu. Pozostaje pytanie: jakiego problemu?

Spis treści:
- Motocykl dla niskich motocyklistów. Standardowe rozwiązania
- Trójkąt kierownica-siedzenie-podnóżki
- Co tak naprawdę jest problemem niskich motocyklistów?
- BONUS: Motocykle dla niskich motocyklistów
- Motocykl dla niskiej dziewczyny, czyli jaki?
- Odzież dla niskiego motocyklisty lub niskiej motocyklistki
- Motor dla niskiej osoby. Najczęściej zadawane pytania
Nie ma czegoś takiego jak "motocykl dla niskich". Wiem, że to mało popularna opinia, ale przy moim wzroście w okolicach 170 cm, wpisuje się w definicję niskiego motocyklisty. A mimo to, nie mam problemu z jazdą przeróżnymi motocyklami. Co więcej, w BMW R 1200 GS Adventure przez lata ustawiałem siedzenie, żeby było maksymalnie wysoko. Poniżej dowiesz się, dlaczego motocykl dla niskich to mit.
Ten poradnik podzieliłem na dwie główne części:
- Standardowe rozwiązania problemów niskich motocyklistów.
- Co leży u podstaw problemów niskich motocyklistów? Szukamy przyczyny!
- BONUS: Lista motocykli z niskim siedzeniem.
Rozwiązania takie jak obniżone zawieszenie czy niska kanapa "leczą" objawy, ale nie uderzają w sedno sprawy i przy okazji generują sporo konsekwencji.
Motocykl dla niskich motocyklistów. Standardowe rozwiązania
Na liście standardowych propozycji obniżających wysokość siedzenia znajdują się:
- Regulacja tylnego zawieszenia. Wiele motocykli ma regulowane tylne amortyzatory, co pozwala ustawić SAG (wartość wyrażana w milimetrach, która informuje o tym, jak bardzo zawieszenie ugina się pod obciążeniem wagi motocyklisty. SAG znajdziesz w książce serwisowej).
- Niscy motocykliści i motocykliści mogą też być lżejsi niż założenie producenta danego motocykla, więc ustawienie SAG powinno nieco pomóc.
- Unikaj jak ognia porad, które mówią, że tylne zawieszenie "należy zmiękczyć to bardziej usiądzie". Takie rozwiązanie bardzo negatywnie wpływa na Twoje bezpieczeństwo!
- Mocowanie amortyzatora. Do niektórych motocykli można kupić zestaw obniżający tylne zawieszenie poprzez zastosowanie innego systemu dźwigniowego mocującego amortyzator. To rozwiązanie zmniejsza prześwit i negatywnie wpływa na prowadzenie motocykla.
- Zmiana siedzenia na niższe. Tutaj temat jest prosty i możesz kupić niższe siedzenie. To rozwiązanie nie ingeruje w geometrię motocykla, ale zmienia trójkąt podnóżki-siedzenie-kierownica (więcej informacji niżej).
- Ingerencja w zawieszenie. Radykalnym rozwiązaniem będzie ingerencja w zawieszenie, np. zmiana sprężyn przedniego zawieszenia wraz ze skróceniem lag. Jak wyżej: takie rozwiązanie diametralnie zmienia geometrię, zmniejsza prześwit i negatywnie wpływa na prowadzenie motocykla.
Trójkąt kierownica-siedzenie-podnóżki
Jeśli spojrzysz na motocykl z boku i narysujesz linię prostą pomiędzy końcem kierownicy a środkiem siedzenia, między środkiem siedzenia a podnóżkami, oraz między podnóżkami a końcem kierownicy ➝ otrzymasz trójkąt.
Ten trójkąt nie jest przypadkowy, lecz zaprojektowany przez inżynierów i różny dla każdego pojazdu. Jak można się domyślić, będzie on zupełnie inny dla motocykla sportowego niż dla dużego motocykla typu adventure.
Zastosowanie innej kierownicy czy niskiego siedzenia sprawia, że trójkąt zmieni się. To nadal lepsza opcja niż ingerencja w zawieszenie, ale pamiętaj o tym przed zakupem np. niższego siedzenia.
Wyższe lub niższe siedzenie, podnóżki czy kierownica powinny sprawiać, że będziesz czuć się bardziej komfortowo i bezpieczniej. Na moim przykładzie:
- Przykład #1: Pamiętasz, jak wyżej pisałem, że w BMW R 1200 GS Adventure muszę dawać siedzenie na maksa do góry, mimo że mam 170 cm wzrostu? Standardowe ustawienie trójkąta podnóżki-siedzenie-kierownica w GS było dla mnie niekomfortowe = kierownica była za wysoko i za daleko. Po podniesieniu siedzenia było mi zawsze dużo wygodniej.
- Przykład #2: W innym moim motocyklu, KTM 1090 Adventure R (siedzenie na wysokości 890 mm) podczas jazdy na stojąco kierownica była dla mnie zbyt nisko. Dlatego zastosowałem risery, które kojarzą się prawie zawsze z wysokimi motocyklistami.
Co tak naprawdę jest problemem niskich motocyklistów?
Zagramy wspólnie w niekomfortową grę, w której będę zadawał kolejne pytania. Spróbuj odpowiadać na nie samodzielnie i zobacz, czy się ze mną zgadzasz:
- Pytanie: #1: Co jest największym problemem niskich motocyklistów?
- Odpowiedź: Nie są w stanie dosięgnąć do ziemi tak, żeby stanąć całymi stopami.
- Moje pytanie: Po co potrzebujesz stać całymi stopami na ziemi?
I tutaj pojawia się kilka różnych wytłumaczeń. Przykłady odpowiedzi z kilkudziesięciu szkoleń, w których brałem udział:
- "Bo wtedy czuję się bezpiecznie i komfortowo".
- "Inaczej boję się, że motor mi się wywróci".
- "Motocykl przewrócił mi się w przeszłości na postoju, bo źle się podparłem/am".
To kwestia kontroli, nie wysokości siedzenia
Nie musisz stać dwoma stopami na ziemi, wystarczy jedna. A jedną stopę bezpiecznie i stabilnie postawisz na ziemi na każdym motocyklu, pod warunkiem że delikatnie zdejmiesz pośladki z siedzenia.

