Jazda motocyklem w korku. Jak robić to bezpiecznie i legalnie?
Do największych plusów motocykla należą jego niewielkie rozmiary, które pozwalają łatwiej poruszać się w miejskiej dżungli. Podczas gdy kierowcy samochodów muszą stać w korkach, motocykliści przemykają pomiędzy sznurami aut. Sprawdź, jak zrobić to bezpiecznie i legalnie!

Spis treści:
- Omijanie, wymijanie i wyprzedzanie – definicje
- Jazda między samochodami
- Omijanie motocyklem samochodów w korku
- Wyprzedzanie motocyklem samochodów w korku
- Linie ciągłe i linie przerywane
- Wyprzedzanie i omijanie przed skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych
- Wyprzedzanie i omijanie pasem awaryjnym lub przez strefy wyłączone z ruchu
- Jaką odległość musi zachować motocyklista podczas omijania i wyprzedzania?
- Bezpieczna jazda motocyklem między samochodami w praktyce
Jazda w korku pomiędzy szpalerami aut jest dla nas motocyklistów czymś naturalnym jak oddychanie. Często jednak zdarza się, że motocykliści nie są świadomi przepisów, jakie ich obowiązują, a bywa też, że z pełną świadomością je łamią.
Jak jeździć motocyklem między samochodami, żeby dojechać do celu w jednym kawałku?
Jazda motocyklem w korku – to mówią przepisy
Polska jest jednym z tych krajów, gdzie obowiązują dwa rodzaje prawa. Pierwsze to ustalone z góry przez rządzących, a drugie to tzw. prawo zwyczajowe, które oczywiście nie ma zastosowania, jeżeli przyjdzie orzekać o winie w razie kolizji lub wypadku. Dlatego warto wiedzieć, jakie są przepisy dotyczące wymijania motocyklem w korku i jazdy motocyklem między samochodami.
Omijanie, wymijanie i wyprzedzanie – definicje
Jaka jest różnica między omijaniem i wyprzedzaniem?
- Omijanie to przejeżdżanie obok nieporuszającego się samochodu, uczestnika ruchu lub przeszkody.
- Wyprzedzanie to według ustawy Prawo o ruchu drogowym manewr, w którego trakcie jeden uczestnik ruchu przejeżdża obok drugiego, kiedy obaj jadą w tym samym kierunku.
- Jest też pojęcie wymijania, które oznacza mijanie innego uczestnika ruchu drogowego lub pojazdu, który jedzie w przeciwnym kierunku.
Wszystkie te manewry mogą wystąpić także podczas jazdy w zatłoczonym mieście, więc warto znać różnice pomiędzy nimi.
Jazda między samochodami
Kiedy piszemy ten tekst w maju 2024 roku, w Polsce kwestia samej jazdy motocyklem między samochodami nie jest w żaden sposób uregulowana prawnie, dlatego należy stosować się do przepisów związanych z omijaniem i wyprzedzaniem pojazdów.
Omijanie motocyklem samochodów w korku
Jeżeli samochody stoją w korku, przejeżdżając obok nich dochodzi do manewru omijania i wtedy należy po prostu zachować bezpieczny odstęp, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość.
Wyprzedzanie motocyklem samochodów w korku
Jeżeli samochody się poruszają, to mówimy już o wyprzedzaniu i tu trzeba zachować szczególną ostrożność i bezpieczny odstęp. Manewr powinien się odbywać z odpowiedniej strony i zazwyczaj jest to lewa strona. Należy też upewnić się, że pojazd jadący na tym samym pasie ruchu nie sygnalizuje zamiaru wyprzedzania, zmiany kierunku lub zmiany pasa ruchu.
Wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone na jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu. W przypadku jezdni dwukierunkowej na obszarze zabudowanym muszą być co najmniej dwa pasy w jednym kierunku, a poza obszarem zabudowanym – trzy.
