Kreatywność sprzedawców motocykli, podobnie zresztą jak samochodów, bywa nieskończona. Często duże problemy techniczne motocykla maskowane są piękną frazą po lekkim szlifie. Zdjęcia prezentujące te motocykle natomiast są w stanie lepszym niż ten, w jakim wyjechały z fabryk.
Bez doświadczenia w zakupie używanych pojazdów można stracić mnóstwo pieniędzy, czasu i nerwów. Dlatego podpowiadamy jak kupować używany motocykl, by nie żałować swojej decyzji.
Dowiedz się jak najwięcej
Poszukaj informacji o upatrzonym motocyklu na forach, portalach motocyklowych i społecznościowych. Być może ktoś wie o tym motocyklu wszystko, zna jego wady i zalety. Każdy motocykl ma jakieś szczególne cechy lub wady na które trzeba zwrócić uwagę. Na przykład specyficzny dźwięk silnika lub sprzęgła.
Dokładnie sprawdź ceny – nie tylko ceny sprzedaży podobnych motocykli, ale także ceny serwisu, opon i części zamiennych. Dokładnie sprawdź czy sieć serwisowa dla twojego motocykla nie składa się z jednego serwisu, który jest na przykład miejscowości oddalonej o kilkaset kilometrów. Sprawdź dokładnie jak twój motocykl w fabrycznej wersji wygląda na zdjęciach. Będziesz mógł porównać upatrzony egzemplarz ze wzorem i stwierdzić co zostało zmienione.
Uruchom rozsądek
Podczas zakupu muszą działać twarda logika i pragmatyzm. Jeśli znalazłeś swój motocykl w cenie znacznie niższej niż wartość rynkowa, w dodatku w idealnym stanie i z dopiskiem "Pilne!", miej się na baczności! Zwłaszcza jeśli musisz jechać po niego kilkaset kilometrów.
Podobnie jeśli twój wymarzony sprzęt nie ma dokumentów, o których sprzedawca "zapomniał" lub "gdzieś zapodział". Jeśli proponuje, że wyśle je pocztą, daj sobie od razu spokój. Komplet dokumentów musi być na stole przed podpisaniem umowy. Pamiętaj o karcie pojazdu.
Przed wyjazdem na oględziny koniecznie sprawdź VIN – jeśli motocykl zarejestrowany jest w Polsce, dowiesz się jaki jest faktyczny przebieg. Opcja sprawdzania przebiegu działa także dla niektórych krajów UE. Jeśli sprzedający odmawia podania tego numeru, oznacza to tylko jedno – potencjalne kłopoty.
Dokładne oględziny
Nigdy nie kupuj używanego motocykla na odległość, nie przelewaj zaliczek ani, tym bardziej, pełnej kwoty. Zawsze kupuj po osobistych, skrupulatnych oględzinach. Przed wyjazdem poproś sprzedającego, by nie odpalał wcześniej silnika. Oględziny zawsze trzeba przeprowadzać na zimnym.
Oceń motocykl wizualnie. Zwróć uwagę czy nic dziwnego nie przyciąga wzroku – na przykład brakująca zaślepka, zbyt duża lub nierówna szczelina, pęknięty plastik, inny kolor lub faktura fragmentu ramy. Oceń, czy lagi są proste i równoległe.
Przyjrzyj się felgom i oceń czy nie noszą śladów kolizji, czy nie są porysowane lub pogięte. Patrząc z tyłu i z przodu sprawdź czy koła są w linii. Idealnie, jeśli motocykl da się przed takim badaniem postawić na centralnej podstawce.
Jeśli tylne koło nie jest w linii z przednim sprawdź, czy jest prawidłowo ustawione w wahaczu – służy temu podziałka w miejscu mocowania osi. Jeśli tylne koło jest w powietrzu, zakręć nim – powinno obracać się swobodnie, bez żadnych odchyleń i zatrzymać natychmiast po naciśnięciu któregokolwiek z hamulców. Złap za koło po obu jego stronach i poruszaj nim w prawo i w lewo. Nie powinieneś wyczuć żadnych luzów.
