Jaki motocykl na początek? Nie popełniaj TYCH błędów!
Nie masz doświadczenia, a chcesz zacząć przygodę z motocyklami? Świetnie się składa, jesteś w dobrych rękach! Sprawdzamy, jaki będzie najlepszy motocykl dla początkującego motocyklisty.

Z tego artykułu dowiesz się:
- Małe motocykle to najlepsze motocykle na start
- Największe plusy zakupu 125
- Kilka minusów
- Pamiętaj o kategorii prawa jazdy
- Jaki motocykl na początek?
- Motocykle kategorii A2
- Ranking najlepszych motocykli na początek
- Kask i niezbędne wyposażenie
- Pierwszy motocykl – najczęściej zadawane pytania
Jestem pewien, że na internetowych forach znajdziesz masę informacji dotyczących wyboru pierwszego motocykla. Prawdopodobnie duża część z nich sugeruje, żeby kupić większą pojemność, bo „na dłużej wystarczy". Do tego standardowe porady anonimowych motocyklistów mówią o tym, że najlepiej kupić motocykl maksymalnie mocny w danym segmencie, używany i większość budżetu wydać na zakup samego pojazdu.
To bardzo złe rady, które w najlepszym scenariuszu kończą się kilkoma zmarnowanymi sezonami i złymi nawykami za kierownicą motocykla.
WARTO WIEDZIEĆNajlepszym motocyklem na start, będzie motocykl 125. Tani, lekki, łatwy w opanowaniu i niewymagający dodatkowych uprawnień. |
Małe motocykle to najlepsze motocykle na start
Naprawdę, motocykl 125 jest wystarczający na start przygody z jednośladami. Markowa 125-ka rozpędzi się do ponad 110 km/h, będzie świetnie hamować, skręcać i przy okazji zadowoli się nie więcej niż 3 litrami paliwa na 100 km.
Nie wierz w historię, że 125-ką nie da się jeździć poza terenem zabudowanym lub z pasażerem. W przeszłości sam przejechałem całą Polskę (od jednego trójstyku granic do drugiego) na jednej z najtańszych 125. na rynku. Było zaskakująco łatwo i przyjemnie.
Największe plusy zakupu 125
Plusy zakupu motocykla klasy 125 przeważają nad minusami, więc jeśli chociaż jeden z poniższych punktów do Ciebie przemawia, to masz gotową odpowiedź na to, co warto kupić na pierwszy motocykl.
- Motocykle 125 nie wymagają motocyklowego prawa jazdy, pod warunkiem że masz samochodowe prawo jazdy od minimum 3 lat.
- Z reguły motocykle tej klasy są tanie, a rynek wtórny jest pełen ciekawych propozycji. Jeśli przede wszystkim chce się nauczyć jeździć, to na pewno znajdziesz 125. która przypadnie Ci do gustu.
- Mniejsza moc, niższa prędkość maksymalna = mniejsze konsekwencje ewentualnego błędu. Ucząc się jeździć, mimo wszystko duża moc nie będzie Twoim sprzymierzeńcem.
- Koszty eksploatacji są wielokrotnie mniejsze niż „dużych” motocykli.
Kilka minusów
Tak naprawdę jedyny obiektywny minus, to fakt, że najczęściej musisz unikać dróg ekspresowych i autostrad. Formalnie możesz na nie wjeżdżać, ale poruszanie się z prędkością nie dużo większą od ciężarówek jest stresujące i mało bezpieczne. Dłuższe wyjazdy wymagają dobrego zaplanowania trasy.
Pamiętaj o kategorii prawa jazdy
W zależności od tego ile masz lat, możesz ubiegać się o różne kategorie motocyklowego prawa jazdy.
- Kategoria prawa jazdy A1. Ukończone 16 lat, motocykle o mocy nie wyższej niż 11 kW i pojemności do 125 cm3. Tymi motocyklami możesz jeździć także z samochodowym prawem jazdy, jeśli posiadasz je od minimum 3. lata.
- Kategoria prawa jazdy A2. Ukończone 18 lat, motocykle o mocy nie wyższej niż 35 kW, bez limitu pojemności.
- Kategoria prawa jazdy A. Ukończone 24 lata, wszystkie pojemności i bez ograniczenia mocy. O prawo jazdy kategorii A mogą ubiegać się także młodsi motocykliści, jeśli mają prawo jazdy kategorii A2 minimum od 2. lat.
W zależności od Twojego wieku i uprawnień, jakie posiadasz, możesz jeździć różnymi motocyklami. Pamiętaj, że na prawo jazdy kategorii B możesz poruszać się legalnie (oprócz samochodów):
- Motocyklami 125, spełniającymi wyżej opisane wymogi.
- Pojazdami trójkołowymi z homologacją L5e, bez ograniczeń mocy i pojemności.
Trójkołowce to ciekawa grupa, bo jest w niej, chociażby Yamaha Tricity 300. Jeśli szukasz sprawnego pojazdu do przemieszczania się po mieście, to może nie potrzebujesz motocykla?
Jaki motocykl na początek?
Ok, ustaliliśmy już, że nie musisz mieć 150 KM, żeby dobrze się bawić na motocyklu, sprawnie przemieszczać z punktu A do B i, przede wszystkim, podnosić swoje umiejętności.
Kolejnym dużym problemem podczas zakupu pierwszego motocykla jest nieumiejętne podzielenie budżetu.
Moja propozycja to:
- Budżet podziel w proporcjach 20/20/60. 20% przeznacz na odzież i niezbędne akcesoria, kolejne 20% na szkolenia motocyklowe i pozostałą kwotę na sam pojazd wraz z pierwszym serwisem.
- Szkolenia ważniejsze niż sam motocykl. Jeśli jeszcze nie wiesz, czy zakochasz się w motocyklach, to w pierwszej kolejności wykup kilka godzin w dobrej szkole motocyklowej. Dostaniesz tam motocykl, kask i opiekę doświadczonego profesjonalisty.
- Jednak nie chcesz 125? Ok, mam rozwiązanie! Możesz od razu kupić większy motocykl, pod warunkiem że zrobisz to z głową. Grupa motocykli kategorii A2 kryje sporo perełek.
Motocykle kategorii A2
Motocykle kategorii A2 mają ograniczoną moc do 35 kW (ok. 47,5 KM) i nie mogą być lżejsze niż 175 kg, żeby zachowywać wymagany przez homologację stosunek mocy do masy. Ogromnym plusem tej kategorii jest fakt, że producenci motocykli umieścili w niej głównie pojazdy dla początkujących.
Drugim sporym plusem jest fakt, że znajdziesz w tej kategorii dosłownie wszystko: skutery, cruiser, motocykle sportowe, adventure i naked bike.
Ranking najlepszych motocykli na początek
Mój mocno subiektywny ranking najlepszych motocykli na początek przygody z jednośladami.
#5 Ducati Scrambler Sixty2
Możliwe, że to nieco kontrowersyjny wybór, bo na rynku wtórnym nie ma za dużo modeli. Scrambler Ducati to submarka bolońskiego producenta, a model Sixty2 był najtańszym z dostępnych. Posiadał 400 cm3 pojemności i spełniał wymogi kategorii A2.
Jego największym plusem jest fakt, że świetnie wygląda i równie dobrze się prowadzi! Jeśli lubisz taki klimat i szukasz uniwersalnego motocykla do nauki jazdy, Scrambler SixtyTwo to świetny wybór (pod warunkiem że znajdziesz ciekawy egzemplarz).
Największy plus: świetny wygląd, rozpoznawalna marka.
Największy minus: niska dostępność.

