Jaką kurtkę motocyklową kupić? Poradnik od A do Z
Skórzana, tekstylna, meshowa, na sporta, sportowo-turystyczna, miejska, krótka, długa... jest w czym wybierać! Oferta kurtek motocyklowych jest ogromna – to dobrze i źle zarazem. Jeśli masz problem z tym, jaką kurtkę motocyklową wybrać, to możesz spać spokojnie. Mamy rozwiązanie!

Spis treści:
- Jaką kurtkę motocyklową wybrać? Gotowe rozwiązania
- Rodzaje kurtek motocyklowych
- Materiały, z których szyte są kurtki motocyklowe
- 3 słowa o membranach
- Bezpieczeństwo, czyli certyfikaty
- Ochraniacze w kurtkach motocyklowych
- Czy kurtka motocyklowa ma być ciasna / luźna?
- Kurtki na moto – podsumowanie
Przy wyborze swojej następnej kurtki motocyklowej najlepiej, żebyś kierował/a się trzema najważniejszymi punktami:
- Bezpieczeństwem.
- Komfortem.
- Zastosowaniem.
Przykładowo: jeździsz motocyklem typu adventure na weekendowe wypady po Polsce, w każdą pogodę i czasami zjeżdżasz w lekki teren. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzi się wielowarstwowa (z membraną i podpinką), tekstylna kurtka z dużą ilością kieszeni i wentylacji. Zresztą, gotowe rozwiązania znajdziesz poniżej.
Jaką kurtkę motocyklową wybrać? Gotowe rozwiązania
Żeby długo nie szukać, poniżej gotowe rozwiązania dla najpopularniejszych sposobów używania motocykli. Oczywiście, nie obejmują one wszystkiego, ale powinny dać Ci pogląd, które kurtki sprawdzą się najlepiej w danej sytuacji.
Moto-turysta
- Zastosowanie motocykla: Na motocyklu jeździsz z reguły w dłuższe trasy, nawijasz kilometry i niestraszne Ci gorsze warunki pogodowe.
- Najlepsza kurtka to: Turystyczna kurtka tekstylna.
- Szukaj: Możliwości spięcia ze spodniami, odpinanej membrany i podpinki termicznej, dużej ilości kieszeni.
- Dobry przykład: IXON Eddas.ADRENALINE
Kurtka turystyczna ADRENALINE HERCULES PPE kolor czarnyKolor CzarnyRozmiar XLNazwa własna HERCULES PPETyp MęskiRodzaj ochrony Łokci BarkówMateriał Poliester Mesh344.24złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: złSUPER OKAZJANA LATOALPINESTARS
Kurtka sportowa ALPINESTARS T-SPS AIR kolor czarnyKolor CzarnyRozmiar 2XLNazwa własna T-SPS AIRTyp MęskiRodzaj ochrony Łokci BarkówSlidery NieMateriał Poliester MeshCena regularna  799.03zł659.00złOszczędzasz 140.03 / 17.5%Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 799.03 złPAKIET 20% TANIEJ!BERING
Kurtka turystyczna BERING OZONE kolor czarnyKolor CzarnyRozmiar 2XLNazwa własna OZONETyp MęskiMembrana ZewnętrznaRodzaj ochrony Łokci BarkówPodpinka ocieplająca NieSlidery NieMateriał Poliester Mesh799.03złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: zł
Miejski wojownik
- Zastosowanie: Jeździsz głównie po mieście, do pracy lub szkoły i na okazjonalne spotkania ze znajomymi.
- Najlepsza kurtka to: Uniwersalna kurtka skórzana lub tekstylna.
- Szukaj: Odpinanej membrany, jeśli jeździsz także w gorszych warunkach pogodowych, dużej ilości ochraniaczy, designu pasującego do Ciebie.
- Dobrzy przykład: Adrenaline Pyramid 2.0 lub bardziej sportowa Ixon Vortex 3.
Weekendowy sportowiec
- Zastosowanie: Jeździsz dynamicznie po krętych trasach, od czasu do czasu odwiedzasz trackday.
- Najlepsza kurtka to: Skórzana kurtka sportowa.
- Szukaj: Możliwości spięcia ze spodniami, dobrej jakości ochraniaczy, dopasowania do ciała.
- Dobry przykład: Alpinestars GP Plus R.
Fan klasyki
- Zastosowanie: Lubisz dobrze wyglądać i kupujesz odzież motocyklową na lata. Zależy Ci także na wysokim bezpieczeństwie i wygodzie.
- Najlepsza kurtka to: Kurtka skórzana.
- Szukaj: Designu, który Ci się podoba, dobrej jakości skóry, wysokiej jakości ochraniaczy.
Terenowiec
- Zastosowanie: Jeździsz w terenie motocyklem typu adventure lub dual sport, mało czasu spędzasz na asfalcie.
- Najlepsza kurtka to: Lekka kurtka tekstylna, z możliwością zastosowania własnych ochraniaczy motocyklowych.
