Data publikacji: 2024-12-12

Jak przechowywać akumulator zimą?

Wraz z nadejściem chłodnych dni motocykliści powoli zaczynają obmyślać strategię przechowania jednośladu, kiedy ten będzie przez kilka miesięcy odpoczywał w garażu. Jednym z głównym punktów będzie odpowiednie przechowywanie akumulatora zimą. Podpowiadamy, o czym warto pamiętać i jak to zrobić.


Z tego artykułu dowiesz się:


Zima to czas, kiedy szczególna troska o akumulator staje się kluczowa, niezależnie od jego typu. Dbanie o akumulator motocyklowy zimą jest proste, jeśli zastosujemy kilka podstawowych zasad i unikniemy głębokiego rozładowania. W tym artykule podpowiemy jak należy przechowywać nieużywany akumulator w zimie, jak odpowiednio o niego dbać oraz jak przedłużyć żywotność akumulatora.


Poznaj swój akumulator

Żeby odpowiednio zabezpieczyć akumulator motocyklowy zimą, najpierw należy w ogóle dowiedzieć się, jaka bateria jest zainstalowana w motocyklu. Najtańsze i nadal popularne są akumulatory kwasowo-ołowiowe, które składają się z ogniw ołowiowych i elektrolitu kwasowego. Stosuje się je w prostych motocyklach, które nie mają zbyt wielu odbiorników prądu. Drugi często spotykany typ to AGM (Absorbent Glass Mat), gdzie we wnętrzu są specjalne maty szklane nasączone elektrolitem, a następnie zalane kwasem. Dzielimy je na suchoładowane i fabrycznie uruchomione. Te drugie przychodzą w formie gotowej do założenia i uruchomienia. Suchoładowane wymagają, by najpierw zalać je kwasem. Trzeci popularny typ akumulatorów to żelowe, gdzie kwas siarkowy jest zmieszany z krzemionką. Są na tyle szczelne, że można je montować pod dużym kątem.

Najdroższe i zarazem wymagające najmniej uwagi są te ostatnie, ponieważ nawet producenci podają, że w trakcie całego okresu zimowania wystarczy tylko raz podłączyć baterię żelową do zasilania. Najwięcej uwagi wymagają akumulatory kwasowo-ołowiowe oraz AGM, do których warto mieć prostownik lub ładowarkę automatyczną.

Oczywiście nowiutki akumulator często wytrzyma całą zimę bez poświęcania mu jakiejkolwiek uwagi, ale to tylko złudzenie i warto odpowiednio dbać o kondycję akumulatora już od samego początku jego życia, a odwdzięczy się długim okresem eksploatacji. Trzeba jeszcze wspomnieć o zyskujących na popularności akumulatorach litowo-jonowych, które wymagają szczególnej opieki, ponieważ nie powinno się ich narażać na całkowite rozładowanie, a zimą należy ładować akumulator mniej więcej do połowy pojemności. Utrzymanie odpowiedniego poziomu naładowania pozwoli bezpiecznie przechować akumulator podczas mrozów.


Przygotowanie akumulatora motocyklowego zimą

Negatywny wpływ na wydajność akumulatorów motocyklowych ma mróz, który powoduje spadek pojemności, oraz nadmierne ładowanie lub rozładowanie, co może prowadzić do uszkodzenia ogniw, a co za tym idzie skrócenia okresu żywotności. Bardzo istotne jest właściwe przechowywania akumulatora.

Najwięcej szczęścia mają osoby, które posiadają własny garaż i na dodatek jest on ogrzewany, ponieważ tutaj przygotowanie akumulatora do zimy wymaga sprawdzenia i ewentualnego wyczyszczenia styków i klem.

Odpowiednia średnia temperatura przechowywania wynosi zazwyczaj od 0 do 15°c. Przyjmuje się, że w suchym otoczeniu o temperaturze min. 0 stopni Celsjusza bateria może być pozostawiona w motocyklu. Jeżeli z jakiegoś powodu nie jest to możliwe, wtedy należy wyjąć akumulator i zabrać go do domu. Oczywiście w takim przypadku również należy sprawdzić stan połączeń i ewentualnie je wyczyścić. Najlepiej, żeby temperatura miejsca, w którym jest przechowywany akumulator, nie przekraczała 25 stopni Celsjusza, wtedy panują odpowiednie warunki. Należy unikać trzymania go zbyt blisko kaloryfera i innych źródeł ciepła, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzeń lub niebezpiecznych sytuacji. Należy unikać przechowywania motocykla również przy skrajnie niskich temperaturach.