Naprawdę, można bezpiecznie oprzeć całą stopę w motocyklu o siedzeniu na wysokości 890 mm, przy wzroście nie przekraczającym 170 cm.
Tutaj często słyszę: "Nie jestem w stanie stanąć na jednej nodze, ponieważ nie wiem, na którą przechyli się motocykl".
Ok, to teraz niewygodne pytanie #2: Czy w pełni kontrolujesz swój motocykl, jeśli nie wiesz, na którą stronę przechyli się po zatrzymaniu?
Moje pytanie: Czy czułbyś/czułabyś się pewniej, jeśli byłbyś/byłabyś w stanie kontrolować, na którą stronę przechyli się motocykl po zatrzymaniu? Myślę, że samodzielnie możesz odpowiedzieć na powyższe pytania.
Gotowe rozwiązanie i ćwiczenie
Żeby dać rozwiązania, zamiast wytykać problemy motocyklistów, mam dla Ciebie ćwiczenie. Z pozoru trywialnie proste. Twoim zadaniem będzie zatrzymanie się koło butelki z wodą (lub innego, stałego punkty) i postawienie na ziemi jednej, wybranej przez Ciebie nogi.
- Znajdź bezpieczny i opuszczony placyk (może być parking supermarketu po zamknięciu).
- Postaw butelkę z wodą na ziemi – będzie to Twój punkt, gdzie masz się zatrzymać.
- Przed startem, wybierz którą nogę postawisz na ziemi, gdy motocykl się zatrzyma (lewą lub prawą).
- Rozpędź się na motocyklu do niewielkiej prędkości.
- Zatrzymaj się i postaw wybraną nogę pełną stopą na ziemi.
I teraz najważniejsze: jeśli jesteś osobą niską i nie dosięgasz obydwoma nogami do ziemi (pełną stopą), to przed rozpoczęciem akcji hamowania, zsuń delikatnie jeden pośladek w stronę nogi, na której chcesz się oprzeć po zatrzymaniu.

Minus bycia niskim motocyklistą? Czasami nie widać Cię zza owiewki! Fot. M. Petkowicz / Archiwum autora
BONUS: Motocykle dla niskich motocyklistów
Tak jak wspomniałem powyżej, uważam, że z dobrą techniką jazdy, każdy motocykl jest dobry dla niskich motocyklistów. Dużo gorzej mają wysocy motocykliści, który na niektórych jednośladach mogą się po prostu nie mieści. Zresztą, dla nich przygotowaliśmy osobny poradnik:
Lista jest subiektywna i obejmuje tylko motocykle, którymi miałem okazję osobiście jeździć. Warto zwrócić uwagę na to, że wysokość siedzenia to jedno, ale rozkład masy to drugi temat mocno wpływający na stabilność pojazdu.
Suzuki SV650
Z wszystkich proponowanych motocykli poczciwe SV będzie miało najwyżej siedzenie, bo na wysokości 785 mm. Mimo wszystko SV mogę w ciemno polecić niskim motocyklistom. Dostęp do akcesoryjnych siedzeń (i na ogół części zamiennych) jest ogromny, a SV od zawsze było zadziornym, łatwym w prowadzeniu i bezawaryjnym motocyklem.
Triumph Speed Twin (lub inny z rodziny klasyków)
Duża część klasycznej gamy Triumpha ma niskie, płaskie kanapy. To ładne, wygodne motocykle o przyjemnym charakterze i bardzo szerokiej gamie modelowej. Mnie najbardziej pasował Speed Twin 900, z zaskakująco mocnym i ładnie brzmiącym silnikiem. Siedzenie na wysokości 765 mm.
Ducati Scrambler Icon