- Szukaj: Dużej ilości wentylacji i regulacji, zwłaszcza na rękawach i w pasie.
Rodzaje kurtek motocyklowych
Kurtki motocyklowe możesz podzielić ze względu na materiał oraz segment, do którego kurtka jest dedykowana. Najczęściej wykorzystuje się:
- materiały tekstylne,
- skórę,
- jeans / denim w kurtkach miejskich,
- mesh w kurtkach na lato.OXFORD
Koszula turystyczna OXFORD KICKBACK 2.0 SHIRT kolor czarny/czerwonyKolor Czarny CzerwonyRozmiar 2XLNazwa własna KICKBACK 2.0 SHIRTTyp MęskiRodzaj ochrony Łokci BarkówSlidery NieMateriał Bawełna Kevlar Włókna aramidowe699.01złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: złNA LATOIXON
Bluza z ochraniaczami IXON TOUCHDOWN kolor czarny/czerwonyKolor Czarny CzerwonyRozmiar 2XLNazwa własna TOUCHDOWNTyp MęskiMembrana NieRodzaj ochrony Łokci BarkówPodpinka ocieplająca NieSlidery NieMateriał Poliester Bawełna749.02złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: złSUPER OKAZJANA LATOSEGURA
Koszula z ochraniaczami turystyczna SEGURA JOVAN kolor czarny/czerwonyKolor Czarny CzerwonyRozmiar 2XLNazwa własna JOVANTyp MęskiRodzaj ochrony Łokci BarkówSlidery NieMateriał MeshCena regularna  789.02zł529.00złOszczędzasz 180.00 / 25.4%Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 709.00 zł
Segmenty funkcjonalne to:
- kurtki sportowe i sportowo-turystyczne; najczęściej krótsze od kurtek turystycznych, z mniejszą ilością kieszeni i raczej będą to kurtki jednowarstwowe lub 2w1 (z wypinaną membraną), ze skóry lub materiałów tekstylnych,
- kurtki turystyczne; duża ilość kieszeni, wentylacji, wypinana lub laminowana membrana i często także podpinka, raczej tekstylne niż skórzane,
- kurtki klasyczne / uniwersalne; skórzane, o klasycznym kroju, z małą ilością kieszeni, dopasowane do ciała,
- damskie kurtki motocyklowe; będą różnić się przede wszystkim krojem i rozmiarówką, występują w każdym z segmentów funkcjonalnych (damskie kurtki motocyklowe turystyczne, sportowe, skórzane itp.).
Materiały, z których szyte są kurtki motocyklowe
Obecny podział to głównie skóra i tekstylia, ale rozwiązań przy produkcji odzieży motocyklowej jest naprawdę sporo. Sama kurtka motocyklowa składa się z wierzchniej warstw i podszycia, a czasami pomiędzy jednym a drugim znajduje się oddychająca membrana (w odzieży laminowanej).
W przypadku odzieży jeansowej (np. jeansów), zewnętrzna warstwa jeansu może być podszyta odpornym materiałem takim jak Armalith, a pod tym znajdzie się jeszcze podszewka. W każdej odzieży musi znaleźć się miejsce na ochraniacze.
Popularne materiały
- Skóra: Trwały i bezpieczny materiał. Często używa się skóry krowiej lub kangurzej ze względu na jej dużą odporność na ścieranie. Minusem jest waga i słaba oddychalność.
- Materiały tekstylne: Tekstylia przodują przede wszystkim w odzieży turystycznej z racji niskiej wagi i możliwości wygodnego formowania odzieży (np. umieszczenia dużej ilości kanałów wentylacyjnych, co jest trudne w odzieży skórzanej). Ta kategoria obejmuje też kilka konkretnych materiałów, takich jak, chociażby:
○ Cordura: Jest to rodzaj nylonu znany ze swojej wytrzymałości i odporności na ścieranie.
○ Poliester (np. 1200D): Lekki i szybkoschnący poliester często stosowany jest w kurtkach miejskich i offroadowych. - Jeans: Wykorzystywany jako warstwa wierzchnia, sam w sobie nie nadaje się do szycia odzieży motocyklowej. Jeans musi być wzmocniony innymi materiałami dla lepszej ochrony.
- Siatka mesh: Materiały siatkowe, takie jak Dynax i CoolMax, zapewniają doskonałą wentylację przy zachowaniu dobrego poziomu ochrony.
Do tego dochodzą membrany, włókna kevlarowe (np. w jeansach) czy Armalith – mieszanka bawełny i włókna polietylenu o bardzo wysokiej masie cząsteczkowej, oferująca wygląd dżinsu z doskonałą odpornością na ścieranie.

3 słowa o membranach
Ta membrana składa się z cienkiej warstwy politetrafluoroetylenu (PTFE), znanego również jako Teflon. Warstwa PTFE ma ponad 9 miliardów drobnych porów na 2,5 cm kwadratowego. Pory dają membranom unikalne właściwości:
- Wodoodporność. Pory w membranie są 20000 razy mniejsze niż kropla wody. Oznacza to, że deszcze w teorii nie jest groźny. Dzięki temu kurtka z membraną nie powinna przemakać, nawet jak przemoknie warstwa zewnętrzna.
- Oddychalność. Chociaż pory są zbyt małe, aby mogły przechodzić przez nie krople wody, są one 700 razy większe niż cząsteczka pary wodnej. Kiedy się pocisz, pot paruje i para może uciec przez pory, utrzymując cię w komforcie i zapobiegając przegrzewaniu się lub poceniu. Dzięki temu materiał pozwala na oddychanie.
W odzieży moto znajdziesz kurtki z wypinaną lub laminowaną (zintegrowaną) membraną. Jedyny problem to fakt, że membrany nie są wodoodporne i oddychające w tym samym czasie. Oznacza to tyle, że nie „oddycha”, kiedy blokuje wodę, a będzie oddychać, kiedy nie pada. Dlatego także odzież tekstylną trzeba impregnować, żeby membrana miała „mniej roboty".
Bezpieczeństwo, czyli certyfikaty
Na terenie Unii Europejskiej odzież motocyklowa oznaczona jest znakiem PPE (Personal Protective Equipment) i podlega dwóm standardom:
- EN13595 — starszy standard, ale bardziej wymagający, obecnie dotyczy odzieży wykorzystywanej w sporcie motocyklowym,
- EN17092 — nowszy standard, aktualizowany w 2023 roku.
W trakcie certyfikacji każdy element odzieży moto otrzymuje jedną z trzech ocen: A, AA lub AAA. Najwyższym standardem jest AAA. Oznaczenie to dotyczy każdego elementu odzieży motocyklowej poza kaskami, które mają własną homologację (ECE 22.06). Oznaczenie PPE, ocenę oraz symbol standardu certyfikacji znajdziesz na metce.
Ochraniacze w kurtkach motocyklowych
Jak się pewnie domyślasz, ostatnim puzzlem w kategorii bezpieczeństwo są ochraniacze. Ostatnim, ale też najważniejszym. Kurtki motocyklowe najczęściej posiadają:
- ochraniacze barkowe,
- ochraniacze łokciowe,
- alternatywnie, ochraniacz kręgosłupa lub kieszeń na ochraniacz kręgosłupa,
- w wyjątkowych przypadkach ochraniacz klatki piersiowej lub kieszeń na takowy.
Obecnie ochraniacze motocyklowe posiadają dwie oceny dotyczące poziomów ochrony: Level 1 lub Level 2. Standardem certyfikacyjnym dla EN1621. Informacja ta będzie umieszczona bezpośrednio na ochraniaczu.
- Level 1 może przenieść siłę nie większą niż wartość równa 18 kN, a maksymalna jednostkowa nie może przekraczać 24 kN.
- Level 2 może przenieść siłę nie większą niż wartość równa 9 kN, a maksymalna jednostkowa nie może przekraczać 12 kN.
Czy kurtka motocyklowa ma być ciasna / luźna?
Odpowiedź dla obydwu wersji pytania brzmi: nie. Kurtka motocyklowa nie może być za ciasna, bo będzie ograniczać Twoje ruchu i obniżać komfort, a co za tym idzie – możliwość sprawnego kierowania pojazdem.
Z drugiej strony, kurtka nie może być zbyt luźna. Za dużo luzu np. w rękawach oznacza, że ochraniacze będą się przemieszczać, co zwiększa ryzyko urazu podczas upadku. Do tego dochodzi element powietrza wkradające się przez kołnierz czy rękawy.
Kurtki skórzane i miejskie kurtki tekstylne co do zasady będą lepiej dopasowane. Wielowarstwowe kurtki turystyczne, po odpięciu poszczególnych warstw, robią się luźniejsze. Wykorzystaj regulację na rękawach i w pasie, żeby dopasować rozmiar.
Kurtki na moto – podsumowanie
Przy zakupie kurtki kieruj się przede wszystkim swoimi potrzebami. Zwróć uwagę na idealne dopasowanie (w sklepie online Inter Motors spokojnie możesz wymienić kurtkę na inny rozmiar), ilość i jakość ochraniaczy oraz normy PPE.
Najczęściej zadawane pytania
Jaką kurtkę motocyklową kupić?
W jednym zdaniu? Bezpieczną i dobrze dopasowaną. Bezpieczna posiada oznaczenie PPE i dobrej jakości ochraniacze. Bezpieczna to także kurtka, która jest dobrze dopasowana do Twojego ciała.
Jak powinna być dopasowana kurtka na motocykl?
Idealnie. Nie może być za luźna (= niższe bezpieczeństwo) ani za ciasna (= niższy komfort).
Jaka jest najlepsza kurtka motocyklowa?
Nie ma idealnej kurtki dla każdego, bo każdy z nas ma inne potrzeby, budżet i budowę ciała. Oferta jest ogromna, na pewno znajdziesz coś dla siebie.
Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.