Data publikacji: 2024-06-17

Jazda motocyklem z pasażerem. Łatwo, wygodnie i bez stresu!

Jazda na motocyklu to frajda nie tylko dla kierowcy, ale często również dla pasażera. Żeby taka przejażdżka była przyjemna, trzeba stosować się do określonych zasad i połączyć przestrzeganie przepisów ze zdrowym rozsądkiem. Jak podróżować z pasażerem, żeby podróż była bezpieczna? Znajdź odpowiedzi na te i inne pytania w naszym poradniku!


Spis treści:

  • Pasażer na motocyklu – przepisy
  • Przewożenie dziecka na motocyklu
  • Czy pasażer na motocyklu może być pijany?
  • Czy pasażer motocykla musi mieć kask?
  • Czy na każdym motocyklu można przewieźć pasażera?
  • Jak ubrać się na motocykl jako pasażer?
  • Przygotowanie do jazdy motocyklem z pasażerem
  • Przygotowanie motocykla
  • Przygotowanie pasażera
  • Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?
  • Wsiadanie i zsiadanie z motocykla
  • Metoda małych kroków
  • Pozycja pasażera na motocyklu
  • Zachowanie pasażera podczas hamowania
  • Jazda motocyklem z pasażerem – przydatne akcesoria

Choć motocykle kojarzą się z wiatrem we włosach, wolnością, samotną przejażdżką w kierunku zachodzącego słońca i tym podobnymi, to jest też spora grupa osób, które podróżują we dwójkę. Są również motocykliści, którzy chcą zarazić swoje dzieci pasją do jednośladów i sadzają je beztrosko na miejscu pasażera. Niezależnie od motywacji i od tego, kim są wasze "plecaczki", warto znać przepisy i zasady bezpiecznej jazdy we dwójkę na jednym motocyklu.


Pasażer na motocyklu – przepisy

Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie mówi zbyt wiele odnośnie przewożenia pasażerów na motocyklu i reguluje tylko najważniejsze kwestie.

Przewożenie dziecka na motocyklu

Przewożenie motocyklem dziecka w wieku do lat 7 może się odbywać jedynie przy prędkości do 40 km/h. Warto wiedzieć, że niezależnie od wieku dziecko musi być przewożone z tyłu. W przypadku dzieci w wieku powyżej 7 lat obowiązują standardowe ograniczenia prędkości.

logo

Czy pasażer na motocyklu może być pijany?

Kolejna kwestia to przewożenie nietrzeźwego pasażera, które jest zabronione, ale z jednym wyjątkiem. Często powoduje on uśmiech na egzaminach na prawo jazdy. Chodzi o sytuację, kiedy motocykl jest wyposażony w wózek boczny. Wtedy przewożenie osoby nietrzeźwej lub będącej pod wpływem narkotyków jest dozwolone.

Czy pasażer motocykla musi mieć kask?

Niezależnie od wieku i stopnia trzeźwości pasażera polskie prawo wymaga, żeby przewożona osoba miała na głowie kask motocyklowy. Najlepiej żeby był to kask integralny lub szczękowy. Oczywiście powinien spełniać wymagania normy bezpieczeństwa ECE 22.05 lub najnowszej 22.06 i być odpowiednio dopasowany pod kątem rozmiaru.

Czy na każdym motocyklu można przewieźć pasażera?

Pamiętajcie też o sprawdzeniu, czy motocykl ma homologację na dwie osoby, co wcale nie jest takie oczywiste. Zdarzają się modele homologowane tylko dla jednej osoby, więc fakt możliwości dołożenia akcesoryjnej kanapy i podnóżków nie uchroni was przed problemami w razie kontroli policji lub wypadku. Informację na ten temat znajdziecie w dowodzie rejestracyjnym, w polu S.1.


Jak ubrać się na motocykl jako pasażer?

Odpowiedź jest prosta – bezpiecznie. Żeby ją jednak rozwinąć, wiecie już, że kask jest obowiązkowym elementem wyposażenia. Warto jednak zadbać o odpowiednią odzież motocyklową. Choć pasażer siedzi z tyłu, to jest tak samo narażony na urazy, jak kierowca motocykla. Dlatego plecaczek powinien mieć kask, rękawice motocyklowe, spodnie motocyklowe, kurtkę motocyklową i odpowiednie buty. Często spotyka się sytuację, że kierujący ma drogi strój renomowanych marek, a pasażer – lichą kurtkę i rękawice.