Linie ciągłe i linie przerywane
W idealnej sytuacji najlepiej, żeby motocykl zmieścił się na tym samym pasie ruchu co samochód i nie wystawał poza obrys pasa, w przeciwnym razie mówimy o zajmowaniu dwóch pasów, co jest niedozwolone. Jeżeli linia na jezdni jest przerywana, to każdorazowe jej przekroczenie powinno odbywać się z użyciem kierunkowskazu.
Wyprzedzanie i omijanie przed skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych
Czy można wyprzedzić lub ominąć samochody przed skrzyżowaniem, lub przejściem dla pieszych? Tak, ale tu również musisz zastosować się do przepisów.
Można to zrobić, jeżeli ruch jest regulowany przy pomocy sygnalizacji świetlnej i nie wjedzie się motocyklem za sygnalizator nadający sygnał czerwony. Warto zwrócić uwagę na fakt, że mowa jest tylko o sygnalizatorze, który zazwyczaj jest umieszczony za linią warunkowego zatrzymania, więc w razie potrzeby można ją przekroczyć.
Przy dojeździe do sygnalizatora natrafisz na linię ciągłą, która stanowi dodatkowe utrudnienie, ponieważ zgodnie z przepisami nie wolno jej przekroczyć.
Wyprzedzanie i omijanie pasem awaryjnym lub przez strefy wyłączone z ruchu
Często spotykaną w Polsce praktyką widywaną na autostradach i drogach ekspresowych jest omijanie przez motocyklistów korka pasem awaryjnym. Trzeba wiedzieć, że takie zachowanie nie jest dozwolone, bo pas awaryjny służy do awaryjnego zatrzymania pojazdów, a nie do poruszania się po nim. Podobnie jest ze spotykanymi w miastach i wyznaczonymi poziomymi liniami strefami wyłączonymi z ruchu. Nie wolno na nie wjeżdżać ani na nich parkować.
Jaką odległość musi zachować motocyklista podczas omijania i wyprzedzania?
Manewry powinny odbywać się z zachowaniem bezpiecznej odległości, która nie została jednak określona dla motocyklistów. Wyznaczono ją tylko dla kierowców samochodów, którzy powinni zachować odległość minimum 1 metra od wyprzedzanego jednośladu. W ocenie motocyklisty pozostaje więc stwierdzenie, jaka odległość jest bezpieczna.
Co do zasady jest to odległość, dzięki której motocyklista nie doprowadzi do kolizji, nie wymusi pierwszeństwa na kierującym samochodem i nie spowoduje uszkodzeń w jego pojeździe.
Bezpieczna jazda motocyklem między samochodami w praktyce
Skoro już ustaliliśmy kwestie teoretyczne, to teraz czas na praktykę. Przygotowaliśmy kilka punktów, które według nas są istotne, jeżeli chce się bezpiecznie jeździć motocyklem po zakorkowanych ulicach. Oto one:
- Ubierz się! – Odpowiedni strój to podstawa, więc nawet na krótkie przejażdżki zakładaj odzież motocyklową, bo nigdy nie wiadomo, co może się wydarzyć po drodze.
- Sprawdź swój sprzęt – Pamiętaj, że sprawny motocykl to bezpieczeństwo twoje oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego zadbaj m.in. o dobry stan ogumienia, hamulców, oświetlenia i zawieszenia.
- Mierz siły na zamiary – Jeżeli nie czujesz się pewnie lub nie widzisz możliwości płynnego przejazdu pomiędzy samochodami, zatrzymaj się i zaczekaj chwilę aż ruszą lub ktoś zrobi ci miejsce. Z roku na rok rośnie liczba kierowców, którzy zachowują się przyjaźnie wobec motocyklistów, więc bądź też przyjazny dla nich i nie ryzykuj uszkodzenia swojego oraz cudzego mienia. Choć wymiana lusterka wydaje się błahostką, to np. w przypadku samochodu z systemem monitorowania martwego pola koszt lusterka idzie w tysiące złotych.
- Nie wymuszaj – Nigdy nie wymuszaj pierwszeństwa na kierowcach samochodów. Ewentualne zdarzenie z twojej winy to nie tylko konieczność pokrycia kosztów napraw, ale także ryzyko urazów.
