Jak kupić używany motocykl? Poradnik zakupowy krok po kroku
Rynek motocykli używanych w Polsce jest ogromny, dlatego to właśnie te maszyny wiodą prym w wynikach rejestracji. W gąszczu ofert można znaleźć perełki, ale można też trafić na minę. Dlatego jest kilka żelaznych zasad, którymi warto się kierować, jeżeli szukasz wymarzonego sprzętu. Z naszego poradnika dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań i oględzin.

Spis treści:
- Kiedy najlepiej kupić używany motocykl?
- Gdzie kupić używany motocykl?
- Rozmowa ze sprzedającym
- Sprawdzenie historii motocykla
- Oględziny używanego motocykla
- Jazda próbna przed zakupem
W naszej szerokości geograficznej motocykl to przede wszystkim hobby, spełnienie marzeń i pokazanie własnego ja. Kupując jednoślad, szukamy sprzętu, który pozwoli nam przeżyć wiele ekscytujących i radosnych chwil.
Nie każdego jednak stać na nową maszynę, a tych używanych nie brakuje. Portale z ogłoszeniami są pełne motocykli różnych marek w różnym stanie technicznym, więc warto wiedzieć, jak oddzielić ziarno od plew.
Kiedy najlepiej kupić używany motocykl?
Z punktu widzenia cenowego najlepszym pomysłem jest zakup motocykla używanego poza sezonem. Dotyczy to również nowych motocykli.
Już wczesną jesienią salony kuszą obniżkami cen nowych motocykli. W przypadku maszyn z drugiej ręki nie należy się spodziewać dużych oszczędności, ale zazwyczaj oferta będzie bardziej atrakcyjna niż przed sezonem lub w trakcie jego trwania.
Z praktycznego punktu widzenia najlepszym okresem są takie, kiedy możesz liczyć na dobrą pogodę. Dzięki temu odbędziesz jazdę testową w dogodnych warunkach i skupisz się na ocenie stanu motocykla, a nie na tym, że jest ci zimno albo zaraz spadnie deszcz.
PAMIĘTAJ!Kupuj motocykl lub skuter w takich warunkach, żebyś mógł / mogła odbyć jazdę testową. |
Gdzie kupić używany motocykl?
Motocykl można kupić od osoby fizycznej, firmy zajmującej się handlem jednośladami lub w autoryzowanym salonie, który prowadzi odkup motocykli od klientów. W ostatnich latach rośnie sprzedaż nowych motocykli w Polsce, dlatego zwiększa się również liczba używanych maszyn z polskich salonów. Kupując taki sprzęt, jest bardzo wysokie prawdopodobieństwo tego, że będzie miał pełną i możliwą do łatwego zweryfikowania historię.
Używka z salonu
Jeszcze lepszym pomysłem jest zakup w autoryzowanym salonie, najlepiej z programu certyfikowanych motocykli używanych.
Tego typu programy są coraz popularniejsze. Motocykle są gruntownie sprawdzane i w niektórych przypadkach objęte gwarancją. Salony sprzedają też własne motocykle demonstracyjne i tu zdania na temat zakupu takiego jednośladu są podzielone. Najlepiej kupić motocykl demo w miejscu, w którym maszyny są docierane przez pracowników, zanim zostaną oddane w ręce klientów. Zazwyczaj motocykle demo są sprzedawane po jednym sezonie.
Plusy zakupu takiego motocykla to gwarancja fabryczna i regularnie wykonywane przeglądy, co pozwala ją przedłużyć, jeśli jest taka możliwość w ofercie producenta.
WAŻNE!Jeśli szukasz możliwie bezpiecznego pojazdu używanego, szukaj takiego z polskiej dystrybucji z pełną historią serwisową. |
Motocykl sprowadzony, czyli mina
W dalszej kolejności mamy motocykle sprowadzane, gdzie zakup przypomina spacer po polu minowym. Najpopularniejsze kraje pochodzenia to Niemcy, Włochy i Francja. Tu należy zwrócić uwagę na podejrzanie niskie ceny, zwłaszcza egzemplarzy z Włoch, Francji i okolic granicy Niemiec z Francją. Sprzedający musi przecież zarobić na takim motocyklu, a koszt sprowadzenia oraz doprowadzenia do ładnego stanu nie należy do najniższych, zwłaszcza że w ostatnich latach ceny części motocyklowych mocno poszły w górę przez spadek ich dostępności.
Okazje oczywiście mogą się zdarzyć, jeżeli np. handlarz kupuje paczkę 10 lub 15 motocykli i wtedy dostaje upust. Niezależnie od kraju pochodzenia, nastawcie się na to, że motocykl mógł być przewrócony i wszystko jest kwestią tego, jak bardzo ucierpiał i jak dobrze został naprawiony.
Rozmowa ze sprzedającym
Masz już upatrzony motocykl z ogłoszenia, więc czas na kontakt ze sprzedającym. Najlepiej wcześniej przygotować sobie listę pytań, które cię nurtują, bo taka rozmowa może być stresująca, a przecież to ty jako potencjalny klient chcesz mieć nad nią kontrolę.
WARTO WIEDZIEĆ!Jeśli na etapie rozmowy sprzedający nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na któreś z zadanych pytań, jest ona niespójna z tym, co podano w ogłoszeniu lub wyczujesz, że nie jest do końca szczery, to powinna Ci się zapalić lampka ostrzegawcza. |
Przykładowe pytania, które warto zadać:
Jakie jest pochodzenie motocykla?
Z reguły jest to napisane w ogłoszeniu, ale zawsze warto dopytać, bo z reguły opisy są konkretne i zwięzłe.
Czy motocykl był uszkodzony?
Tutaj pojawia się pewna gra słów, ponieważ pojazd wcale nie musi uczestniczyć w wypadku lub kolizji, żeby doszło do uszkodzeń. Znane są przypadki, kiedy komuś np. półka w garażu spadła na owiewkę lub zbiornik paliwa i konieczna była naprawa, lub wymiana elementu.
Gdzie motocykl był przechowywany?
To pytanie warto zadać sprzedającemu, który faktycznie użytkuje sprzedawany jednoślad.
Kiedy był wykonany ostatni serwis olejowy i napędu?
Ustalisz, czy już na starcie będą konieczne jakieś wydatki. Sam układ napędowy może kosztować od 600 zł wzwyż. W przypadku motocykli lub skuterów z silnikiem na gaźniku warto zapytać o jego serwis i stan.
Pamiętaj, że szeroką ofertę gaźników znajdziesz na Inter Motors. Przykładowy egzemplarz to Gaźnik 4T IP000523.
GAŹNIKI MOTOCYKLOWE ⬇️
Czy do motocykla są dołączone jakieś akcesoria?
Wysoka szyba, podgrzewane manetki, kufry i inne gadżety zwiększają komfort jazdy i zmniejszają inwestycje w świeżo kupiony motocykl.
Czy przebieg motocykla jest w jakikolwiek sposób udokumentowany?
Tu może się okazać, że sprzedający ma np. faktury z serwisów lub książkę serwisową. Nawet jeśli sprzedający jest drugim właścicielem i dopiero od niego zaczęło się kolekcjonowanie dokumentów potwierdzających wydatki serwisowe, to taka dokumentacja będzie in plus.
Jaka dokumentacja jest dostarczana z motocyklem? Ile ma kluczyków?
Liczba kluczyków różni się w zależności od producenta, mogą być dwa tradycyjne lub dwa tradycyjne i jeden serwisowy albo jeden tradycyjny i jeden serwisowy.
Jeśli chodzi o dokumenty, to warto wcześniej sprawdzić, jakie są potrzebne w przypadku motocykla sprowadzonego z danego kraju. W przypadku motocykli zarejestrowanych w Polsce powinien to być dowód rejestracyjny, może to też być karta pojazdu. Jeśli z jakiegoś powodu motocykl nie był przerejestrowany na obecnego sprzedającego, to powinien mieć tzw. fakturę lub umowę pośrednią. Bez tej ciągłości nie zarejestrujesz motocykla w wydziale komunikacji.
Sprawdzenie historii motocykla
Po rozmowie ze sprzedającym postaraj się dowiedzieć o nim możliwie najwięcej, jeszcze zanim pojedziesz na oględziny. To pozwoli zweryfikować słowa sprzedającego. Historię pojazdu możesz sprawdzić na kilka sposobów:
- Media społecznościowe – warto zapisać się do grupy dotyczącej danego modelu lub marki motocykli i umieścić tam link z ogłoszeniem, ponieważ jego miłośnicy już na podstawie zdjęć powiedzą ci, co może być nie tak, a może nawet znajdziesz kogoś, kto zna konkretny egzemplarz z ogłoszenia.
- Specjalistyczne serwisy internetowe – historię motocykla możesz sprawdzić za pośrednictwem różnych firm, które oferują prześledzenie historii pojazdu, ale pamiętaj, że uzyskane dane mogą być niepełne, jednak często wydanie kilkudziesięciu złotych na sprawdzenie pozwala uniknąć nadepnięcia na minę. Do tego będzie ci potrzebny numer VIN.
