Data publikacji: 2023-03-16

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? Najważniejsze porady

Przygotowanie motocykla do jazdy w terenie – cztery najważniejsze elementy, o których nie możesz zapomnieć!


Jazda motocyklem w terenie nie musi być straszna, ani trudna – wystarczy dobrze przygotować siebie i motocykl. Poznaj najważniejsze elementy wyposażenia, które poprawią bezpieczeństwo w offroadzie!

  • Przed wjazdem w teren trzeba przede wszystkim zainwestować w terenowe opony. Bez nich ryzyko upadku wzrasta wykładniczo.
  • Lepiej skoncentrować się na elementach, które zmniejszą prawdopodobieństwo upadku, niż obudowywać motocykl częściami, które chronią motocykl w trakcie uderzenia.
  • Nie można zapominać o sobie – najlepszą inwestycją, jest inwestycja w podniesienie umiejętności!

Co roku przybywa motocyklistów, którzy decydują się zjechać z utwardzonych dróg. Dotyczy to zwłaszcza osób, które posiadają bardzo popularne motocykle adventure typu BMW R 1200 GS czy Yamaha Tenere 700. Dokładnie na nich dzisiaj się skupimy, odkładając na bok motocyklistów hard enduro, czy tych uprawiających motocross. Z prostej przyczyny – motocykliści hard enduro / mx dokładnie wiedzą, co zrobić, żeby przygotować się do jazdy, jak chronić siebie i swój sprzęt.

Wjechanie w nawet najlżejszy teren wymaga przede wszystkim… umiejętności! Żeby je nabyć, warto wybrać się do doświadczonych szkół enduro. Jazda w terenie ma zbieżne punkty z jazdą na szosie, ale nie oznacza to, że doświadczony motocyklista szosowy poradzi sobie przy pierwszym spotkaniu z błotną przeprawą. Oczywiście, można podnosić swoje skille metodą prób i błędów, lub wspierając się bardziej doświadczonymi znajomymi.

Drugim elementem na liście, zaraz po podniesieniem umiejętności, będzie przygotowanie motocykla do jazdy w terenie. Tutaj możemy podzielić elementy na dwie kategorie:

  1. Części podnoszące bezpieczeństwo motocyklisty (np. opony terenowe).
  2. Elementy i części ograniczające uszkodzenia motocykla (np. gmole).

I jedne i drugie są potrzebne, nawet jeśli doświadczeni motocykliści terenowi sugerują, że inwestycja w elementy chroniące motocykl to zbędny wydatek i podnoszenie masy sprzętu. Jest w tym ziarno prawy – nie na każdy terenowy wyjazd potrzebujemy wielkie sakwy czy zapiętą nawigację.

Z tego powodu, poniżej, wybraliśmy najsensowniejsze modyfikacje, które można przeprowadzić, by przygotować motocykl do jazdy w terenie. Kolejność ma znaczenie, zaczęliśmy od najważniejszych.

Przygotowanie motocykla w terenie – podnieś bezpieczeństwo

Totalnie najważniejszym punktem programu przed zjazdem w teren, jest podniesienie swojego bezpieczeństwa. Możemy myśleć o nim tak samo, jak w przypadku samochodów: bezpieczeństwo aktywne i pasywne.

#1 Terenowe opony do motocykla

Głównym elementem, który wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa motocyklisty zjeżdżającego w teren, są opony. Szosowe opony, nawet o oznaczeniu adventure (np. Pirelli Scorpion Trail), pozostają oponami szosowymi. To, czego szukamy, to opony terenowe o wyraźnym bieżniku gwarantujące przyczepność mechaniczną.

Ważna uwaga: nim cięższy motocykl, tym ważniejsze będzie odpowiedni dobór opon. Tyczy się to także warunków. Cięższe warunki terenowe wymagają lepszego ogumienia.

Dla motocykli typu adventure planem minimum będą opony o oznaczeniu 50/50 (50% szosa, 50% teren). Trzymając się przykładu Pirelli, taką oponą jest Pirelli Scorpion Trail STR.

Trzeba pamiętać, że opony 50/50 lub zbliżone zawsze będą swego rodzaju kompromisem, więc nie można im w pełni „ufać”. Plus tego rozwiązania jest taki, że opona 50/50 pozwala komfortowo i bezpiecznie dojechać w teren.