Foto: M. Petkowicz @ Scigacz.pl
#4 Benelli TRK 502
Włosko-chińskie Benelli jest rozpoznawalne na polskim rynku i nieźle ocenianie przez użytkowników. Jeśli jesteś w stanie przełknąć dyskusyjny design, to ten niewielki adventure odwdzięczy się niską ceną zakupu, przyzwoitymi osiągami i turystycznym temperamentem. Benelli wydaje się ociężałe, ale to tylko pozory – to zwinny jednoślad do jazdy po mieście i poza nim.
Największy plus: niska cena zakupu.
Największy minus: wygląd!

#3 Kawasaki Ninja 300/400
Fakt, w segmencie motocykli dla początkujących jest kilka sportowych modeli, ale to Kawasaki Ninja wybija się na czoło. Świetne osiągi i wygląd oraz zaskakująco wygodna pozycja za kierownicą. Kawasaki Ninja 300 i nowszy model Ninja 400 udają wyczynowe pojazdy, a w praktyce to bardzo uniwersalne sprzęty sportowe, na których spokojnie pojedziesz na weekendowy wypad. Nowsze modele będą droższe, ale też mocniejsze.
Największy plus: rewelacyjne osiągi.
Największy minus: na rynku wtórnym sporo modeli o torowej przeszłości.

