Jak obniżyć zawieszenie w motocyklu?
Obniżenie zawieszenia w motocyklu jest rozważane przede wszystkim przez osoby niskiego wzrostu, które mają problem, czuć się lepiej na swojej maszynie. Dowiedz się, jak to zrobić.

- Obniżenie zawieszenia w motocyklu to dobry pomysł dla osób o niskim wzroście, które potrzebują postawić całą stopę na ziemi, żeby czuć się komfortowo.
- Przed przystąpieniem do obniżenia zawieszenia warto najpierw sprawdzić inne sposoby na dostosowanie motocykla do swoich potrzeb.
- Jest wiele metod obniżenia zawieszenia. Podczas dokonywania wyboru warto wziąć pod uwagę także ich negatywne skutki.
Jak obniżyć zawieszenie w motocyklu? To pytanie zadają sobie przede wszystkim osoby niskiego wzrostu. Rynek nowych i używanych motocykli obecnie jest ogromny, oferując rozwiązania w każdym segmencie. W teorii niscy motocykliści i motocyklistki powinni nie mieć problemu ze znalezieniem motocykla, który standardowo posiada nisko kanapę. W praktyce wiemy przecież, że jeśli ktoś upatrzy sobie dany model – nie ma racjonalnego powodu, który powstrzyma fana jednośladów przed zakupem.
Wiedzą o tym zarówno producenci motocykli, jak i firmy zewnętrzne oferujące zestawy do obniżania zawieszenia, czy akcesoryjne kanapy. Problem jednak pojawia się od razu, gdy chcemy przystąpić do procesu. Metod jest sporo, a w tym także takie, które nie ingerują z zawieszenie.
- Zakup akcesoryjnej, niskiej kanapy. Ta zazwyczaj pozwala na obniżenie siedziska o 20 do 30 milimetrów. Plusem jest uzyskanie optymalnej wysokości bez ingerencji w zawieszenie, a minusem – zmiana ułożenia rąk i nóg względem tego, jak przemyśleli to inżynierowie projektujący motocykl. Dodatkowo może ucierpieć komfort jazdy, ponieważ niższa kanapa zazwyczaj ma cieńsze wypełnienie.
- Buty motocyklowe z wysoką podeszwą. Brzmi zabawnie, ale działa – but może dodać 10 do 20 mm. Jeżeli to nie pomaga, to kolejnym krokiem jest ingerencja w zawieszenie motocykla.
Wysokie buty + akcesoryjna kanapa, to możliwość zyskania nawet 5 cm. Więc w teorii dla wielu osób takie rozwiązania mogą rozwiązać problem. Kolejnym krokiem będzie ingerencja w zawieszenie.
Regulacja zawieszenia w motocyklu
Zanim weźmiesz pod uwagę faktyczne obniżenie motocykla poprzez zmianę komponentów zawieszenia, najpierw warto zainteresować się odpowiednim doborem ustawień. Tu z pomocą przychodzi regulacja napięcia wstępnego sprężyny w tylnym amortyzatorze oraz ustawienie SAGu.
Zmniejszając napięcie można sprawić, że motocykl nieco bardziej "siądzie" po zajęciu miejsca na kanapie. Zazwyczaj do regulacji napięcia wstępnego służy klucz hakowy. Czasami taka czynność powinna być wykonana nie tylko z powodu chęci obniżenia zawieszenia, ale przede wszystkim z dostosowania zawieszenia do wagi kierowcy. Jeśli jesteś niską i szczupłą osobą, to jest spore prawdopodobieństwo, że ustawienie napięcia wstępnego sprężyny nie jest dostosowane do twojej wagi (uśrednione parametry motocyklisty brane pod uwagę przy projektowaniu motocykli to 75 kg i 175-180 cm wzrostu).
Ważne: jeśli planujesz zmianę ustawienia zawieszenia, wybierz się do doświadczonego warsztatu. Pomogą w doborze ustawień i doradzą, czy taka zmiana nie wpłynie bezpośrednio na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Jak obniżyć zawieszenie w motocyklu?
