Data publikacji: 2021-06-08

Kiedy akumulator nadaje się do wymiany ?

Średni czas „życia” prawidłowo eksploatowanego akumulatora motocyklowego to nawet pięć lat. Jednak sposób jego eksploatacji czy stan techniczny motocykla potrafi znacznie skrócić tą wartość. Kiedy akumulator nadaje się do wymiany?


Akumulator to serce motocykla – zapewnia energię niezbędną do uruchomienia silnika oraz zasilania wszystkich układów elektrycznych. Dlatego tak ważne jest regularne monitorowanie jego stanu i szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości. W tym artykule dowiesz się, jak prawidłowo sprawdzić kondycję akumulatora, rozpoznać objawy jego zużycia oraz co zrobić, gdy bateria odmawia posłuszeństwa.

Podpowiemy również, jak unikać problemów związanych z zasiarczeniem i kiedy warto udać się do profesjonalnego sklepu z akumulatorami. Jeśli masz problem z baterią w swoim motocyklu – ten tekst jest dla Ciebie!

Przeczytasz jak wygląda:


Weryfikacja stanu baterii

Naładowany akumulator motocyklowy powinien mieć napięcie 12,5-12,9 V. Podczas pracy silnika (ładowania), napięcie na zaciskach jest zbliżone do 13,5V. Mniejszy wynik dyskwalifikuje układ ładowania lub stan baterii. Jednak samo napięcie akumulatora nie ma aż takiego znaczenia, jak jego wydajność pod obciążeniem. W tym celu warto przywieźć akumulator do dobrego sklepu sprzedającego akumulatory motocyklowe, gdzie zostanie zmierzony testerem obciążeniowym.

To urządzenie, które symuluje obciążenia występujące podczas rozruchu silnika. Jeśli napięcie akumulatora w trakcie próby spadnie poniżej 9,5 V musimy go wymienić (najprawdopodobniej wkrótce jego wydajność w gorszych warunkach pogodowych spadnie na tyle, że uniemożliwi uruchomienie motocykla w inny sposób, niż na pych).


Objawy zużycia akumulatora

Kiedy akumulator nadaje się do wymiany? Jeśli mimo kręcenia się silnika motocykl nie odpala a przy wymianie baterii lub podłączeniu kabli odpala błyskawicznie (tutaj może być także kwestia uszkodzeń instalacji elektrycznej, zanieczyszczonych klem itp.). O konieczności wymiany świadczyć będzie także samoczynne rozładowywanie się akumulatora, uszkodzenie mechaniczne obudowy, klem oraz zasiarczenie akumulatora.

SPRAWDŹ: Jaki akumulator do motocykla wybrać? Li-ion, żelowy, czy AGM?


Zasiarczenie akumulatora

Zasiarczenie akumulatora jest efektem dwóch procesów: powstania krystalicznej, miejscowej mikro powłoki siarczanów ołowiu, oraz zmiany rozkładu gęstości elektrolitu. Konsekwencją wytrącenia się siarczanów jest coraz trudniejsze naładowanie akumulatora. Gęstość elektrolitu spada wówczas poniżej 1,1 kg/l i pojawia się białe zabarwienie.

Zasiarczony akumulator nie przyjmuje prądu ładowania oraz mocno się w trakcie tego procesu nagrzewa. Zasiarczenie to proces zachodzący jeśli pozostawimy na dłuższy czas motocykl z rozładowanym akumulatorem. Jego przyczyną może być również np. pozostawienie włączonych świateł (częściej w autach), zwarcie lub przebicie w instalacji elektrycznej.


Kiedy wymienić akumulator - posumowanie

Jeśli Wasz akumulator szybko się rozładowuje, ma za mało siły, żeby zakręcić silnikiem mimo wcześniejszego doładowania lub pokonania dłuższej trasy (szczególnie zauważalne podczas spadku temperatur), lub grzeje się podczas ładowania, najprawdopodobniej zbliża się jego kres. Przy okazji warto skontrolować stan połączeń elektrycznych oraz być czujnym, być może został uszkodzony przez niesprawny układ ładowania.

PAMIĘTAJ

Akumulator w dobrym sklepie sprzedającym akumulatory należy sprawdzić za pomocą testera obciążeniowego, weryfikującego stan akumulatora znacznie skuteczniej niż woltomierz (badania najczęściej są bezpłatne lub kosztują grosze).

Największą ofertę nowych, pochodzących ze sprawdzonego źródła akumulatorów motocyklowych znajdziecie na naszej stronie intermotors.pl.

AGM
YUASA
Akumulator motocyklowy YUASA U1R YUASA 12V 30Ah 330A P+
Zastosowanie Kosiarki
Pojemność akumulatora [Ah] 30
Prąd rozruchu akumulatora [A] 330
Typ akumulatora Rozruchowy Kwasowy
Biegunowość akumulatora P+
Długość [mm] 194
Szerokość [mm] 125
Wysokość [mm] 178
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
244.89
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
AGM
EXIDE
Akumulator motocyklowy EXIDE YTZ10S-BS EXIDE READY 12V 8,6Ah 145A L+
Zastosowanie Skutery śnieżne Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 8.6
Prąd rozruchu akumulatora [A] 145
Typ akumulatora AGM
Biegunowość akumulatora L+
Model akumulatora AGM
Długość [mm] 150
Szerokość [mm] 87
Wysokość [mm] 93
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B0
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
263.27
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
AGM
Suchoładowany
VARTA
Akumulator motocyklowy VARTA YT12A-BS VARTA FUN 12V 11Ah 160A L+
Zastosowanie Skutery śnieżne Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 11
Prąd rozruchu akumulatora [A] 160
Typ akumulatora Rozruchowy AGM Suchoładowany z elektrolitem
Biegunowość akumulatora L+
Model akumulatora POWERSPORTS AGM
Długość [mm] 150
Szerokość [mm] 88
Wysokość [mm] 105
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
319.25
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  

logo