#2 Yamaha MT-03
Yamaha z serii MT strzeliła w dziesiątkę. Atrakcyjne wizualnie i cenowo dostępne motocykle (zwłaszcza MT-07) szturmem podbiły rynek. Jedną z ciekawych propozycji w gamie jest model MT-03, napędzany dwucylindrowym, rzędowym silnikiem i wpisujący się w wymogi klasy A2. MT-03 to przede wszystkim lekki, nieźle wyglądający naked bike i idealny motocykl do nauki jazdy.
Największy plus: świetna jakość w dobrej cenie.
Największy minus: w podobnym budżecie można kupić mocniejszą MT-07.

#1 Honda CB500 (X/F/R lub Rebel)
Na szczycie mojej listy znajduje się Honda z całą linią pojazdów CB500. Znajdziesz tu mój ulubiony mały motocykl adventure, czyli Honda CB500X, ale też naked bike CB500F, sportową Hondę CBR500R i choppera CMX500 Rebel. Wszystkie motocykle oparte są na wspólnej, dwucylindrowej platformie o pojemności 471 cm3.
Wspólnym mianownikiem dla każdego z modeli jest wysoka jakość wykończenia, bardzo przyjazny charakter i duża dostępność modeli na rynku wtórnym.
Największy plus: różne motocykle na jednej platformie, na pewno znajdziesz coś dla siebie.
Największy minus: brak!

Kask i niezbędne wyposażenie
Pamiętaj, że musisz kupić także dobrej jakości kask motocyklowy. Przydałaby się także odzież, chociaż podstawowy zestaw składający się z kurtki, rękawic i butów motocyklowych.
Kaski motocyklowe posiadają certyfikację ECE 22.05 lub ECE 22.06. Informację na temat certyfikacji znajdziesz na pasku od zapięcia.
PAMIĘTAJNiezapięty kask, to kask, który nie działa. Zawsze zapinaj kask przed jazdą. |
Szukając kasku:
- Odpowiednio dobierz rozmiar. Obwód głowy pod kask mierzy się 1,5 - 2 cm nad brwiami.
- Kask powinien być idealnie dopasowany. Za mały będzie cisnął, a duży nie chroni Twojej głowy.
- Kupuj tylko kaski z homologacją ECE.
- Zawsze zapinaj kask przed jazdą.
Przykładem homologowanego kasku premium jest kask integralny Shoei GT-AIR 3.
Ochraniacze i odzież
Kask to niezbędne minimum. Idealnie, jeśli udałoby Ci się kupić komplet odzieży motocyklowej, dopasowanej do stylu jazdy i Twoich potrzeb. Uniwersalnym rozwiązaniem będą ochraniacze motocyklowe, chociażby ochraniacz pleców Alpinestars Nucleon.
Jeśli miałbym określić kolejność kolejnych zakupów, to uzupełniłbym szafę o:
- Kurtkę motocyklową.
- Rękawice motocyklowe, np. turystyczne rękawice Alpinestars SMX-1.
- Spodnie motocyklowe. Zaskakująco uniwersalne potrafią być dobrej jakości jeansy na moto.
- Buty motocyklowe.
Na sam koniec
Najważniejsze, to nie poddawać się presji. Pamiętaj, że motocykl powinien przede wszystkim dawać radość. Jeśli kupisz sprzęt za mocny i za duży, ryzykujesz w najlepszym przypadku zniechęcenie.
Postaw na rozwój swoich umiejętności, a sprzęt zawsze z czasem możesz zmienić. Koniecznie kup też dobrej jakości, bezpieczny kask motocyklowy – szeroką ofertę kasków znajdziesz w sklepie Inter Motors.
Pierwszy motocykl – najczęściej zadawane pytania
Jaki motocykl kupić na pierwsze moto?
Dopasowany do Twoich potrzeb. Jeśli nie masz motocyklowego prawa jazdy, zorientuj się, jakie uprawnienia potrzebujesz, żeby poruszać się jednośladem. Motocykle 125 to zawsze dobry pomysł na start.
Jak nauczyć się jeździć na motocyklu?
Najlepiej w renomowanej szkole jazdy. Kilka godzin lekki na zamkniętym torze, pod okiem profesjonalisty, da Ci więcej niż miesiące jeżdżenia po publicznych drogach.
Co jeszcze muszę kupić?
Niezbędny jest kask motocyklowy. Przydałaby się także odzież i ochraniacze, ale zacznij od kasku.

Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.