Data publikacji: 2024-07-31

Jaki motocykl dla 50-latka? Sprawdź gotowe rozwiązania dla doświadczonych i początkujących motocyklistów

Wracasz do jeżdżenia po latach lub chcesz zacząć przygodę z motocyklami od zera – bez względu na powody, mam dla Ciebie dzisiaj kilka ciekawych propozycji motocykli dla 50-latków. Musisz tylko odpowiedzieć na trzy ważne pytania!


Spis treści:

  • Doświadczony motocyklista, czyli jaki?
  • Dojazdy do pracy i okazjonalne wycieczki
  • Turystyka motocyklowa
  • Sport motocyklowy
  • Jazda w terenie
  • Średnio doświadczony motocyklista
  • Mało doświadczony lub wracający po latach
  • Odzież na motocykl dla 50-latka
  • Motocykl dla 50-latka. Kupuj z głowąs
  • Motocykl dla 50-latka. Najczęściej zadawane pytania

Zacznijmy od tego, że nie ma idealnego motocykla dla XYZ. Jeśli ktokolwiek wmawia Ci, że istnieje jedno rozwiązanie, które będzie pasować dla dużej grupy motocyklistów to kłamie.

Dobór motocykla powinien opierać się o trzy filary:

  1. Doświadczenie i umiejętności.
  2. Potrzeby.
  3. Budżet.

Doświadczony motocyklista o wysokich umiejętnościach bez względu na wiek może przebierać w każdego rodzaju jednośladzie. Z drugiej strony, dla mniej doświadczonych motocyklistów (jak wyżej: bez względu na wiek), bezpieczniejszym rozwiązaniem będą motocykle o małych pojemnościach i niższej masie.

Potrzeby i budżet są mocno subiektywne, więc rozpatrzymy wybór motocykla w kontekście doświadczenia i umiejętności.


Doświadczony motocyklista, czyli jaki?

Odpowiedz sobie na poniższe pytania i oceń, jak bardzo odpowiedź brzmi TAK. Doświadczony motocyklista powinien na każde z pytań odpowiedzieć TAK.

  • Czy byłeś/aś na więcej niż 1 szkoleniu doskonalenia techniki jazdy?
  • Czy jeździłeś/aś w swoim życiu więcej niż 10 motocyklami?
  • Czy zrobiłeś/aś więcej niż 100 000 km w różnych warunkach drogowych i pogodowych?

Może to się wydać kontrowersyjne, ale… w moim odczuciu większość motocyklistów nie jest w stanie na powyższe odpowiedzieć 3x TAK.


Doświadczony motocyklista

Temat najłatwiejszy do rozwiązania. Doświadczony motocyklista, bez względu na wiek, może przebierać w ofertach. Tak naprawdę, każdy motocykl, który kupisz będzie dobrym rozwiązaniem. Z tego też powodu, nie będę podawał dokładnych modeli, a tylko kategorie motocykli z przykładami.


Dojazdy do pracy i okazjonalne wycieczki

Rozwiązanie: motocykl adventure

Fot. BMW Motorrad

Jeśli jednym motocykle chcesz załatwić kilka tematów, to przy Twoim doświadczeniu dobrym pomysłem będzie wskoczenie na motocykl typu adventure. Spokojnie poradzisz sobie z BMW R 1200/1250 GS w mieście, tak samo, jak z używaną Yamahą Super Tenere czy KTM 1290 Super Adventure S. Wszystkie te motocykle to mocne, wygodne maszyny, które sprawdzą się dosłownie wszędzie.


Turystyka motocyklowa

  • Rozwiązanie: motocykl adventure

Wiem, że się powtarzam, ale duży adventure to idealne rozwiązanie do turystyki. Nowoczesne motocykle tego typu są przepełnione technologią wspierającą kierowcę, mają mocne silniki, są wygodne i bardzo uniwersalne.

ALTERNATYWA: Duży cruiser to zaskakująco uniwersalne i wygodne rozwiązanie. Warto sprawdzić.


Sport motocyklowy

  • Rozwiązanie: 600-ka lub hyper naked

Fot. Yamaha Motor Europe

Nie mam na myśli wyczynowego sportu, a raczej okazjonalne podniesienie sobie ciśnienia na torze wyścigowym. Mimo że poradzisz sobie na litrze, to proponowałbym 600-kę. Yamaha YZF-R6 RJ15 czy używana Honda CBR600RR to nadal mocne propozycje do jazdy po torze – dużym i małym.

  • Alternatywa #1: Nowa klasa Supersport to także dwucylindrowe motocykle o pojemności poniżej 1000 cm3. Używane Ducati Panigale V2 (899, 959) będzie ciekawą opcją.
  • Alternatywna #2: Od kilku lat dużą popularnością cieszą się mocne motocykle typu naked bike. BMW S 1000 R, Ducati Streetfighter V4, KTM 1290 Super Duke R, Yamaha MT-10. Każdy z tych modeli świetnie spisze się podczas okazjonalnych wypadów na tor.

Jazda w terenie

  • Rozwiązanie: KTM 690 Enduro lub podobny

Fot. Archiwum autora

Jeśli chcesz wrócić do jazdy w terenie albo uzupełnić swój garaż o motocykl offroadowy, to dużo zależy od miejsca zamieszkania i możliwości logistycznych. Mieszkając w domku jednorodzinnym, z własnym garażem i blisko toru, nieużytków lub ciekawych terenów, spokojnie możesz pójść w kierunku hard enduro. Bardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie dualsport, chociażby popularny KTM 690 Enduro.


Średnio doświadczony motocyklista

Może jestem krytyczny, ale jako średnio doświadczonego motocyklistę uznaję każdego, kto nie spełnia wyżej postawionych warunków. Mam ku temu podstawy:

  • Przeciętny niemiecki motocyklista pokonuje nie więcej niż 4000 km rocznie, więc nawet z 20-letnim doświadczeniem nie przekracza liczby 100 000 km. Dla porównania samochodem kierowcy pokonują 3-4x więcej.
  • Z mojego doświadczenia wynika, że im starsi motocykliści, tym więcej złych przyzwyczajeń i mniejsza chęć do ich zmian. Trend ten odwraca się nieco w ostatnich latach wraz z popularyzacją dobrej jakości szkół motocyklowych.
  • Motocykliści szosowi unikają jazdy w terenie, a motocykliści jeżdżący w terenie unikają jazdy po szosie. "Kompletny" i doświadczony motocyklista powinien znać podstawy jazdy w każdych warunkach.

Z tego powodu uważam, że większość motocyklistów jest średnio doświadczona. Ma to ogromny wpływ na podejmowanie sensownych decyzji zakupowych.


Dojazdy do pracy

  • Rozwiązanie: naked bike klasy średniej

Fot. Triumph Motorcycles

Jeśli się na tym etapie nie obraziłeś/aś i szukasz uniwersalnego sprzętu na dojazdy do pracy, świetnie się składa, ponieważ motocykle klasy naked bike wracają do łask.

Kiedyś najbardziej uniwersalnym sprzętem z pazurem w tej klasie była Honda Hornet 600. W 2024 roku... znów na rynku dostępna jest Honda Hornet (chociaż z zupełnie innym, dwucylindrowym silnikiem), a do tego bardzo popularny KTM 780/890/990 Duke, Yamaha MT-07 lub mocniejsza MT-09, nowe Suzuki GSX-8S i wiele więcej.

Naked bike sprawdzi się w mieście, podczas weekendowego wypadu w góry czy nawet okazjonalnie na torze wyścigowym. Nie ma bardziej uniwersalnego rozwiązania dla średniozaawansowanych motocyklistów.

logo


Turystyka motocyklowa

  • Rozwiązanie: adventure klasy średniej

Naked bike powinien spełnić Twoje oczekiwania także turystyczne, ale szukając dedykowanego rozwiązania ciężko nie wspomnieć o klasie średniej wśród motocykli adventure. Wygodne, uniwersalne, odpowiednio mocne, dobrze wyposażone i jeszcze sensowne cenowo. Przykłady to chociażby Yamaha Tenere 700, Suzuki VStrom 800 DE, KTM 890 Adventure, Ducati Multistrada V2 czy Triumph Tiger 660 Sport.


Sport motocyklowy

  • Rozwiązanie: nowa klasa około 600 cm3

Bardzo podoba mi się fakt, że powoli odchodzimy od szaleństwa osiągów i cen. Kiedyś klasa supersport definiowana była przez czterocylindrowe 600 cm3 o mocy w okolicach 120 KM. Obecnie "nową" klasę Supersport powoli dominuje blisko litrowe, dwucylindrowe Ducati Panigale V2 czy trzycylindrowy, mocny Triumph Street Triple 765.