- Autoryzowany serwis – jeżeli dysponujesz numerem VIN motocykla, to możesz też spróbować prześledzić jego historię w autoryzowanym serwisie, ale dowiesz się tylko o przeglądach i naprawach wykonywanych w sieci dilerskiej, więc poznasz jedynie część prawdy.
Jeżeli masz od sprzedającego zdjęcia lub skan książki serwisowej, to warto skontaktować się z serwisami, które odwiedzał motocykl, żeby potwierdzić, czy dane czynności faktycznie były wykonane i czy zrobiono coś jeszcze, co nie jest ujęte w książce. Musisz jednak wziąć pod uwagę, że każda marka w inny sposób zbiera i udostępnia dane, więc mogą być niedostępne dla niektórych roczników, krajów lub modeli. Może się też zdarzyć, że serwis odmówi podania takich informacji, powołując się na RODO.
Oględziny używanego motocykla
Skoro już masz pewność, że wybrany egzemplarz może być tym jedynym, czas na oględziny. Tu masz do wyboru kilka scenariuszy – samodzielna wycieczka z kimś zaufanym lub mechanikiem, umówienie na oględziny w serwisie motocyklowym lub zamówienie oględzin, które wykona firma zewnętrzna, bez konieczności pojawiania się na miejscu u sprzedającego.
W tym ostatnim przypadku dostaniesz raport, który określi stan motocykla. Do naszego poradnika wybierzemy opcję numer jeden, a więc samodzielny wyjazd z pomocą kogoś, kto wyda trzeźwy osąd. Umawiając się na oględziny, poproś sprzedającego, żeby wcześniej nie uruchamiał silnika. Silnik ma być zimny, kropka.
SPRÓBUJJeśli możesz, umów się na sprawdzenie motocykla w profesjonalnym, a najlepiej autoryzowanym serwisie. W ostateczności weź ze sobą zaprzyjaźnionego mechanika. To inwestycja, która pomoże Ci uniknąć kłopotów! |
Podczas oględzin używanego motocykla zwróć uwagę na:
- owiewki i wygląd zewnętrzny – skontroluj pod kątem pęknięć, przetarć, oryginalności naklejek, ewentualnych braków w śrubkach i spinkach, śladów malowania, śladów wycieków, zbyt dużych szczelin itp.;
- lagi – sprawdź, czy są proste, czy mają ślady płynów, rdzy, zarysowań itp., skontroluj stan uszczelniaczy;
- opony – sprawdź stan bieżnika oraz wiek opony (DOT), a także czy obie opony są takie same zarówno pod kątem modelu, jak i okresu produkcji;
- płyny i olej – przed uruchomieniem silnika sprawdź poziom oleju, skontroluj też poziom płynu chłodniczego i hamulcowego, a także czy ten ostatni jest odpowiedniej barwy, w miarę możliwości sprawdź szczelność układu paliwowego;
- układ chłodzący – sprawdź stan przewodów i ich połączeń oraz chłodnicy;
- układ hamulcowy – sprawdź stan układu hamulcowego, przewodów, stan i czystość klocków, stan tarcz, sprawdź, jak hamulce działają „na sucho”;
- układ wydechowy – sprawdź, jaki jest stan układu wydechowego, a jeżeli jest to wydech akcesoryjny, zapytaj, czy motocykl przeszedł też modyfikacje elektroniki oraz upewnij się, że wydech nie jest chińską podróbką;
- stan napędu – w przypadku łańcucha i zębatek skontroluj ich stan oraz naciąg łańcucha, w przypadku paska sprawdź, czy nie jest sparciały i nie ma wytartych ząbków, a przy wale napędowym skontroluj jego szczelność;
- luzy — sprawdź koła i główkę ramy pod kątem ewentualnych luzów, w przypadku kół wystarczy poruszać nimi na boki, a w przypadku główki ramy wciśnij przedni hamulec, wtedy jedynie zawieszenie powinno delikatnie się ugiąć;
- rama – zwróć uwagę na spawy, czy nie są uszkodzone, sprawdź stan ograniczników, obejrzyj ramę pod kątem malowania i innych nienaturalnych śladów;
- tabliczki i numery identyfikacyjne – zwróć uwagę na tabliczkę znamionową, na której jest m.in. numer VIN, znane są przypadki, kiedy sprzedający składali motocykl z kilku maszyn i drukowali tabliczkę na drukarce, zerknij też na numer identyfikacyjny silnika (jeżeli jest), czy np. nie jest zdrapany, a w miarę możliwości sprawdź, czy zgadza się z numerem VIN;
- przyciski, klamki, manetki, podnóżki i kanapa – oględziny tych elementów powiedzą ci, jakie jest prawdopodobieństwo oryginalności przebiegu i czy motocykl mógł być użytkowany w ekstremalnych warunkach;
- działanie przyrządów elektrycznych – sprawdź stan oświetlenia i kontrolek, przeklikaj się przez funkcje licznika, jeżeli motocykl ma np. gniazdo ładowania lub podgrzewane manetki, to skontroluj ich sprawność;
- akumulator i klemy – sprawdź, czy akumulator jest zgodny ze specyfikacją danego modelu motocykla, w jakim jest stanie oraz w jakim stanie są klemy;
- działanie silnika i układu chłodzącego – uruchom silnik, niech rozgrzeje się do temperatury, w której powinien uruchomić się wentylator chłodnicy, a jeżeli wszystko jest w porządku, to zgaś go i sprawdź uruchamianie na ciepłym silniku.
