Kiedy akumulator nadaje się do wymiany ?
Średni czas „życia” prawidłowo eksploatowanego akumulatora motocyklowego to nawet pięć lat. Jednak sposób jego eksploatacji czy stan techniczny motocykla potrafi znacznie skrócić tą wartość. Kiedy akumulator nadaje się do wymiany?

Akumulator to serce motocykla – zapewnia energię niezbędną do uruchomienia silnika oraz zasilania wszystkich układów elektrycznych. Dlatego tak ważne jest regularne monitorowanie jego stanu i szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości. W tym artykule dowiesz się, jak prawidłowo sprawdzić kondycję akumulatora, rozpoznać objawy jego zużycia oraz co zrobić, gdy bateria odmawia posłuszeństwa.
Podpowiemy również, jak unikać problemów związanych z zasiarczeniem i kiedy warto udać się do profesjonalnego sklepu z akumulatorami. Jeśli masz problem z baterią w swoim motocyklu – ten tekst jest dla Ciebie!
Przeczytasz jak wygląda:
- Weryfikacja stanu baterii
- Objawy zużycia akumulatora
- Zasiarczenie akumulatora
- Kiedy wymienić akumulator - posumowanie
Weryfikacja stanu baterii
Naładowany akumulator motocyklowy powinien mieć napięcie 12,5-12,9 V. Podczas pracy silnika (ładowania), napięcie na zaciskach jest zbliżone do 13,5V. Mniejszy wynik dyskwalifikuje układ ładowania lub stan baterii. Jednak samo napięcie akumulatora nie ma aż takiego znaczenia, jak jego wydajność pod obciążeniem. W tym celu warto przywieźć akumulator do dobrego sklepu sprzedającego akumulatory motocyklowe, gdzie zostanie zmierzony testerem obciążeniowym.
To urządzenie, które symuluje obciążenia występujące podczas rozruchu silnika. Jeśli napięcie akumulatora w trakcie próby spadnie poniżej 9,5 V musimy go wymienić (najprawdopodobniej wkrótce jego wydajność w gorszych warunkach pogodowych spadnie na tyle, że uniemożliwi uruchomienie motocykla w inny sposób, niż na pych).
Objawy zużycia akumulatora
Kiedy akumulator nadaje się do wymiany? Jeśli mimo kręcenia się silnika motocykl nie odpala a przy wymianie baterii lub podłączeniu kabli odpala błyskawicznie (tutaj może być także kwestia uszkodzeń instalacji elektrycznej, zanieczyszczonych klem itp.). O konieczności wymiany świadczyć będzie także samoczynne rozładowywanie się akumulatora, uszkodzenie mechaniczne obudowy, klem oraz zasiarczenie akumulatora.
Zasiarczenie akumulatora
Zasiarczenie akumulatora jest efektem dwóch procesów: powstania krystalicznej, miejscowej mikro powłoki siarczanów ołowiu, oraz zmiany rozkładu gęstości elektrolitu. Konsekwencją wytrącenia się siarczanów jest coraz trudniejsze naładowanie akumulatora. Gęstość elektrolitu spada wówczas poniżej 1,1 kg/l i pojawia się białe zabarwienie.
Zasiarczony akumulator nie przyjmuje prądu ładowania oraz mocno się w trakcie tego procesu nagrzewa. Zasiarczenie to proces zachodzący jeśli pozostawimy na dłuższy czas motocykl z rozładowanym akumulatorem. Jego przyczyną może być również np. pozostawienie włączonych świateł (częściej w autach), zwarcie lub przebicie w instalacji elektrycznej.
Kiedy wymienić akumulator - posumowanie
Jeśli Wasz akumulator szybko się rozładowuje, ma za mało siły, żeby zakręcić silnikiem mimo wcześniejszego doładowania lub pokonania dłuższej trasy (szczególnie zauważalne podczas spadku temperatur), lub grzeje się podczas ładowania, najprawdopodobniej zbliża się jego kres. Przy okazji warto skontrolować stan połączeń elektrycznych oraz być czujnym, być może został uszkodzony przez niesprawny układ ładowania.
PAMIĘTAJAkumulator w dobrym sklepie sprzedającym akumulatory należy sprawdzić za pomocą testera obciążeniowego, weryfikującego stan akumulatora znacznie skuteczniej niż woltomierz (badania najczęściej są bezpłatne lub kosztują grosze). |
Największą ofertę nowych, pochodzących ze sprawdzonego źródła akumulatorów motocyklowych znajdziecie na naszej stronie intermotors.pl.