Na szczęście są takie motocykle jak nowa Aprilia RS 660, Yamaha R7 czy Suzuki GSX-8R. Moc poniżej 100 KM, bardziej uniwersalnych i przystępny charakter i do tego sensowne ceny. Jeśli lubisz sportowe motocykle, szukaj w tym segmencie.


Jazda w terenie

  • Rozwiązanie: lekki, jednocylindrowy dualsport

Honda CRF250/300L, chiński motocykl typu KAYO K5 300 Enduro czy używane Suzuki DRZ400 – to moje propozycje na rozpoczęcie zabawy w terenie. Unikałbym na początek wyczynowych motocykli hard enduro, ale także wyżej wspomnianego KTM 690 Enduro, którego moc przekracza 70 KM.


Mało doświadczony lub wracający po latach

W moim odczuciu mało doświadczony motocyklista może być 20-letnią studentką, tak samo, jak 50-letnim mężczyzną, który "kiedyś jeździł na WSK". Jeśli masz ograniczone doświadczenie z jazdą na jednośladzie i chcesz bezpiecznie wejść w ten świat, moje propozycje poniżej.

Podział dla początkujących motocyklistów jest nieco inny. Skoncentrowałem się na bezpiecznych motocyklach, które wybaczają błędy i sprzyjają podnoszeniu umiejętności.

Rozwiązanie = dowolny motocykl na kategorię A2

Bez względu na typ motocykla, każdy motocykl wpisujący się w kategorię prawa jazdy A2 stworzony jest z myślą o początkujących. Możesz kupić cruisera, sporta czy turystyka, który będzie bezpieczny, nie za mocny i będzie sprzyjał nauce jazdy.

Mój faworyt to Honda CB500X (obecnie model ten nazywa się NX500).

Fot. Honda Motorcycles

logo

Cechy motocykl na A2

Motocykle zgodne z kategorią A2 to popularny wybór wśród początkujących motocyklistów. Oto kilka ich głównych cech:

  1. Moc silnika. Motocykle A2 mają ograniczoną moc do 35 kW, co odpowiada około 47 koniom mechanicznym. To oznacza, że są one dostosowane do mniej doświadczonych kierowców, którzy mogą nie być jeszcze gotowi na obsługę bardzo mocnych maszyn.
  2. Stosunek mocy do masy. Nie tylko sama moc jest ograniczona, ale również stosunek mocy do masy nie może przekraczać 0,2 kW/kg. Dzięki temu motocykle te są bezpieczniejsze i łatwiejsze w kontroli.
  3. Bezpieczeństwo. Motocykle A2 są często wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS (system zapobiegający blokowaniu kół) czy kontrola trakcji, co jest szczególnie ważne dla nowych kierowców.
  4. Ekonomia. Ze względu na mniejszą moc, motocykle te są zazwyczaj bardziej ekonomiczne w utrzymaniu. Zużywają mniej paliwa i często wiążą się z niższymi kosztami ubezpieczenia.
  5. Dostępność. Motocykle A2 są szeroko dostępne na rynku, zarówno nowe, jak i używane, co sprawia, że są łatwiejsze do nabycia dla osób z różnym budżetem.

Odzież na motocykl dla 50-latka

Odzież warto dobierać do danego typu motocykla i jego zastosowania, ale znajdziesz też uniwersalne rozwiązania. Przykładowo, jeśli szukasz kasku motocyklowego to kask szczękowy będzie mocno uniwersalnym rozwiązaniem na szosę. Tak samo jeśli chodzi o ochraniacze motocyklowe, które (np. ochraniacz pleców) będą uniwersalne do jazdy po szosie i w terenie.

Propozycja

Gotowa, uniwersalna propozycja od czubka głowy po stopy:


KLIENCI POLECAJĄ!
NA LATO
ADRENALINE
Kurtka turystyczna ADRENALINE VIRGO PPE kolor czarny
Kolor Czarny
Rozmiar 2XL
Nazwa własna VIRGO PPE
Typ Męski
Membrana Tak
Rodzaj ochrony Łokci Barków
Podpinka ocieplająca Tak
Materiał Poliester Mesh
Do koszyka
 
4.3
(6)
>9 szt.
Cena regularna  
549.00
369.00
Oszczędzasz 70.00 / 15.9%
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 439.00 
WYPRZEDAŻ
OXFORD
Spodnie OXFORD STRAIGHT JEANS CE AA RINSE WASH kolor granatowy
Nazwa własna STRAIGHT JEANS CE AA RINSE WASH
Materiał Jeans
Kolor Granatowy
Rozmiar 32
Typ Męski
Membrana Nie
Podpinka ocieplająca Nie
Rodzaj ochrony Kolan Bioder
Slidery Nie
Do koszyka
 
(0)
3 szt.
Cena regularna  
599.00
389.00
Oszczędzasz 40.00 / 9.3%
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 429.00 
KLIENCI POLECAJĄ!
WYPRZEDAŻ
IXON
Buty Turystyczne RANKER WP IXON kolor czarny
Nazwa własna RANKER WP
Kolor Czarny
Rozmiar 41
Typ Męski
Membrana Tak
Wysokość (buta) Niski
Materiał Poliuretan Skóra naturalna
Do koszyka
 
4.0
(2)
>9 szt.
Cena regularna  
699.01
499.00
Oszczędzasz 60.00 / 10.7%
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 559.00 



Motocykl dla 50-latka. Kupuj z głową

Nie koncentrowałbym się przesadnie na własnym wieku, a bardziej na umiejętnościach, potrzebach i budżecie. Osoby w okolicach 40-50 roku życia z reguły dysponują większym budżetem, więc kupują droższe, mocniejsze i cięższe motocykle.

Taki motocyklista, zwłaszcza wracający do jazdy po latach, często pada „ofiarą” salonu sprzedaży, gdzie sprzedawca wciska mu największy i najdroższy sprzęt ze wszystkimi dodatkami (kufry w BMW za kilkanaście tysięcy złotych, które są zapięte po to, żeby dojechać z domu pod sklep spożywczy i z powrotem).

Osobiście szukałbym motocykla o mniejszej pojemności, niższej wadze i w budżecie pozwalającym mi wydawać zaoszczędzoną kasę na wycieczki, szkolenia i wspólne wypady z moją drugą połówką.

Pamiętaj też, że wydatki nie kończą się na zakupie moto. Szeroką ofertę odzieży motocyklowej i kasków znajdziesz w sklepie online Inter Motors.

logo


Motocykl dla 50-latka. Najczęściej zadawane pytania

Jaki jest najlepszy motocykla dla 40-latka?

Taki, który wpisuje się w Twoje doświadczenie i potrzeby. Osoby po 40. z reguły dysponują większym budżetem niż 20- i 30-latkowie, więc warto poszukać motocykla nowego lub 2-letniego. Unikałbym sprzętów o zbyt dużej pojemności, jeśli nie masz masy doświadczenia.

Jaki jest najlepszy motocykla dla 30-latka?

Jeśli masz sporo doświadczenia: kup co Ci się podoba. Jeśli to Twoje pierwsze kroki albo jesteś średnio doświadczonym motocyklistą/ką, poszukałbym motocykla spełniającego wymogi kategorii prawa jazdy A2. To świetny stosunek ceny do bezpieczeństwa i osiągów.

Jaki jest najlepszy motocykl dla osoby powracającej do jazdy po latach?

Bezwzględnie motocykle spełniające wymogi kategorii prawa jazdy A2. Moc wystarczająca do wypadów poza miasto w połączeniu z dużą dostępnością, niską ceną i przyjaznym charakterem sprawiają, że z motocyklem na kategorię A2 ciężko źle trafić. Moim faworytem jest seria CB Hondy (CB500X, CB500F, CBR500).

Motocykl dla 50-lat, jeśli miałbym wybrać jeden

Mam mniej niż 50. lat i wpisuje się w kategorię doświadczonych motocyklistów – mam wyjeżdżone dużo ponad 100 000 km na 100+ różnych motocyklach na 3. kontynentach, w tym na torach wyścigowych, motocrossowych, trasach hard enduro, w deszczu, śniegu, palącym słońcu, itd. itd. Jeśli miałbym wybrać jeden motocykl dla siebie, bez względu na wiek, kupiłbym BMW R 1200/1250 GS. Drugie miejsce na liście zajmuje Honda CRF1000L Africa Twin (pierwsza generacja).




Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.