Dobry przykład odzieży dla pasażera:

Kurtka motocyklowa IXON Striker Lady lub kurtka turystyczna Ixon Eddas

Kask motocyklowy SHARK Skwal i3


KLIENCI POLECAJĄ!
WYPRZEDAŻ
IXON
Buty Turystyczne RANKER WP IXON kolor czarny
Nazwa własna RANKER WP
Kolor Czarny
Rozmiar 41
Typ Męski
Membrana Tak
Wysokość (buta) Niski
Materiał Poliuretan Skóra naturalna
Do koszyka
 
4.0
(2)
>9 szt.
Cena regularna  
699.01
499.00
Oszczędzasz 60.00 / 10.7%
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 559.00 
KOBIETA
ALPINESTARS
Rękawice Sportowe ALPINESTARS STELLA SP-8 V3 kolor czarny
Nazwa własna STELLA SP-8 V3
Kolor Czarny
Rozmiar XS
Materiał Skóra naturalna
Typ Damski
Ocieplane Nie
Do koszyka
 
5.0
(1)
>9 szt.
Cena regularna  
498.99
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
JUNIOR
ADRENALINE
Kurtka ADRENALINE KID 2.0 PPE kolor czarny
Kolor Czarny
Rozmiar S
Nazwa własna KID 2.0 PPE
Typ Dziecięcy
Membrana Tak
Rodzaj ochrony Łokci Barków
Podpinka ocieplająca Tak
Materiał Poliester
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
321.76
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  



Przygotowanie do jazdy motocyklem z pasażerem

Nie odkryjemy Ameryki, mówiąc, że jazda motocyklem z pasażerem to zupełnie inna bajka niż jazda w pojedynkę. Dodatkowy balast z tyłu sprawia, że motocykl zachowuje się inaczej, do tego dochodzi kwestia nieprzewidywalności zachowania pasażera w zakrętach oraz sytuacjach stresowych.

Wiele razy zdarza się, że podczas jazdy samochodem osoba będąca pasażerem, strofuje kierowcę lub wykonuje nerwowe ruchy na swoim fotelu, podczas gdy sytuacja wokół jest pod kontrolą. Takie zachowanie na motocyklu to prosta droga do wypadku.

Przygotowanie motocykla

Zaczniemy od przygotowania motocykla. Większość współczesnych jednośladów ma tylne zawieszenie z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. Dodatkowy balast sprawia, że tył może trochę "usiąść".

  1. Możesz zmienić napięcie wstępne sprężyny, oczywiście pod warunkiem, że wiesz jak to poprawnie zrobić.
  2. Druga kwestia to ciśnienie opon, które również jest inne dla jazdy z pasażerem. Informacje na ten temat znajdziecie w instrukcji obsługi motocykla. Zazwyczaj różni się o 0,2 do 0,5 bara w porównaniu z tym stosowanym przy jeździe w pojedynkę.
  3. Punkt trzeci to ogólne sprawdzenie sprawności elementów, które służą do przewożenia pasażera. O ile kanapa zazwyczaj będzie w porządku, to jeśli przeważnie podróżujecie w pojedynkę, warto sprawdzić stan podnóżków dla pasażera pod kątem np. luzów.

Przygotowanie pasażera

Na czym polega przygotowanie pasażera do jazdy? Przede wszystkim jest to zapewnienie odpowiedniej odzieży ochronnej, ale równie ważne jest przygotowanie merytoryczne. Poinstruuj drugą osobę, jak powinna się zachowywać podczas jazdy na prostej i w zakrętach, a także ustalcie, z której strony będzie wsiadać i zsiadać z motocykla.

Dobrym pomysłem jest zakup interkomu, dzięki czemu łatwiej będziecie mogli się porozumiewać, bo nie zawsze jest czas na gesty, tak samo jak nie zawsze kierowca usłyszy, że pasażer zamierza zejść z jednośladu, a pasażer – że kierowca jest na to gotowy.


Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Znacie już przepisy i wiecie, jak się przygotować, więc teraz czas na pierwszą wspólną przejażdżkę. Od was obojga zależy, czy i w jakim stopniu będzie ona przyjemna.

Wsiadanie i zsiadanie z motocykla

Wsiadanie i zsiadanie z motocykla powinno się odbywać na równym i stabilnym podłożu. W idealnej sytuacji stopy kierowcy powinny w całości przylegać do podłoża, co ustabilizuje jednoślad. Jeżeli kierowca jest gotowy, powinien powiadomić pasażera, że może wsiąść na motocykl lub z niego zejść. Pasażer z kolei powinien potwierdzić swoje zamiary, żeby kierujący był przygotowany.

Jak wsiadać na motocykl jako pasażer? Częstą praktyką jest położenie stopy na podnóżku i przełożenie nogi nad siedzeniem, co jest trochę podobne do sposobu, w jaki na motocykl wsiada kierujący. Takie zachowanie może jednak być problematyczne, ponieważ prowadzi do mocnego ugięcia tylnego zawieszenia, co może wytrącić kierującego z równowagi i doprowadzić do przewrócenia się motocykla. Jeżeli jest taka możliwość, najlepiej przełożyć nogę nad siedzeniem bez stawania na podnóżku i wsunąć się.

W przypadku dużych motocykli turystycznych lub maszyn wyposażonych w kufer centralny i kufry boczne często spotykaną praktyką jest, że motocykl jest postawiony na stopce bocznej i najpierw wsiada na niego pasażer i przesuwa się do tyłu, a dopiero później wsiada osoba kierująca.

logo

Metoda małych kroków

Kiedy już siedzicie wygodnie na motocyklu, nie warto od razu wyruszać na autostradę na spotkanie z przygodą. Najpierw najlepiej przejechać się po lokalnej drodze lub dużym parkingu, żeby zarówno kierowca, jak i pasażer sprawdzili zachowanie motocykla z większym obciążeniem. Przy okazji pozwoli to też ocenić np. ustawienie twardości zawieszenia i ciśnienia w oponach oraz ogólnej sprawności jednośladu pod kątem jazdy w dwie osoby.