Oceń stan wszystkich detali – dźwigni sprzęgła i hamulców, końcówek kierownicy, lusterek osłon. Sprawdź czy coś nie jest pęknięte albo wygięte. Sprawdź, czy działają wszystkie wskaźniki i zegary.
Otwórz zbiornik, poświeć latarką i sprawdź czy nie ma śladów rdzy. Upewnij się, że w okolicach silnika, na lagach i tylnych amortyzatorach nie widać wycieków oleju lub innych płynów. Sprawdź poziomy wszystkich płynów – chłodzącego, hamulcowego, oleju silnikowego, pompy sprzęgła. Spójrz na napęd. Łańcuch powinien być czysty i pokryty smarem, zębatki nie mogą mieć zębów ani zbyt spiczastych, ani stępionych.
Dotknij i posłuchaj
Dotknij ostrożnie silnika. Powinien być zimny, jeśli właściciel uruchomił go wbrew twojej woli, może mieć coś do ukrycia. Potrząśnij wydechem – nie powinieneś słychać żadnego grzechotania. Sprawdź działanie dźwigni zmiany biegów – czy pracuje stabilnie i czy nie kołysze się na boki. To samo warto zrobić z pozostałymi dźwigniami. Zerknij jak pracują podnóżki kierowcy i pasażera – te drugie powinny składać się bez problemu i pozostawać w tej pozycji.
Usiądź i sprawdź mechanizmy
Usiądź na kanapie i naciśnij hamulec. Wstań i usiądź kilkakrotnie by sprawdzić działanie zawieszenia. Potem wstań i dociśnij mocno przednie zawieszenie. Podczas tych prób nie powinieneś słyszeć żadnych pisków. Zawieszenie powinno tłumić drgania, motocykl nie może kołysać się.
Poruszaj kierownicą w prawo i w lewo. Powinna kręcić się bez żadnego oporu do ograniczników. Nie może haczyć o żadne elementy motocykla, ani opierać się o zbiornik paliwa. Naciśnij hamulec, energicznie popchnij i pociągnij kierownicę. Nie powinieneś czuć stukania ani luzu łożyska główki ramy.
Zbadaj działanie wszystkich mechanizmów i przełączników. Nic nie powinno być luźne, poklejone ani działać z nienaturalnym oporem. Klamki hamulca i sprzęgła powinny pracować płynnie – w niektórych motocyklach działają z dużym oporem, ale jest on wówczas taki sam na całej długości skoku. Poruszaj się na siedzeniu by sprawdzić czy kanapa jest stabilnie przymocowana.
Sprawdź działanie wszystkich świateł, w tym kierunkowskazów i pozycyjnych. Sprawdź czy światło stopu uruchamiane jest przez oba hamulce.
Jazda próbna
Posłuchaj, jak uruchamia się silnik – powinno odbywać się to naturalnie, bez żadnych specjalnych zabiegów ze strony sprzedającego. Wsłuchaj się brzmienie zimnego silnika w poszukiwaniu metalicznych odgłosów, klekotania. Zwróć uwagę, czy nie pojawiają się one podczas zwiększania obrotów.
Obejrzyj wydech – mogą pojawić się niewielkie białe opary – to wilgoć, która odparowuje z końcówki wydechu. Nie może pojawić się niebieski dym, który jest oznaką spalania oleju, ani kłęby białej pary, która oznacza uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Wrzuć pierwszy bieg i sprawdź czy możesz bez problemu z powrotem przełączyć na luz.
Wybierz się na jazdę próbną. Zwracaj uwagę na wszystkie nietypowe działania motocykla – skrzypienia, ściąganie na którąś ze stron, nadmierny hałas któregoś z elementów. Sprawdź działanie klamek – szczególnie sprzęgła, która nie powinno łapać ani zbyt wysoko, ani zbyt nisko.
Odpowiedz sobie na pytanie – czy odczuwasz wszechogarniającą przyjemność z jazdy tym motocyklem? Czy może coś cię w nim denerwuje, coś szczególnie przeszkadza? Pamiętaj, że motocykl to narzędzie frajdy, ma doskonale współgrać z twoimi emocjami.