Data publikacji: 2023-10-06

Jazda motocyklem w grupie. Porady, przepisy, dobre nawyki

Wypad w ciepły weekend ze znajomymi do ulubionej knajpki brzmi świetnie. Wystarczy umówić się na stacji benzynowej, obrać kierunek i już możecie jechać. Niestety, dużo niebezpiecznych sytuacji może wyniknąć z jazdy w grupie motocykli. Co zrobić, żeby ograniczyć ryzyko i czerpać przyjemność ze spotkania ze znajomymi?


Jazda motocyklem w grupie – najczęstsze grzechy motocyklistów

Jazdę w grupie (a dokładniej: w kolumnie) w Polsce ograniczają przepisy ruchu drogowego.

  • W kolumnie może jechać maksymalnie 10 motocykli (art. 32.1 PoRD).
  • Odległość między poszczególnymi kolumnami musi być większa niż 200 metrów (32.2 PoRD).

Przepisy to jedno, doświadczenie i zdrowy rozsądek to drugie. Nawet mała grupa 5. motocyklistów może sprawiać większe zagrożenie niż parada 300 motocyklistów na zlocie, jeśli grupa jest niezdyscyplinowana i nie trzyma się kilku podstawowych zasad.

Wśród najczęstszych błędów popełnianych przez motocyklistów należy wymienić:

  1. Brak odstępów. Motocykliści z grupy jadą jeden za drugim, ograniczając możliwość reakcji w sytuacji podbramkowej.
  2. Ściganie, nakręcanie się. Ręka do góry, kto w tym sezonie widział grupę motocyklistów pędzącą między samochodami, tylko by nawzajem udowadniać sobie, kto ma szybszy motocykl lub mniej rozumu.
  3. Presja grupy. Spokojniej jadący lub posiadający mniejsze umiejętności motocyklista, który próbuje nadążyć za resztą grupy.
  4. Brak ustalonych zasad, lidera, trasy. Chaos podczas jazdy, zmiany kierunku, nagłe zatrzymania, żeby sprawdzić trasę.
  5. Rozkojarzenie. Motocykliści jadący wewnątrz grupy, którzy nie zwracają uwagi na to, co dzieje się przed nimi.

Najczęściej na drogach można zaobserwować niebezpieczny miks wszystkich powyższych punktów.

Jak jeździć motocyklem w grupie, żeby było komfortowo i bezpiecznie?

Poniżej omówimy kolejne punkty naszej checklisty w detalu, ale tak naprawdę bezpieczna i komfortowa jazda w grupie sprowadza się do:

  1. Ustalenia przed startem wspólnych zasad jazdy w grupie i wybraniu lidera.
  2. Trzymaniu odstępów.
  3. Jazdy na zakładkę.
  4. Pilnowania zasady, że osoba jadąca z tyłu odpowiada za te z przodu.
  5. Braku konieczności trzymania tempa lidera.
  6. Robienia przerw na odpoczynek.

Ustalenie zasad i lidera

Prosta a często pomijana sprawa. Brak lidera grupy oraz planu na wyjazd oznacza chaos, a chaos to niebezpieczeństwo. Wybierzcie osobę, która będzie jechała z przodu i podejmie się prowadzenia grupy do celu.

Nie musi to być „najszybsza” osoba! Szukacie kogoś, kto jest najbardziej odpowiedzialny, potrafi diagnozować niebezpieczeństwo na drodze i zadbać o innych członków grupy.

Podczas odprawy przed wyjazdem warto opisać zasady, jakie powinny panować w grupie.

Odstępy i jazda na zakładkę

Przede wszystkim odstęp! Obecne przepisy dotyczące dróg ekspresowych i autostrad wymagają utrzymania odległość wyrażonej w metrach na poziomie minimum 50% prędkości. Czyli dla 100 km/h jest to 50 metrów, dla 140 km/h jest to 70 metrów itd.

Problem z tym że motocyklista przy 140 km/h pokonuje 38,8 metrów na sekundę. Czas reakcji w sytuacji zagrożenia to około 1 sekunda. Będąc 70 metrów za kolegą z grupy, zanim naciśniesz klamkę hamulca lub zmienisz tor jazdy, pokonasz ponad połowę dystansu do niego.

Motocyklista jadący 112 km/h potrzebuje 75 metrów by zatrzymać się do zera, a 95 metrów, jeśli dołożymy do tego dystansu czas potrzebny na podjęcie decyzji.

Oczywiście, nie zawsze istnieje potrzeba awaryjnego zatrzymania się do zera. Dlatego w tej sytuacji kieruj się doświadczeniem i zdrowym rozsądkiem.

Jazda na zakładkę to na pewno dobre rozwiązanie, ale nie powinno zamydlać oczu motocyklistom. Jadąc na zakładkę w odległości 5 metrów do siebie z prędkością 80 km/h żaden motocyklista z grupy nie ma czasu na reakcję.

PAKIET 20% TANIEJ!
NOWOŚĆ
INTERPHONE
Intercom INTERPHONE U-COM 8R komplet na 2 kaski
Rodzaj intercomu Motocyklowy
Komplet na 2 kaski
Nazwa własna U-COM 8R
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
1 799.00
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
PAKIET 20% TANIEJ!
NOWOŚĆ
INTERPHONE
Intercom INTERPHONE U-COM 8R komplet na 1 kask
Rodzaj intercomu Motocyklowy
Komplet na 1 kask
Nazwa własna U-COM 8R
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
999.01
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
PAKIET 20% TANIEJ!
NOWOŚĆ
INTERPHONE
Intercom INTERPHONE U-COM3 komplet na 1 kask
Rodzaj intercomu Motocyklowy
Komplet na 1 kask
Nazwa własna U-COM3
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
498.99
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  

Osoba jadąca z tyłu jest odpowiedzialna za tą z przodu

Prosta zasada z torów wyścigowych. Osoba z tyłu odpowiada za tą z przodu, przede wszystkim trzymając odstęp i odpowiednio obserwując innych uczestników wyjazdu. Ta sama zasada dotyczy zresztą każdej sytuacji drogowej.