Ducati Scrambler to super propozycja dla niskich motocyklistów. Fot. M.Petkowicz / Archiwum autora
Scrambler kilka lat temu skradł serce... mojej żony. Mimo że siedzenie posiada najwyżej z proponowanych przeze mnie motocykli (790), to zwężająca się ku przodowi, wygodna kanapa i niewielki zbiornik paliwa sprawiają, że na Scramblerze odnajdzie się każdy. A do tego ten wygląd!
Każdy mały cruiser (Kawasaki Vulcan S, Honda Rebel 500, H-D Street)
Tak naprawdę każdy cruiser to dobre rozwiązanie dla niskiej osoby, bez względu na pojemność. Problem w tym, że nawet najniżej położone siedzenie nie ochroni przed wagą, a modele z rodziny Touring Harley-Davidsona potrafią przekroczyć... 400 kg.
Z tego powodu trzymałbym się mniejszych modeli, chociażby bardzo udanego Kawasaki Vulcan S, Hondy Rebel 500 czy wycofanego z produkcji Harley-Davidsona Street 750. Małe cruisery to także sprawdzą się jako motocykle turystyczne dla niskich.
Motocykl dla niskiej dziewczyny, czyli jaki?
Z niskimi kobietami jest minimalna różnica, że mogą (chociaż nie muszą) mieć minimalnie mniej siły. Proszę się drogie Panie nie obrażać, natury w niektórych sytuacjach się nie oszuka i drobna dziewczyna ważąca poniżej 50 kg i posiadająca mniej niż 160 cm wzrostu będzie miała większy problem z ogarnięciem 300-kilogramowego motocykla adventure, niż posiadający 180 cm wzrostu facet.
Nie uważam jednak, że wysokość motocykla ma tutaj znaczenie. Jeśli posiadasz odpowiednią technikę jazdy, to bez problemu poradzisz sobie z bardzo wysokimi motocyklami – wystarczy popatrzeć na dziewczyny jeżdżące w motocrossie czy bawiące się w offroad. To, na co zwróciłbym uwagę, to masa własna pojazdu. Łatwiej będzie ogarnąć Hondę CB500X niżeli CRF1100L Afric Twin.
Jaki motor na 165 cm wzrostu dla kobiety?
Kierowałbym się kluczem:
- Określ, jaki typ motocykli spełnia Twoje wymagania.
- Znajdź w tej klasie motocykl o możliwie najniższej wadze.
- Zanim kupisz – umów się na jazdę testową.
I, tak jak pisałem wyżej, zamiast w akcesoria lepiej zainwestuj w dodatkowe szkolenia motocyklowe.
Odzież dla niskiego motocyklisty lub niskiej motocyklistki
Obecnie oferta odzieży motocyklowej jest tak duża, że każdy, nawet najniższy motocyklista lub motocyklista znajdzie dla siebie odpowiednią kurtkę motocyklową, spodnie motocyklowe i kask na moto.
Dobre przykłady:
- kask integralny SHARK SKWAL I3 BLANK SP
- kurtka turystyczna IXON RAGNAR
- spodnie turystyczne IXON RAGNAR
Zresztą, ogromną ofertę odzieży motocyklowej, kasków, akcesoriów i części zamiennych do motocykli znajdziesz w sklepie Inter Motors. Jak rozmiarówka nie będzie pasować, zawsze możesz zwrócić towar.
Trochę zaufania…
Wiem, że postawiłem powyżej sporo niewygodnych, nietypowych tez. Będę się jednak trzymał tego, że każde pieniądze włożone w szkolenie motocyklowe, będą lepsze niż te włożone w przerobienie motocykla pod swoją budowę ciała. Niskie motocykle są bezwzględnie OK, ale niski motocykl nie sprawi, że będziesz lepiej panować nad tym, co się dzieje.
Nie ma lepszego uczucia niż pełna kontrola, a to można osiągnąć tylko przez trening, doświadczenie i znajomość techniki jazdy.
Motor dla niskiej osoby. Najczęściej zadawane pytania
Czy istnieje motocykl dla niskich?
Moim zdaniem NIE. Przeróbki, w tym obniżanie zawieszenia, maskuje główny problem – braki w technice jazdy. Lepiej zainwestować w dobrej jakości szkolenie.
Jaki motocykl na 170 cm wzrostu?
Jeżeli szukasz konkretnego modelu, to polecam motocykle kategorii A2 oraz lekkie cruisery do 700 cm3. Są mocne, wygodne i posiadają nisko siedzenie. Sprawdzą się w każdych warunkach.
Jaki motor dla niskiej dziewczyny?
Jak wyżej: szukaj motocykla o niskiej masie własnej i niskim środku ciężkości, niekoniecznie o niskim siedzeniu. Bierz pod uwagę przede wszystkim swoją budowę ciała.

Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.