Pozycja pasażera na motocyklu

Pozycja pasażera ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu podróży. Najlepiej usiąść jak najbliżej kierowcy i objąć go na biodrach oraz przytulić kolanami. Jednocześnie nie można zbyt mocno przekładać ciężaru ciała na kierowcę ani zbyt mocno go obejmować, bo to może krępować ruchy i zaburzyć równowagę.

Pozycja ma być na tyle optymalna, żeby pasażer i kierowca byli zawsze w jednej linii. To oznacza, że podczas wchodzenia w zakręty pasażer musi pochylać się razem z kierującym, ale nie bardziej niż on.

Jeżeli motocykl jest ogromnym turystykiem wyposażonym w "tron", to wtedy można pozwolić sobie na drobne odstępstwa od tych zasad, ponieważ pasażer może wygodnie rozsiąść się z tyłu.

W przypadku motocykli z akcesoryjnymi kuframi lepiej trzymać się motocyklisty i pamiętać, żeby nie opierać się całkowicie ciężarem ciała o kufer centralny. Zazwyczaj producenci deklarują udźwig stelaża do 5 kg, więc jeśli będziecie napierać z masą np. 60 kg, to nieszczęście gotowe.

Zachowanie pasażera podczas hamowania

Pasażer powinien obserwować sytuację na drodze równie uważnie, jak robi to kierowca. W przeciwnym razie np. podczas hamowania może uderzyć kaskiem w kask kierowcy, kiedy ten się tego nie spodziewa albo za bardzo przycisnąć go do zbiornika paliwa i wytrącić z równowagi. W krytycznych sytuacjach pasażer może podeprzeć się jedną ręką o zbiornik.


Jazda motocyklem z pasażerem – przydatne akcesoria

Jak rozmawiać z pasażerem na motocyklu? Pierwsze to wspomniany wcześniej interkom. Obecnie zestawy dla dwóch osób są na tyle osiągalne finansowo, że nie nadwyrężą domowego budżetu, a znacznie ułatwią komunikację w trakcie jazdy, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa.

Druga kwestia to wszelkie akcesoria, które pozwalają pasażerowi stabilnie podróżować. Tak oto są specjalne pasy z uchwytami dla pasażera (jak pas Oxford Rider Grips), które montuje się na wysokości brzucha kierowcy. Mają specjalne uchwyty po bokach, dzięki czemu nie trzeba kurczowo trzymać się ciała osoby kierującej motocyklem i ograniczać jej ruchów. Takie uchwyty występują też w formie mocowanej na zbiorniku paliwa, ale wymagają przytulenia się do kierowcy.

Sprawdź popularny Intercom Interphone U-Com 3 Komplet na dwa kaski.


Nic trudnego!

Jak widzisz, jazda motocyklem to przyjemność, którą można i warto się dzielić, ale trzeba robić to z głową. Zanim wyruszycie w drogę, pamiętajcie o sprawdzeniu sprzętu, zapewnieniu odpowiedniej odzieży ochronnej i ustaleniu zasad komunikacji oraz zachowania się. Dzięki temu bezpiecznie dotrzecie do celu i będziecie miło wspominać wszystkie wspólnie przejechane kilometry.

Odzież oraz akcesoria motocyklowe dla siebie i pasażera znajdziesz w bogatej ofercie sklepu Inter Motors!

logo


Jazda motocyklem z pasażerem. Najczęściej zadawane pytania

Czy na motocyklu można przewieźć każdego?

Przepisy regulują tylko kwestię przewożenia dzieci i osób w stanie upojenia alkoholowego lub będących pod wpływem innych środków odurzających. W przypadku pociech do lat 7 nie można poruszać się z prędkością wyższą niż 40 km/h. Osoby nietrzeźwe lub będące pod wpływem narkotyków mogą podróżować jako pasażerowie tylko, jeśli motocykl jest wyposażony w wózek boczny.

Czy pasażer musi mieć odzież ochronną?

Prawo wymaga, żeby pasażer posiadał certyfikowany kask ochronny. Oczywiście zdrowy rozsądek dodaje, że osoba podróżująca z tyłu powinna być tak samo ubrana jak kierujący, a więc mieć buty motocyklowe, rękawice motocyklowe, kurtkę i spodnie. To wszystko z odpowiednimi certyfikatami PPE.

Jak przygotować motocykl do jazdy z pasażerem?

Przede wszystkim należy sprawdzić pozycję S.1 w dowodzie rejestracyjnym, która wskazuje maksymalną dopuszczalną liczbę miejsc siedzących. Jeżeli są dwa, to można śmiało podróżować razem. Może się zdarzyć, że motocykl ma dodatki umożliwiające jazdę z pasażerem, ale jest zarejestrowany na jedną osobę. Kolejne kroki to odpowiednie ustawienie zawieszenia i ciśnienia w oponach, a także sprawdzenie ogólnego stanu motocykla.




Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.