- Nie ufaj nikomu – Ograniczone zaufanie jest jedną z podstawowych zasad, którymi powinni kierować się niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, a do takich należymy też my – motocykliści. Zawsze zakładaj, że kierowcy nie mają świadomości o twojej obecności i uważnie obserwuj otoczenie.
- Poznaj swoje środowisko – Jeżeli jeździsz stałymi trasami, staraj się wychwycić i zapamiętać najczęściej występujące potencjalne zagrożenia, programy sygnalizacji świetlnej itp. Dzięki temu łatwiej będzie przewidywać niektóre sytuacje i manewry.
- Zachowaj ostrożność – Jednym z największych zagrożeń dla motocyklistów są wszelkiej maści znaki poziome, które same w sobie są śliskie, a sytuacja robi się jeszcze gorsza, kiedy spadnie deszcz. Dlatego nie wykonuj gwałtownych ruchów z użyciem manetki gazu, żeby nie stracić przyczepności tylnego koła.
- Uważaj na innych motocyklistów – Pamiętaj, że oprócz ciebie na drodze są jeszcze inni motocykliści. Jeżeli np. wydaje ci się, że nie zmieścisz się między autami, a ktoś inny może być odmiennego zdania, to ustaw się tak, by ustąpić mu miejsca. Kiedy wjeżdżasz na "pole position" przed sygnalizatorem, zostaw trochę przestrzeni, żeby inni też się zmieścili.
- Skoncentruj się – W trakcie jazdy w korku wycisz interkom i jeżeli masz telefon zamontowany w uchwycie na kierownicy, staraj się na niego nie spoglądać. Skup się na drodze i obserwuj zachowania innych uczestników ruchu drogowego.
Przykład dobrego interkomu motocyklowego: intercom Interphone U-Com 7r Komplet na jeden kask.
Najważniejsze: jeździj bezpiecznie
Jak widzisz, jazda motocyklem między samochodami jest dozwolona i może być bezpieczna, jeśli połączysz stosowanie się do przepisów ruchu drogowego z kierowaniem się zdrowym rozsądkiem. Pamiętaj, że motocyklista jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego, więc nie warto ryzykować dla skrócenia czasu dojazdu do celu o minutę lub dwie.
Sprawdź ten uchwyt na telefon: Interphone Crab (montowany do kierownicy).
Zawsze zachowuj szczególną ostrożność i ubierz się w odpowiednią odzież motocyklową. Dobrym pomysłem jest zakup kamizelki odblaskowej lub szelek odblaskowych, dzięki którym kierowcy łatwiej cię zauważą. Jeżeli masz telefon w uchwycie oraz interkom, włącz tryb „nie przeszkadzać”, bo niespodziewane połączenie przychodzące może cię skutecznie rozproszyć. Ofertę odzieży i akcesoriów motocyklowych znajdziesz w sklepie Inter Motors.
Najczęściej zadawane pytania
Czy jazda motocyklem między samochodami jest dozwolona?
Polskie prawo nie zezwala wprost na przeciskanie się pomiędzy samochodami. Mają tu zastosowanie przepisy dotyczące omijania, wyprzedzania i znaków poziomych. Dlatego zwracaj uwagę na linie ciągłe i przerywane, używaj kierunkowskazu i przede wszystkim miej oczy dookoła głowy.
Czy motocyklista może wyprzedzać lub omijać auta przed skrzyżowaniem?
Odpowiedź z pewnością cię zaskoczy, bo może, ale tylko, kiedy ruch jest sterowany sygnalizacją świetlną. Trzeba zastosować się do dwóch zasad. Pierwsza to taka, że nie można przejechać przez linię ciągłą przed skrzyżowaniem, a druga – należy zatrzymać się przed sygnalizatorem emitującym światło barwy czerwonej.
Jaką odległość trzeba zachować przeciskając się motocyklem między samochodami?
Przepisy nie regulują kwestii tego, jaką odległość musi zachować motocyklista. Mówią jedynie, że ma to być odległość bezpieczna, a więc taka, która nie zagraża uczestnikom ruchu drogowego i nie doprowadzi do zdarzenia drogowego.

Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.