Lider zwalnia na rozwidleniach

Przydatna metoda, by nie martwić się o to, czy któryś z członków grupy się zgubi. Jeśli ustalicie, że każdy trzyma się głównej drogi, a lider zwalnia przy rozwidleniach, to wystarczy, żeby tylko jedna osoba miała włączoną nawigację. Dwa rozwiązania:

  1. Lider zwalnia na tyle, że widzi ostatniego członka grupy. Dopiero jak go zobaczy, kontynuuje jazdę.
  2. Druga opcja: lider zwalnia na rozwidleniach, jak dostaje sygnał od drugiego uczestnika, to jedzie dalej. Drugi uczestnik zwalnia na rozwidleniu i czeka na trzeciego, potem trzeci na czwartego itd. Bardzo wygodne rozwiązanie, by trzymać płynność jazdy.

Uwaga: jeśli jedziecie w grupie i wszyscy mają włączoną nawigację, a nie stosujecie się do zasady trzymania odstępu, to uczestnicy, zamiast patrzeć na drogę (lub na lidera), będą patrzeć w nawigację. Częsty powód niebezpiecznych sytuacji.

Każdy jedzie swoim tempem

Nasze rozwiązanie z liderem będącym nawigatorem ma kolejny plus: każdy może jechać swoim tempem, bo wie, że na rozwidleniu inny członek grupy na ją/jego poczeka. Forsowanie tempa i niedostosowanie prędkości do warunków to kolejny powód wypadków.

Przerwy, woda

Róbcie przerwy na wodę, kawę i odpoczynek. Jazda motocyklem w grupie, zwłaszcza w słoneczny dzień, wymaga sporo skupienia. A jeśli do tego dołożymy kręte drogi (np. wypad w przepiękną Kotlinę Kłodzką), to koncentracja motocyklistów szybko spada. Niska koncentracja = wyższe prawdopodobieństwo niebezpiecznej sytuacji.

Zasady jazdy w grupie motocyklowej – o czym jeszcze warto pamiętać?

Dobrej jakości interkomy na pewno się przydadzą, tak samo jak jazda z osobami, które znamy i którym ufamy.

1. Komunikacja w grupie motocyklistów

Jeżeli jest taka możliwość, to bardzo dużo problemów rozwiązuje komunikacja. Nowoczesne interkomy motocyklowe pozwalają na sparowanie więcej niż dwóch motocyklistów (np. Interphone z technologią Genius Pairing do 8 urządzeń). Dzięki temu możecie w bezpieczny i komfortowy sposób ustalać, gdzie dalej jedziecie, czy ktoś potrzebuje przerwy i w końcu, czy tempo jest ok.

Sprawdź nasz poradnik o doborze interkomów: Jak sparować i zamontować interkom motocyklowy?

2. Dobór ekipy na wyjazd

Najlepiej wybrać osoby, którym się ufa i są odpowiedzialne. W grupie motocyklistów wystarczy jedna nadpobudliwy uczestnik i może zrobić się niebezpiecznie. Jeśli w ekipie jest nowa lub mniej doświadczona osoba, tym bardziej warto wytłumaczyć zasady wyjazdu.

3. Ile motocykli w grupie?

Na pewno nie więcej niż 10, ponieważ zabraniają tego przepisy ruchu drogowego. Doświadczenie wieloletnich przewodników motocyklowych podpowiada, że grupa 5-6 motocykli jest optymalna dla komfortowego i bezpiecznego wyjazdu.

Motocyklem w grupie – tak, ale z głową

Wyjazd motocyklowy z przyjaciółmi to super pomysł na weekend czy wakacje, ale pod warunkiem, że robimy to z głową. Wystarczy zastosować się do zaproponowanych powyżej punktów by znacząco podnieść bezpieczeństwo i wygodę. Dzięki temu można cieszyć się widokami i samą jazdą, zamiast stresować kolejnymi niebezpiecznymi sytuacjami.

We wspólnym cieszeniu się motocyklizmem na pewno pomoże dobra komunikacja. W sklepie online Inter Motors można znaleźć całą gamę wysokiej jakości interkomów, takich jak:

Jak nie wiesz, który zestaw jest dla ciebie, to możesz skorzystać z naszego rozbudowanego poradnika, Jaki interkom motocyklowy wybrać?

FAQ

Ile motocykli może jechać w kolumnie?

Według polskiego prawa nie więcej niż 10 motocykli. Dla wygody staraj się jeździć w grupach nie większych niż 5-6 pojazdów.

Co jest najważniejsze w jeździe motocyklem w grupie?

Bezpieczeństwo. Żeby bezpiecznie poruszać się w grupie motocyklistów, musicie wspólnie określić zasady przed wyjazdem i, przede wszystkim, trzymać odstępy.

Co to jest jazda na zakładkę?

Poprzez „jazdę na zakładkę” określamy sposób jazdy w kolumnie, w której motocykliści jadą w dwóch liniach (jedna linia to motocykliści numer: 1,3,5 a druga to: 2,4,6). Jazda na zakładkę poprawia bezpieczeństwo, ale nie rozwiązuje wszystkich problemów jazdy w grupie.

Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.