#2 Podwyższenie kierownicy lub siedzenia

Drugim ważnym aspektem jest przystosowanie motocykla do jazdy w pozycji stojącej. W terenie stanie na motocyklu pozwala na lepszą obserwację otoczenia, wygodniejszy balans i odciążenie rąk. Żeby to jednak zrobić, trzeba dostosować trójkąt kierownica-siedzenie-podnóżki do naszych indywidualnych potrzeb. Jednym ze sposobów będzie zastosowanie akcesoryjnego mocowania kierownicy.

Wygodna pozycja za kierownicą to lepsza kontrola nad motocyklem, a lepsza kontrola, to mniejsze prawdopodobieństwo wypadku.

#3 Gumki w podnóżkach

W szosowych motocykl stosowane są gumki w podnóżkach, które mają na celu ograniczyć przenoszenie wibracji na motocyklistę. Jeśli jest taka możliwość – koniecznie trzeba je wyjąć przed wjazdem w teren. W połączeniu z wodą czy błotem podnóżek z gumką robi się śliski jak lód, co uniemożliwia przyjęcie bezpiecznej i komfortowej pozycji za kierownicą.

#4 Minimalne wyposażenie motocyklisty – wysokie buty

Wprawdzie nie jest to wyposażenie motocykla a motocyklisty. Trzeba jednak o tym wspomnieć. Jazda w terenie obarczona jest określonym ryzykiem upadku, choćby niewielkiego. Nim cięższy motocykl, tym poważniejsze konsekwencje takiego upadku. Dlatego motocyklista powinien posiadać odpowiednie wyposażenie.

I tutaj ciekawostka: na początek szosowy strój jest OK. To, w co warto zainwestować, to wysokie buty na crossa. Wysokie, terenowe buty chronią kostkę, podbicie stopy i piszczela. W spotkaniu z korzeniami i kamieniami to stopa jest w pierwszej kolejności narażona na kontuzję.

Minimum wyposażenia, które trzeba mieć:

Jazda motocyklem w terenie – w to warto zainwestować?

Płynnie przechodzimy do elementów wyposażenia, które chronią motocykl, kiedy wszystko pójdzie nie, tak jak trzeba. Chociaż warto pamiętać, że takie podzespoły jak płyta pod silnik ochraniają jednoślad nie tylko podczas pokonywania wielkiej belki czy wywrotki, ale także np. od kamieni wylatujących spod przedniego koła.

Elementy chroniące motocykl ułożone są według ważności.

#1 Płyta pod silnik

Osłona pod silnik (albo chroniące także cylindry, w przypadku BMW z serii GS) powinna być zakupem numer jeden, jeśli mówimy o wjechaniu w teren. Nawet jeśli nowemu motocykliście offroadowemu nie wydaje się, że będzie przeskakiwał przez belki czy kamienie, to w praktyce okazuje się, że uderzenie dołem silnika i / lub ramą następuje dużo wcześniej.

Motocykle typu adventure mają szosowy rodowód, a co za tym idzie – niewielki prześwit. Czasem przy pokonywaniu nawet małych rozmiarów przeszkód, dół silnika ociera i uderza o ziemię. Płyta pod silnik ochroni przede wszystkim kierowcę – przed niezaplanowanym wzywaniem pomocy, kiedy uszkodzi blok silnika.

#2 Gmole

Tutaj sprawa jest dość oczywista, czyli gmole motocyklowe. Warto zastanowić się nad tym, które gmole będą niezbędne. Do wyboru są różne konfiguracje, z gmolami chroniącymi dolną część motocykla, po rozbudowanymi klatkami sięgającymi przedniej lampy. Bez względu na wybór, gmole ochronią owiewki, ramę i jednostkę napędową przed uszkodzeniami wynikającymi z wywrotek, zwłaszcza tych przy małych prędkościach.

#3 Handguardy / handbary / osłony rąk

W opinii forumowych specjalistów, osłony rąk chronią dłonie i klamki podczas upadku. Ale to tylko półprawda – większość motocyklistów puści kierownicę podczas upadku, a klamki potrafią złamać się także w motocyklach wyposażonych w osłony rąk (wystarczy odpowiednio schowany w trawie, niewielki rozmiarów pień lub kamień, który pod kątem uderzy w mocowanie pompy hamulcowej czy klamkę).

To, przed czym najlepiej chronią osłony rąk do motocykli adventure, to uderzenia gałęzi, liści i kamieni spod koła kolegi lub koleżanki. Swoją drogą, taki kamień bez większego problemu może złamać palec czy rozbić przednią lampę, więc dobrze jest trzymać dystans.

#4 Nawigacja motocyklowa lub uchwyt na telefon

Może to być niespodzianka na tej liście. Dobrej jakości nawigacja, z możliwością korzystania z plików GPX, to gwarancja, że nie wjedziemy tam, gdzie nie powinniśmy wjechać – np. w zbyt trudny lub nielegalny teren. Nawigacja do motocykla terenowego nie jest niezbędna, ale w praktyce ułatwi życie każdemu nowemu motocykliście adventure.

W wersji budżetowej można skorzystać z uchwytu na telefon. Trzeba tylko pamiętać, że potrzebujemy wtedy dodatkowe, zewnętrzne źródło zasilania i nieprzemakalny case.

BONUS: Technika jazdy motocyklem w terenie

Wracając do tematu z początku tego poradnika – nic nie jest tak ważne, jak poprawna technika jazdy motocyklem w terenie. Odpowiednie umiejętności do jazdy w terenie powinno zdobyć się pod okiem profesjonalistów, którzy dostosują szkolenie i warunki terenowe do naszych potrzeb, budowy ciała czy motocykla jakim dysponujemy.

To, o czym warto pamiętać przed przystąpieniem do szkolenia i zjechaniem w teren to:

  1. Przygotowanie fizyczne! Jazda w terenie jest zaskakująco wymagająca fizycznie, co wielu początkujących motocyklistów nie bierze pod uwagę. Zmęczony motocyklista, to motocyklista popełniający błędy.
  2. Nawadnianie organizmy. Kolejny zapominamy przez motocyklistów element układanki – woda. Warto zainwestować w plecak motocyklowy z bukłakiem na wodę.
  3. Wolniej i lżej = lepiej. Podczas podnoszenia swoich umiejętności, powinniśmy w pierwszej kolejności skupić się na technice. Nim trudniejszy teren i wyższa prędkość, tym trudniej budować nowe umiejętności.

Najważniejsze – spróbować!

Jazda motocyklem w terenie, zwłaszcza motocyklem typu adventure, to niesamowita przygoda. Jeśli się do tego dobrze przygotować, to nie jest to przygoda straszna – wręcz przeciwnie!

Najważniejsze, żeby pamiętać o kilku zasadach i ponad wszystko stawiać swoje bezpieczeństwo. Z dobrymi oponami, większość motocykli typu adventure nadaje się do terenowej zabawy.

Siebie i motocykl można ubrać korzystając z szerokiej oferty części, akcesoriów oraz odzieży motocyklowej w sklepie online Inter Motors.

WYPRZEDAŻ
FLY
Koszulka Off road FLY RACING F-16 kolor czarny/czerwony
Nazwa własna F-16
Kolor Czarny Czerwony
Materiał Tekstylia
Rozmiar S
Typ Unisex
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
138.99
69.00
Oszczędzasz 10.00 / 12.7%
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 79.00 
WYPRZEDAŻ
FLY
Rękawice Off road FLY RACING F-16 kolor czarny/czerwony
Nazwa własna F-16
Kolor Czarny Czerwony
Rozmiar XS
Materiał Tekstylia
Typ Unisex
Do koszyka
 
(0)
0 szt.
Cena regularna  
108.98
59.00
Oszczędzasz 10.00 / 14.5%
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 69.00 
ALPINESTARS MX
Koszulka z ochraniaczami barków/łokci/pleców ALPINESTARS MX BIONIC ACTION V2 czarny
Nazwa własna BIONIC ACTION V2
Rodzaj ochrony Łokci Barków Pleców
Kolor Czarny
Rozmiar S
Typ Męski
Do koszyka
 
(0)
0 szt.
Cena regularna  
848.98
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
KLIENCI POLECAJĄ!
BESTSELLER
FLY
Buty Cross/Enduro MAVERIK FLY RACING kolor czarny
Nazwa własna MAVERIK
Kolor Czarny
Rozmiar 10
Typ Unisex
Slidery Nie
Wysokość (buta) Wysoki
Materiał Poliuretan Skóra syntetyczna
Do koszyka
 
4.8
(6)
>9 szt.
Cena regularna  
698.98
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: