Data publikacji: 2022-01-04

Jak prawidłowo czyścić i konserwować motocykl?

Dla wielu z nas motocykl to najcenniejsza rzecz, jaka jest w naszym posiadaniu.Pozwala nie tylko realizować największą pasję, ale także nawiązywać nowe znajomości i w pełni wykorzystywać każdy słoneczny dzień — przyznaj, że nawet krótka przejażdżka na długo poprawia humor. Dlatego to naturalne, że dbamy o czystość naszych motocykli. Warto jednak wiedzieć, jak to robić prawidłowo.


Czyszczenie i konserwacja motocykla — dlaczego warto robić to zgodnie ze sztuką?

Podczas czyszczenia motocykla — szczególnie jeśli używamy myjki ciśnieniowej i nieodpowiednich środków chemicznych — możemy w łatwy sposób narobić nieodwracalnych szkód. Woda w wydechu i układzie zasilania, zalana instalacja elektryczna powodująca “choinkę” na desce rozdzielczej i lakier zmatowiony przez liczne mikrorysy — to tylko część efektów, jakie może przynieść nieumiejętny proces pielęgnacji jednośladu. Jeśli chcesz się przed nimi ustrzec, powinieneś stosować się do kilku fundamentalnych zasad, które przedstawiliśmy poniżej.

Mycie motocykla — jak używać myjki ciśnieniowej, aby nie narobić szkód?

Myjka ciśnieniowa to bardzo duże ułatwienie podczas czyszczenia motocykla — szczególnie jeśli jednoślad jest używany w terenie lub właściciel nieco go zaniedbał. Jednak jest to również urządzenie, które — nieprawidłowo używane — potrafi doprowadzić do solidnej dawki nerwów, kiedy motocykl po myciu odmówi współpracy (np. nie będzie chciał odpalić). Dlatego warto zapamiętać, aby nie kierować dyszy myjki ciśnieniowej bezpośrednio na wrażliwe podzespoły. Zaliczamy do nich m.in. chłodnicę, silnik, wylot tłumika, układ zasilania (w zależności od motocykla — wtrysk lub gaźnik) i instalację elektryczną. Konstrukcja motocykla jest przygotowana na kontakt z wodą, aczkolwiek kierowanie jej pod wysokim ciśnieniem w kierunku łączeń, wlotów i innego rodzaju otworów może skończyć się źle. Dlatego powinieneś kierować się zasadą, aby — poza wymienionymi podzespołami — używać myjki z zachowaniem odległości minimum 70 – 100 cm od czyszczonego elementu. Przy niektórych częściach motocykla (np. felgach, owiewkach i oponach), które są bardziej odporne na działanie wody pod wysokim ciśnieniem, w przypadku silnych zabrudzeń możesz zmniejszyć ten dystans.

Dopieszczanie detali. Jakich środków użyć podczas czyszczenia?

Warto zaznaczyć, że samo mycie za pomocą myjki ciśnieniowej nie wystarcza — nawet jeśli użyliśmy środków czyszczących, to zanieczyszczenia zgromadzone w zakamarkach nadal mogą przyczyniać się do korozji lub gorszego wyglądu motocykla. Jeśli chcesz dokładnie wyczyścić motocykl, konieczna będzie “ręczna robota”. Zanim jednak przejdziemy do omawiania poszczególnych środków czyszczących, warto zaznaczyć, że do czyszczenia powinieneś używać szmatek z miękkiego materiału (np. mikrofibry) oraz szczotek z miękkim włosiem. Do osuszania i usuwania oleistych zabrudzeń wykorzystaj ręcznik papierowy, ale uważaj — on również może zarysować elementy lakierowane, więc obchodź się z nim ostrożnie.

Bez dedykowanych kosmetyków nie ma mowy o dokładnym czyszczeniu motocykla. Zanim jednak nałożysz dany preparat na cały element (np. kanapę lub owiewkę), koniecznie sprawdź, jak reaguje on z daną powierzchnią. W tym celu przetestuj kosmetyk na niewidocznej, małej powierzchni — jeśli wszystko będzie w porządku, możesz śmiało korzystać z tego produktu. Warto zaznaczyć, że motocykl to zestawienie różnych materiałów, które powinny być czyszczone dedykowanymi kosmetykami — pamiętaj, aby używać ich zgodnie z zaleceniami producenta.

Do ogólnego mycia motocykla możesz użyć uniwersalnych środków i kosmetyków, które dobrze radzą sobie z większością zanieczyszczeń — w naszej ofercie znajdziesz kosmetyki od Autoland, Motul, Silkolene, Bling Bling Cosmetics i innych topowych marek. Najsilniejsze zabrudzenia z pewnością spotkasz w okolicy układu napędowego i przy hamulcach. Resztki smaru i pył ze startych klocków hamulcowych to nie lada wyzwanie — chyba że skorzystasz ze zmywacza Motul Chain Clean i szczotki do czyszczenia łańcuchów napędowych oraz środka Motul Brake Cleaner. Ten pierwszy z łatwością poradzi sobie z zabrudzeniami łańcucha i zębatek, jednocześnie nie uszkadzając uszczelnień, a drugi usunie brud i tłuste osady z elementów układu hamulcowego. Do najbardziej problematycznych elementów do wyczyszczenia z pewnością należy układ zasilania — jest on szczególnie wrażliwy na działanie wody. Dlatego powinieneś użyć specjalnych środków do czyszczenia gaźników i wtrysków, stworzonych specjalnie z myślą o tych delikatnych podzespołach (np. Motul Carb Cleaner).

Konserwacja — przygotowanie motocykla do sezonu i zimowania

Po dokładnym myciu i czyszczeniu motocykla przyszedł czas na ostatni etap, czyli konserwację. To dzięki niej będziesz dłużej cieszyć się zadbanym jednośladem — na prawidłowo zaimpregnowanych elementach trudniej osadzają się nieczystości. Konserwacja to ważny element całej układanki, szczególnie na czas zimowania. Warto użyć preparatu zabezpieczającego przed korozją i oksydacją metali (np. Motul E.Z. Lube) oraz impregnatu do skór, z których wykonane są m.in. kanapy i oparcia. Na koniec, aby maksymalnie dopieścić wygląd motocykla, rekomendujemy polerowanie owiewek i innych lakierowanych elementów — pomoże przy tym m.in. środek Motul Shine&Go.

Konserwacja motocykla daje szereg korzyści — zabezpiecza przed promieniowaniem słonecznym, zmniejsza blaknięcie lakieru i wysuszanie elementów skórzanych, a także ogranicza czas, jaki będziesz musiał poświęcić na kolejne czyszczenie jednośladu.


Sprawdź Nasze pozostałe poradniki:

Jaki olej silnikowy wybrać do motocykla?


Zębatki z tłumikiem drgań

Kiedy akumulator nadaje się do wymiany? 






Sprawdź Nasze produkty