Warto zwrócić uwagę czy akumulator nie jest umieszczony w miejscu, gdzie jest narażony na zanieczyszczenia. Kurz może osadzać się na powierzchni akumulatora oraz w jego otworach wentylacyjnych, co może prowadzić do problemów, takich jak korozja lub utrudnione odprowadzanie gazów.

Miejsce przechowywania powinno również być wentylowane. Jeżeli natomiast przed zimowaniem pojawiły się pierwsze oznaki, że należy pomyśleć nad wymianą akumulatora na nowy, to wtedy warto zrobić to jak najszybciej.




Jak dbać o akumulator zimą?

Samo zapewnienie baterii odpowiednich warunków przechowywania to dopiero pierwsza część pracy. Druga to ładowanie i tutaj są różne szkoły. Jak już wspominaliśmy, akumulator żelowy będzie wymagał podłączenia do zasilania raz na kilka miesięcy, więc posiadacze takich rozwiązań mogą spać spokojnie. Co mają zrobić pozostali? Pierwsza opcja to zakup klasycznego prostownika, którym bateria będzie doładowywana np. raz na miesiąc. Warto ustalić konkretny dzień i ustawić sobie przypomnienie w telefonie. Oczywiście przekraczając ten termin o dwa lub trzy dni, nic się nie stanie.

Mniej absorbującym rozwiązaniem jest zakup sprzętu automatycznego, który sama zadba o kondycję baterii. Wystarczy podłączyć ją do zasilania i akumulatora, a ta będzie pilnowała, by nie doszło do nadmiernego rozładowania. Nowoczesne modele zazwyczaj same uruchamiają się, jeśli akumulator wymaga doładowania, a pojemność akumulatora spada poniżej ok. 80 do 90 proc. i przejdzie w tryb czuwania. Najlepiej skorzystać ze standardowych ustawień producenta, ponieważ np. nadużywanie funkcji szybkiego ładowania może uszkodzić akumulator i mieć negatywny wpływ na elektrykę, jeśli bateria jest pozostawiona w pojeździe. Dobrym pomysłem dla garażujących jest zakup sprzętu ze specjalnym adapterem w formie wtyczki lub dokupienie go jako akcesorium. Jeżeli umieści się wtyczkę w odpowiednim miejscu, to będzie można podłączać motocykl do zasilania bez konieczności rozkręcania owiewek lub zdejmowania kanapy.



Niezależnie od tego, gdzie jest przechowywany, nie można dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora, ponieważ bateria może się wtedy nadawać tylko i wyłącznie do wymiany. To stan, w którym akumulator został rozładowany do stanu niższego niż ten deklarowany przez producenta. Nawet baterie samochodowe źle znoszą całkowite rozładowanie, więc motocyklowe tym bardziej mogą tego nie wytrzymać. Kiedy do tego dochodzi, masa aktywna z płyty dodatniej opada na dno akumulatora i ogranicza to zdolność do magazynowania energii. Może się więc zdarzyć, że np. prostownik wskaże, że bateria jest naładowana do pełna, ale uruchomienie motocykla nie będzie możliwe.




Jak sprawdzić napięcie w akumulatorze?

Aby jak najlepiej ocenić stan napięcia, należy użyć woltomierza, podłączając go w sposób, który umożliwia pomiar niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego. Pomiar napięcia pozwoli ocenić kąt poziomu naładowania akumulatora oraz jego zdolność do przechowywania energii elektrycznej. Jeśli napięcie spadnie poniżej określonego poziomu, może to wskazywać na problem z akumulatorem, co jest szczególnie istotne w kontekście jego rodzaju i pojemności.


WARTO WIEDZIEĆ

Regularne kontrolowanie napięcia pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji związanych z rozładowanym akumulatorem podczas jazdy. Warto powtarzać czynność mniej więcej co 2 miesiące.



Czy wyciągać akumulator z motocykla na zimę?

Tak, akumulator należy wyciągnąć z motocykla na zimę. Przechowywanie akumulatora w cieple i w suchym miejscu zapobiega jego rozładowaniu oraz wydłuża jego żywotność. Niskie temperatury mogą powodować, że akumulator traci pojemność, a w skrajnych przypadkach może zamarznąć, co prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń. Regularne podłączanie akumulatora do zasilania w czasie zimy również pomaga utrzymać go w dobrej kondycji.