Jazda próbna przed zakupem
Jeżeli oględziny wypadły pozytywnie, czas na jazdę próbną. Tutaj najlepiej sporządzić ze sprzedającym odpowiednią umowę użyczenia, dzięki której każda ze stron będzie spokojna. Może się zdarzyć, że sprzedający zażąda wpłacenia określonej kwoty pieniędzy jako kaucji. Zabierz pełen strój motocyklowy, w końcu będziesz jeździć na motocyklu, którego nie znasz.
ZAPAMIĘTAJ!Podczas jazdy próbnej zachowaj szczególną ostrożność i nawet jeśli oglądasz motocykl adventure, to nie wjeżdżaj nim od razu w ciężki teren. Może się okazać, że przeoczysz coś podczas oględzin i nieszczęście gotowe! |
Podczas jazdy próbnej zwróć uwagę na płynność pracy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i hamulców. To oznacza, że warto "przebić się" przez wszystkie biegi i pojeździć trochę po nierównościach. Nie rozwijaj dużych prędkości, ponieważ zawsze coś może pójść nie tak. Jeżeli nie znasz danego motocykla, nie szarżuj. Jednocześnie sprawdź, jak motocykl zachowuje się w zakrętach i przy zmianach kierunku. Znajdź też kawałek gładkiej prostej, puść kierownicę i zobacz, jak zachowuje się układ kierowniczy.
Pamiętaj, że motocykl ma być dla ciebie przyjemnością, więc przed wydaniem ostatecznego werdyktu i rozpoczęciem negocjacji cenowych weź pod uwagę wszystkie powyższe kwestie oraz opinię osoby, która będzie ci towarzyszyć.
A jak już jesteśmy przy przyjemnościach to WSZYSTKO do swojego motocykla kupisz w sklepie online Inter Motors!
Zakup używanego motocykla. Najczęściej zadawane pytania
Jaką odległość od miejsca zamieszkania wybrać przy poszukiwaniach motocykla?
Najlepiej zacznij od wąskiego promienia, a dopiero później go rozszerzaj. Może się okazać, że poszukiwany przez ciebie model rzadko występuje na rynku. Wtedy może się zdarzyć, że warto będzie przejechać nawet 500 km, żeby mieć upragniony jednoślad. Jednak im bliżej jest sprzedający, tym mniejsze poczucie, że jeśli nie kupisz danego egzemplarza, to stracisz czas i pieniądze na paliwo. To przekłada się na zmniejszenie presji i mniejsze szanse na "wtopę".
Gdzie szukać ogłoszeń z używanymi motocyklami?
Najczęściej swoje pierwsze kroki skierujesz na specjalistyczny portal z ogłoszeniami. Warto jednak zajrzeć na grupy i fora zrzeszające właścicieli danego modelu lub marki motocykla, bo można tam trafić na zadbane i pewne motocykle. Oczywiście będzie się to wiązać z ceną nieco powyżej średniej, ale zazwyczaj warto wydać więcej, bo oszczędny dwa razy traci.
Co mam zrobić, jeżeli spodobał mi się dany motocykl?
Sprawdź w internecie zgodność ogłoszenia z informacjami katalogowymi. W sieci często można znaleźć np. zdjęcia malowań występujących w danym roku modelowym. Zapytaj na grupach i forach. Być może ktoś już oglądał dany egzemplarz i może coś o nim powiedzieć lub zna jego właściciela. Przygotuj sobie listę pytań i zadzwoń do sprzedającego. Jeżeli uznasz, że warto wybrać się i zobaczyć dany motocykl na żywo, pamiętaj o trzeźwym osądzie i liście rzeczy, które warto sprawdzić.

Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.