Data publikacji: 2023-03-22

Jak przygotować motocykl na wyjazd na tor wyścigowy? Kompendium wiedzy dla amatorów ścigania

Jazda po torze wyścigowym to niesamowite doświadczenie, które pozwala na poznanie kolejnych warstw motocyklizmu. Badanie możliwości — swoich i motocykla — zdecydowanie na długo pozostanie w twojej pamięci. Pamiętajmy jednak, że wyjazd na tor wyścigowy wymaga odpowiedniego przygotowania maszyny i samego siebie (kondycja, strój, merytoryka etc.). W końcu zależy nam na bezpiecznym i komfortowym ściganiu, a nie na kuszeniu losu. Z myślą o amatorach szybkiej jazdy powstał ten poradnik — przedstawimy ci wszystkie zagadnienia związane z pierwszymi krokami na torze wyścigowym i podpowiemy, jak przygotować motocykl na wyjazd na tego typu obiekt.


Przygotowanie motocykla — co sprawdzić przed wyjazdem na tor?

Podczas przygotowań do wyjazdu na tor wyścigowy najważniejszy jest stan techniczny twojego motocykla. Zapuszczony jednoślad, który od dawna czeka na serwis zaniedbanych układów to proszenie się o nieszczęście — na torze wyścigowym, gdzie każdy wyciska wszystko, co fabryka dała, taki pojazd stanowi zagrożenie dla ciebie i innych kierowców. Dlatego przygotowanie motocykla na tor wyścigowy podzielimy na dwie grupy: to, co musisz zrobić przed wyjazdem i to, co możesz, żeby uzyskać lepsze wyniki.

Co musisz sprawdzić przed wyjazdem na tor wyścigowy:

  • Opony — ich stan powinien być nienaganny, żeby dobrze kleiły się do nawierzchni toru. Stare ogumienie ze znikomym bieżnikiem szybko wyzionie ducha podczas ostrej jazdy. Dobrym pomysłem jest również zabranie kilku dodatkowych zestawów opon, dzięki którym nie będziesz musiał przedwcześnie kończyć zabawy.

  • Oleje i płyny — na torze wyścigowym prawdopodobnie będziesz chciał wycisnąć z motocykla wszystko, co się da. Dlatego warto wymienić m.in. olej silnikowy (jednostka będzie pracować pod dużym obciążeniem, zapewnij jej dobre chłodzenie i smarowanie), płyn hamulcowy (ta ciecz również będzie doprowadzona do granic możliwości; przypominamy, że zagotowany płyn hamulcowy nie zapewnia siły hamowania) i płyn chłodniczy (lepsze chłodzenie to lepsze wyniki i brak awarii silnika po całym dniu wymagającej jazdy).

  • Układ hamulcowy — przed wyjazdem na tor powinieneś w pełni uświadomić sobie, jak duże znaczenie ma bezpieczeństwo na tego typu obiektach. Sprawne hamulce to podstawa, jeśli chcesz szybko i odpowiedzialnie pokonać okrążenie, dlatego sprawdź stan tarcz, klocków i przewodów hamulcowych. Jeśli zamierzasz naprawdę ostro jeździć, wyposaż się w przewody w stalowym oplocie, a znacznie zwiększysz swoją skuteczność hamowania.

  • Układ napędowy — to kolejny podzespół, który dostanie niezły wycisk na torze wyścigowym. Przed ściganiem koniecznie sprawdź stan łańcucha i zębatek — jeśli będzie odpowiedni, nie zapomnij wyregulować naciągu i solidnie go nasmarować.

  • Zaklej lampy — podczas wywrotki zapewne ulegną zniszczeniu, a ich odłamki rozsypią się po torze. Lepiej tego uniknąć.

  • Demontaż wystających elementów — ostatnim punktem jest zdemontowanie lusterek, stelaży i innych wystających elementów, które nie są potrzebne na torze, a mogą uszkodzić się podczas szlifa.

Modyfikacje motocykla z myślą o sportowej jeździe na torze wyścigowym:

  • Zawieszenie — dzięki wymianie oleju i zmianie regulacji twój motocykl może lepiej pokonywać zakręty i szybciej pokonywać tor. Pamiętaj jednak, żeby zrobić to z głową — radykalna zmiana oleju bez modyfikacji
    mechanicznych i zmiany ustawień zawieszenia może bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

  • Układ wydechowy — zastosowanie sportowego układu wydechowego pozwoli podnieść osiągi motocykla, jednak pamiętaj, że na torze wyścigowym wbrew obiegowej opinii nie można wszystkiego. Każdy wydech musi spełniać normy hałasu określone przez właścicieli toru wyścigowego. Koniecznie zabierz ze sobą db-killer.

  • Układ zasilania — montaż power commandera pozwoli ci zwiększyć wydajność układu zasilania i zwiększyć osiągi motocykla. Pamiętaj, że wszystko musi być wyregulowane pod dane nastawy, inaczej silnik może działać nieprawidłowo (spadek osiągów i przegrzewanie jednostki to najczęstsze objawy nieumiejętnych modyfikacji przy układzie zasilania).

  • Pozostałe modyfikacje — przygotowując motocykl na tor wyścigowy, można popłynąć i przemienić go w prawdziwą wyścigówkę. Ostre wałki, sportowe zębatki czy modyfikacje elektroniki to świetna sprawa, jednak nie radzimy przesadzać z modyfikacjami przy pierwszym wyjeździe na tor wyścigowy. Może to na tyle zmienić zachowanie motocykla, że zanim odnajdziesz się w nowej specyfikacji, dzień na torze może dobiec końca.

Odzież, kask i buty na motocyklowy wyjazd na tor

Wybierając się na tor wyścigowy, w pierwszej kolejności myślisz o przygotowaniu motocykla. To normalne wśród kierowców stawiających pierwsze kroki na tego typu obiektach, jednak nie warto zapominać o sobie — odpowiedni strój to podstawa, jeśli ma być bezpiecznie i wygodnie. Radzimy przejrzeć swoją garderobę motocyklową i sprawdzić, czy mamy w niej kask, rękawice, buty i odzież, które podołają wyzwaniu ostrej jazdy. Najlepiej wyposażyć się w jednoczęściowy kombinezon motocyklowy i buty ze sliderami, dzięki którym każde zejście na kolano pójdzie gładko. Ważny jest również kask — najlepiej wybrać integralną skorupę renomowanej marki (np. Shoei, Shark lub Nolan) wyposażoną w rozwiązania zapewniające najwyższy stopień bezpieczeństwa. Im lżejsza i bardziej aerodynamiczna skorupa, tym lepiej. Docenisz to po wielu okrążeniach na torze wyścigowym.

Koniecznie zapoznaj się z zasadami obowiązującymi na torze wyścigowym

Tak jak na drogach publicznych, tak i na torze wyścigowym absolutnym priorytetom jest bezpieczeństwo. Z myślą o utrzymaniu go na wysokim poziomie, na każdym obiekcie istnieje regulamin, którego zobowiązani są przestrzegać wszyscy kierowcy. Przed wyjazdem na pierwsze okrążenie koniecznie zapoznaj się z informacjami, co oznaczają kolory flag i różne gesty, którymi komunikują się między sobą motocykliści podczas jazdy. Obowiązkowym elementem każdego dnia na torze jest poranna odprawa — nie radzimy jej pomijać. W końcu warto, żeby wszyscy kierowcy mieli takie same informacje. To zmniejsza ilość wypadków i innych niebezpiecznych sytuacji, które zagrażają zdrowiu lub życiu uczestników i obsługi toru wyścigowego.

Przygotowanie fizyczne — czy jest konieczne przy rekreacyjnej jeździe?

Jazda na torze wyścigowym to nie to samo, co poruszanie się po drodze publicznej. Przygotuj się, że będzie szybko, ostro i wymagająco — o ile na początku może cię to przytłoczyć, to uwierz nam, że po kilku okrążeniach sam będziesz chciał trzymać dobre tempo. Jednak aby to zrobić, musisz być w dobrej formie. Dlatego przed wyjazdem na tor wyścigowy, nawet jeśli planujesz rekreacyjną jazdę, poświęć trochę czasu na ćwiczenia. Jazda na rowerze, siłownia czy basen 2-3 razy w tygodniu powinny przygotować cię kondycyjnie na wyzwania jazdy torowej. Nie jest to oczywiście konieczne, jednak zaufaj nam — dobrze przygotowany będziesz mógł wycisnąć z takiego wyjazdu wszystkie soki i dobrze się bawić!

Na koniec — ochłoń przed wyjazdem na drogę publiczną

Kiedy jazda na torze wyścigowym dobiegnie końca i przyjdzie czas powrotu do domu, pamiętaj, żeby nie przenosić tempa i stylu jazdy na drogi publicznej — nieistotne, czy wracasz do siebie na kołach motocykla, czy autem. Dlatego zachęcamy do co najmniej pół godzinnej przerwy i porządnego ochłonięcia. Emocje na torze są duże, w końcu można się wyszaleć i sprawdzić umiejętności swoje i motocykla. Pamiętaj jednak, że właśnie do tego stworzone są takie miejsca i każdy uczestnik jest przygotowany na szybką jazdę. Na drodze publicznej przestrzegaj prawa drogowego, nie atakuj gwałtownie zakrętów i wyprzedzaj innych uczestników ruchu z chłodną głową. A jeśli nadal masz w sobie pełno energii, to jest to najlepszy powód, żeby wrócić na tor wyścigowy!


BESTSELLER
ALPINESTARS
Rękawice Sportowe ALPINESTARS SP-8 V3 kolor czarny
Nazwa własna SP-8 V3
Kolor Czarny
Rozmiar S
Materiał Skóra naturalna
Typ Męski
Ocieplane Nie
Do koszyka
 
5.0
(5)
>9 szt.
Cena regularna  
498.99
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
ALPINESTARS
Kombinezon jednoczęściowy MISSILE V2 ALPINESTARS kolor biały/czarny/czerwony/fluorescencyjny
Nazwa własna MISSILE V2
Kolor Czarny Biały Czerwony Fluorescencyjny
Rozmiar 52
Materiał Skóra naturalna
Typ Męski
Wypinana podszewka Tak
Ochraniacz pleców GARB Tak
Slidery Tak
Rodzaj ochrony Łokci Barków Kolan
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
4 999.02
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  



Sprawdź Nasze pozostałe poradniki:

Jaki olej do amortyzatorów motocyklowych ?

Co musisz wiedzieć o świecach zapłonowych?


Kierunkowskazy LED w motocyklu?

Kiedy akumulator nadaje się do wymiany? 






Sprawdź Nasze produkty