Jeśli zmiana ustawień jest niemożliwa lub nic nie dała, przechodzimy do zmiany komponentów zawieszenia. Sporo zależy od samej budowy zawieszenia. Jeżeli zastosowano tzw. kości, to wystarczy zmienić je na takie, które pozwolą obniżyć wysokość tylnego zawieszenia. Takie rozwiązanie często spotyka się np. w motocyklach marek Honda i Suzuki. Paradoksalnie należy tu zastosować dłuższe kości. Po opuszczeniu motocykla zawieszenie obniży się, ale parametry pracy zawieszenia pozostaną takie same. Wymiana kości jest prosta, ponieważ wystarczy zdemontować stare, założyć nowe, odpowiednio ustawić wahacz, skręcić zawieszenie śrubą i gotowe.
Druga grupa produktów to zestawy zmniejszające skok amortyzatora. W obu przypadkach najlepiej zlecić montaż w profesjonalnym serwisie, a części kupować tylko od renomowanych producentów i ze sprawdzonych źródeł. Trzecie rozwiązanie to wymiana sprężyny amortyzatora na krótszą.
Do zapamiętania: każdy z powyższych przeróbek wpłynie na geometrię i pracę zawieszenia w motocyklu!
Obniżenie motocykla na lagach
Motocykl można też obniżyć, dokonując zmian w przednim zawieszeniu. Tu także warto pamiętać, by najpierw zacząć od zmian w ustawieniach, jeżeli jest to możliwe. W przypadku widelców taka opcja zazwyczaj występuje w motocyklach z wyższej półki. Jeżeli zmiana ustawień nie pomaga, to wtedy dokonuje się modyfikacji widelca.
Najbardziej oczywistą i zarazem najgorszą pod względem bezpieczeństwa użytkowania drogą jest obniżenie widelca na półkach. Motocykl stanie się bardziej podatny na występowanie efektu shimmy i może gorzej się prowadzić. Lepiej nie wykonywać takiej czynności samemu. Skoro obniżanie półki jest takie niebezpieczne i niekorzystne, to czy istnieje sposób na bezpieczne zredukowanie wysokości przedniego widelca?
Odpowiedź brzmi – tak i jest to obniżenie za pomocą sprężyn progresywnych. Rozwiązanie to nie należy do najtańszych, ale zdrowie i życie nie ma przecież ceny. Specjaliści twierdzą, że to najbezpieczniejsze rozwiązanie.
Sprężyna progresywna utwardza się w miarę uginania, ponieważ odstępy między zwojami mają różną długość. Ponadto zmiana sprężyn na progresywne może poprawić ogólną charakterystykę pracy przedniego zawieszenia i sprawić, że motocykl na przykład przestanie nurkować.
I znów – najlepiej wykonać powyższe czynności w doświadczonym warsztacie.
Potencjalne wyzwania po obniżeniu zawieszenia
Wszystkie wyżej opisane sposoby mają jedną niezaprzeczalną zaletę – pozwalają na przystosowanie motocykla do wymagań kierowcy o niższym wzroście. Niesie za sobą też serię zagrożeń, ze znaczącym pogorszeniem prowadzenia włącznie. Najlepiej taką czynność skonsultować z warsztatem lub ASO.
Obniżaj z głową
Obniżenie zawieszenia to zabieg, który można wykonać na wiele sposobów. Najpierw warto jednak wypróbować inne metody dopasowania jednośladu do swojego wzrostu – wymienić kanapę, potestować różne obuwie. Warto też zainwestować w szkolenia motocyklowe, na których niscy motocykliści i motocyklistki mogą znaleźć sposoby na bezpieczne jeżdżenie dużym motocykle, bez konieczności podpierania się dwoma nogami o ziemię.
Jeżeli już decydujesz się na fizyczne zmniejszenie skoku widelca lub amortyzatora tylnego, to pamiętaj również o nóżce, która na pewno będzie wymagać skrócenia. W przeciwnym razie mogą wystąpić problemy z podparciem motocykla na postoju. I najważniejsze: kupuj jakościowe produkty, dedykowane do danego modelu motocykla.