PAMIĘTAJ

Pamiętaj, aby przechowywać go w suchym i ciepłym miejscu oraz regularnie sprawdzać jego stan naładowania.


Odpowiednie zabezpieczenie oraz zapewnienie warunków do przechowywania akumulatora pozwoli uniknąć problemów z uruchomieniem motocykla na wiosnę.


Akumulatory motocyklowe – warto dbać

Wprawdzie akumulatory motocyklowe nie są tak drogie, jak akumulatory samochodowe, to i tak warto o nie dbać. Największym problemem w przypadku motocykli w naszej szerokości geograficznej jest fakt, że minimum przez kilka miesięcy stoją nieużywane. Nawet jeśli nasz klimat się ociepla, to mało kto jeździ przez 12 miesięcy.

Najwygodniejszą i najsensowniejszą opcją przechowywania akumulatora zimą będzie zakup ładowarki automatycznej. Wystarczy podpiąć, wybrać odpowiedni program i zapomnieć o nim do wiosny.

AGM
Suchoładowany
EXIDE
Akumulator motocyklowy EXIDE YT7B-BS EXIDE 12V 6,5Ah 85A L+
Zastosowanie Skutery śnieżne Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 6.5
Prąd rozruchu akumulatora [A] 85
Typ akumulatora Rozruchowy AGM Suchoładowany z elektrolitem
Biegunowość akumulatora L+
Model akumulatora STANDARD
Długość [mm] 150
Szerokość [mm] 65
Wysokość [mm] 93
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
244.02
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
LITOWO - JONOWY
NOCO
Akumulator motocyklowy NOCO NLP14 12V 4Ah 500A L+
Zastosowanie Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 4
Prąd rozruchu akumulatora [A] 500
Typ akumulatora Rozruchowy Litowo-Jonowy
Biegunowość akumulatora L+
Model akumulatora NLP14
Długość [mm] 149
Szerokość [mm] 87
Wysokość [mm] 96
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
3 szt.
Cena regularna  
676.77
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
ŻELOWY
4 RIDE
Akumulator motocyklowy 4 RIDE YTX12-BS 4RIDE GEL 12V 12Ah 180A L+
Zastosowanie Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 12
Prąd rozruchu akumulatora [A] 180
Typ akumulatora Rozruchowy Żelowy
Biegunowość akumulatora L+
Długość [mm] 150
Szerokość [mm] 86
Wysokość [mm] 130
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
1 szt.
Cena regularna  
303.32
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
ŻELOWY
EXIDE
Akumulator motocyklowy EXIDE GEL12-19 51913 EXIDE 12V 19Ah 170A P+
Zastosowanie Skutery śnieżne Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 19
Prąd rozruchu akumulatora [A] 170
Typ akumulatora Żelowy
Biegunowość akumulatora P+
Długość [mm] 185
Szerokość [mm] 80
Wysokość [mm] 170
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B0
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
689.98
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
AGM
Suchoładowany
YUASA
Akumulator motocyklowy YUASA YTX14H-BS YUASA 12V 12,6Ah 240A L+
Zastosowanie Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Pojemność akumulatora [Ah] 12.6
Prąd rozruchu akumulatora [A] 240
Typ akumulatora Rozruchowy AGM Suchoładowany z elektrolitem
Biegunowość akumulatora L+
Długość [mm] 150
Szerokość [mm] 87
Wysokość [mm] 145
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
1 szt.
Cena regularna  
695.41
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
LITOWO - JONOWY
4 RIDE
Akumulator motocyklowy 4 RIDE YTX9-BS 4RIDE LI-ION 12V 160A L+
Zastosowanie Quady i pojazdy ATV Motocyklowe
Prąd rozruchu akumulatora [A] 160
Typ akumulatora Rozruchowy Litowo-Jonowy
Biegunowość akumulatora L+
Długość [mm] 149
Szerokość [mm] 87
Wysokość [mm] 94
Rodzaj karty gwarancyjnej Biała
Typ mocowania akumulatora B00 - brak stopki mocującej
Napięcie znamionowe akumulatora [V] 12
Do koszyka
 
(0)
6 szt.
Cena regularna  
361.57
( zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: