Jaki akumulator do motocykla wybrać? Li-ion, żelowy, czy AGM?
Wybierając akumulator do motocykla największe znaczenie ma rodzaj zastosowanej technologii. Którego rodzaju motocykliści nie polecają, a który wybrać: litowo-jonowy, żelowy, czy AGM?

Niezależnie od tego, czy akurat szukasz nowego motocykla, czy akcesoriów do niego – zazwyczaj przed zakupem starasz się, aby wybrany produkt miał więcej plusów niż minusów. Chociaż najlepiej, żeby minusów nie było wcale. W przypadku zakupu akumulatora jest trochę inaczej, bo jeden plus i jeden minus obecne muszą być zawsze… I to jeszcze w konkretnym położeniu! A więc jak wybrać akumulator do swojego motocykla?
Dobór akumulatora do motocykla - wymiary, prąd, pojemność
Wybór akumulatora należy rozpocząć od zidentyfikowania jego budowy. Chodzi tu nie tylko o wymiary (długość, szerokość, wysokość), ale także o położenie wspomnianego powyżej plusa (po lewej lub po prawej stronie). Rodzaj zacisków na biegunach, w przypadku motocykli, jest znormalizowany.
Kolejnymi parametrami, którymi należy się kierować przy wyborze akumulatora, są jego parametry pracy: pojemność (wyrażana w amperogodzinach - Ah) oraz prąd rozruchowy (wyrażany w amperach - A).

Ale zamiast teraz wertować instrukcję, wystarczy że skorzystasz z narzędzia Partsfinder w sklepie Inter Motors. Wybierz swój model motocykla, zapisz go w wirtualnym garażu, a system sam dobierze wszystkie pasujące części i akcesoria – w tym akumulatory!
Skoro tę część masz już za sobą, to teraz na pewno zadasz sobie kolejne pytanie:
Jaki akumulator motocyklowy: AGM, GEL, czy litowo-jonowy? I dlaczego nie zwykły kwasowy?
Najpierw słowo wyjaśnienia: zdecydowana większość akumulatorów motocyklowych na rynku to konstrukcje kwasowo-ołowiowe. Jednak przyjęło się, że te najprostsze baterie, które nie posiadają w sobie ani litu, ani technologii AGM lub GEL, nazywane są „zwykłymi kwasowymi”. I tak się składa, że są jednocześnie najsłabszym i najmniej polecanym wyborem do motocykli. Ale o tym za chwilę.
Akumulatory motocyklowe (Li-Ion) litowo-jonowe
Jedyny rodzaj akumulatora, który nie posiada kwasu i ołowiu, a zamiast tego jest lit – najlżejszy metal. Akumulatory tego rodzaju są najbardziej zaawansowane spośród powszechnie dostępnych na rynku, zapewniając sporo praktycznych zalet.
Dzięki wysokiej gęstości energii, akumulatory Li-Ion są mniejsze pod względem rozmiaru oraz znacznie lżejsze niż pozostałe rodzaje akumulatorów i to przy zachowaniu tych samych parametrów pracy. Kolejną zaletą jest fakt, że można montować je pod dowolnym kątem oraz są w zasadzie niepodatne na wstrząsy. Z tych powodów akumulatory Li-Ion stosowane są fabrycznie w motocyklach wyczynowych. Kolejna, istotna zaleta to niski poziom samorozładowania. Z racji braku elektrolitu, akumulatory Li-Ion nie wymagają zalewania (ani kontroli lub uzupełniania) płynu.
Istnieją też dwie wady akumulatorów litowo-jonowych. Pierwsza to znacznie wyższa cena zakupu (choć nie zawsze!). Druga to potrzeba posiadania specjalnej ładowarki do akumulatorów Li-Ion (celem np. podładowania baterii w zimę). Nie ma jednak wątpliwości, że jeżeli chcesz dla swojego motocykla tego, co najlepsze – wybierzesz akumulator litowo-jonowy.
W sklepie Inter Motors znajdziesz akumulatory litowo-jonowe polskiej marki 4Ride, o wysokiej jakości i niskiej cenie. Dostępne są też akumulatory znanego producenta Exide lub amerykańskie NOCO.
Akumulatory motocyklowe żelowe (GEL)
Akumulatory zwane potocznie „żelowymi”, to wciąż akumulatory o konwencjonalnej konstrukcji: w środku znajdują się ogniwa; każde ogniwo posiada kilka płyt ołowiowych dodatnich i ujemnych; płyty oddzielone są płynnym roztworem kwasowym, elektrolitem; przez elektrolit przepływają jony. Z tą różnicą, że w akumulatorach GEL, elektrolit przyjmuje formę gęstego żelu. Technologię tę opracowała i opatentowała marka Exide (pod nazwą handlową Dryfit), jednak akumulatory żelowe produkowane są także przez wielu innych producentów m.in. 4 Ride.
Akumulatory żelowe niosą ze sobą prawdopodobnie najlepszy stosunek jakości do ceny. Oferują najwięcej zalet, a jednocześnie są znacznie tańsze niż litowo-jonowe i niewiele droższe niż AGM.
Wśród korzyści, które doceniają motocykliści, jest m.in. bardzo wysoka odporność na drgania oraz nikłe ryzyko rozlania – to z kolei umożliwia montaż pod bardzo ostrym kątem (czasem nawet 90 stopni!). Technologia GEL zapewnia także podwyższoną wydajność, a więc tego rodzaju akumulatory są polecane do motocykli z rozbudowanym wyposażeniem, z wieloma odbiornikami prądu. To wciąż nie wszystkie zalety, ponieważ „żelówki” potrafią znieść głębokie rozładowanie, nawet do 90%.
Akumulatory motocyklowe AGM z matami szklanymi
Kolejnym rodzajem akumulatorów są AGM, czyli Absorbent Glass Mat. Pomiędzy płytami ołowiowymi wciąż znajduje się płynny elektrolit, ale tym razem jest on wchłonięty przez absorpcyjne maty szklane. Maty nie tylko pełnią funkcję separatorów, ale także sprawiają, że elektrolit pływa mniej swobodnie, niż w najprostszych akumulatorach.
Akumulatory AGM wprawdzie zapewniają lekko niższe parametry, niż akumulatory GEL, jednak w porównaniu do konwencjonalnych „kwasówek” wciąż chwalą się znacznymi zaletami. Zastosowanie mat szklanych (w porównaniu do zwykłego elektrolitu pływającego) sprawia, że akumulatory AGM mają zauważalnie wyższą odporność na rozładowanie i wstrząsy. Są też mniej podatne na rozładowanie, jednak nie należy przekraczać kąta 45 stopni przy montażu w motocyklu.
Zestawienie zamienników o tych samych parametrach, w standardzie akumulatorów AGM:
Akumulatory z matami szklanymi (AGM) są prawdopodobnie najbardziej popularne na rynku. Łączą atrakcyjną cenę oraz parametry podwyższone w stosunku do najtańszych akumulatorów. Najczęściej (choć nie zawsze) akumulatory AGM są bezobsługowe – to znaczy, że elektrolitu nie trzeba kontrolować i uzupełniać podczas użytkowania.
Przy zakupie warto jednak zwrócić uwagę, czy jest to akumulator suchoładowany, czy gotowy do użycia (z dopiskiem np. ready). W przypadku akumulatorów suchoładowanych, elektrolit dostarczany jest w zewnętrznym zbiorniczku. Zgodnie z prawem unijnym, od 1 lutego 2021 roku, użytkownik końcowy nie może otrzymać „do rąk” pojemnika z elektrolitem. To oznacza, że kupując taki akumulator stacjonarnie, należy poczekać w sklepie około 1 godzinę, aby pracownik zalał i uruchomił akumulator. Kupując przez internet, sprzedawca ma obowiązek uruchomić go najpóźniej w momencie wysyłki.
Konwencjonalny akumulator kwasowy - dlaczego nie?
Na końcu listy akumulatorów motocyklowych znajdują się konwencjonalne „kwasówki”. Wciąż bazują na konstrukcji płyt ołowiowych i elektrolitu kwasowego, jednak nie ma tam ani litu, ani technologii żelowej, ani mat szklanych. Pozostaje najbardziej podstawowa konstrukcja, która wymaga montażu w pionie, jest najbardziej podatna na wstrząsy i rozlanie. Tego rodzaju akumulatory najczęściej są suchoładowane (wymagają zalania przed sprzedażą) oraz często wymagają kontroli i uzupełniania płynu. Mają wprawdzie jedną zaletę, jaką jest najniższa cena… Jednak większość motocyklistów jest zgodna - oszczędność pozostaje na tyle niewielka, że nie warto rezygnować z lepszych parametrów zapewnianych przez pozostałe rodzaje akumulatorów.
Akumulatory motocyklowe w sklepach Inter Motors
Wybierając swój nowy akumulator motocyklowy, skorzystaj z bogatej oferty sieci sklepów Inter Motors. W odpowiednim doborze akumulatora pomoże Ci nie tylko internetowe narzędzie Partsfinder, ale także doradcy dostępni pod infolinią (tel. 800 055 666), ale także w sklepach stacjonarnych (35 sklepów motocyklowych Inter Motors oraz kilkaset filii IC). Wszystkie akumulatory znajdziesz w kategorii Akumulatory i rozruch pojazdu.
SPRAWDZAM BESTSELLERY!