Jak jeździć motocyklem po górach? 5 najważniejszych porad
Pierwszy wyjazd na kręte, górskie trasy potrafi być bardzo stresujący dla motocyklisty. Pięć prostych porad pozwoli ci ograniczyć stres oraz podnieść bezpieczeństwo i komfort jeżdżenia motocyklem po górach.

Jak jeździć motocyklem po górach?

Przyjemny wypad w góry to tak naprawdę wynik dobrego przygotowania i odpowiedniego nastawienia. Nie ma tutaj żadnej czarnej magii, tajemnej wiedzy i potrzeby budowania niesamowitych umiejętności. Trochę zdrowego rozsądku, szczypta planowania i nawet pierwszy wyjazd w góry będzie super przeżyciem.
1. Zaplanuj trasę wyjazdu
Przede wszystkim: zaplanuj trasę wyjazdu tak, by jej skomplikowanie cię nie przerosło. Na pierwszy raz lepiej pojechać z Warszawy w Kotlinę Jeleniogórską niż w Dolomity. Pamiętaj, że pokonanie 100 km po krętej górskiej drodze jest wielokrotnie bardziej męczące, niż 100 km na ekspresówce. Przed wyjazdem sprawdź:
- Długość trasy.
- Przewyższenia.
- Profil i skomplikowanie – chociażby oglądając zdjęcia satelitarne a Google Maps.
- + Zaplanuj postoje.
2. Przejrzyj i przygotuj motocykl
Przed wyjazdem na górski wypad koniecznie sprawdź stan techniczny swojego pojazdu. Jeśli twój motocykl wali się w zakręt lub ma zużyte, stare ogumienie, to zacznij od dobrego serwisu.
- Sprawdź ciśnienie w oponach i stan ogumienia.
- Naciągnij i nasmaruj łańcuch. Możesz skorzystać z wydajnego smaru do łańcucha MOTUL CHAINLUBE
- Skontroluj stan układu hamulcowego, w tym klocków i tarcz hamulcowych.
- Sprawdź poziom oleju silnikowego.
3. Zadbaj o odpowiednią odzież
W górach pogoda może zaskoczyć. Jeśli nie posiadasz kombinezonu przeciwdeszczowego, to warto wrzucić go w bagaż. Podczas letnich wyjazdów w góry dobrze sprawdzi się odzież z wypinaną membraną. Wysokiej jakości tekstylna kurtka motocyklowa 2w1 to idealne rozwiązanie. Do bagażu można dorzucić jeszcze:
- Dodatkowe rękawiczki.
- Kominiarkę, jeśli nie jeździsz w kominiarce na co dzień.
- Zestaw do mycia szyby kasku.
Przy turystycznej jeździe sprawdzą się wygodne kaski szczękowe, takie jak NOLAN N100-5.
4. Sprawdź prognozę pogody przed wyjazdem
Mimo najlepszej odzieży... przed wyjazdem sprawdź prognozę pogody! Jazda po krętych trasach przy 10 stopniach Celsjusza i lejącym deszczu nie jest ani przyjemna, ani bezpieczna. Pogodę najlepiej oczywiście przed samym wyjazdem i do tego precyzyjnie – prognoza dla hotelu może być zupełnie inna niż dla trasy 50 km dalej.
5. Nie forsuj tempa i odpoczywaj
A jak już dojedziesz na swoją trasę, to koniecznie odpoczywaj, pij dużo wody i nie forsuj tempa. W górach nie ma miejsca na błąd. Źle dobrany punkt hamowania, niska koncentracja, zbyt wysoka prędkość i niebezpieczna sytuacja jest gwarantowana.
Technika jazdy (nie tylko) po górach
Przede wszystkim: jeśli chcesz podnosić swoje kompetencje jako motocyklista/ka, to wybierz się do renomowanej szkoły motocyklowej. Czerpanie wiedzy z internetu, nawet z potencjalnie najlepszego źródła, nie może równać się z dobrej klasy szkoleniem motocyklowym oraz treningiem. Poniższe informacje dotyczą nie tylko jazdy po górach.
Jeśli wyobrazisz sobie pustą drogę asfaltową i zakręt 90 stopni, to możesz rozbić go na kilka elementów (czynności), które muszą się wydarzyć, żeby zakręt pokonać:
- Hamowanie motocykla. W jaki sposób ustalasz odpowiednią prędkość by pokonać zakręt?
- Punkt wejścia w zakręt. Jak określasz punkt wejścia w zakręt (w którym miejscu zaczynasz zmieniać kierunek)?
- Zmiana kierunku. Jak zmieniasz kierunek jazdy motocykla?
- Wyjście z zakrętu. Kiedy zaczynasz otwierać przepustnicę i dlaczego akurat wtedy?
- Dobór linii. Jaka linia przejazdu przez zakręt jest według ciebie dobra?
Zadanie dla ciebie: przy następnej przejażdżce spróbuj odpowiedzieć na każde z powyższych pytań i świadomie popatrzeć na swoją jazdę.
Proste rozwiązanie: patrzenie
Wspólnym elementem dla powyższych jest sposób, w jaki patrzysz. To oczywiście duże uogólnienie – przykładowo, zmiana kierunku związana jest z tym, czy wiesz, jak działa przeciwskręt.
Informacje, które potrzebujesz przed wejściem w zakręt:
- Prędkość potrzebna do pokonania zakrętu.
- Minimalny kąt złożenia potrzebny do pokonaniu zakrętu.
- Długość zakrętu i profil (czy zakręt się zacieśnia, otwiera?).
- Lokalizacja szczytu zakrętu.
- Ewentualne niebezpieczeństwa, np. dziury, plamy oleju.
Jeśli twój wzrok utkwiony jest w ziemię na kilka metrów przed kołem motocykla, to nie jesteś w stanie świadomie określić profilu zakrętu i bezpiecznej prędkości by go pokonać. Jeśli patrzysz w przepaść na górskiej drodze, zamiast koncentrować się na kolejnych punktach wejścia w zakręty, to prawdopodobnie pojedziesz w stronę przepaści.
Nasz wzrok ma tendencję do koncentrowaniu się na zagrożeniu (target fixation), dlatego umiejętna praca wzrokiem jest niezbędną zdolnością każdego motocyklisty.
Poprawnego patrzenia się na motocyklu nie da nauczyć się online, ale świadomość tego, że poprawne patrzenie to klucz do sukcesu pomoże ci w diagnozowaniu problemów w twojej jeździe.
Jazda z pasażerem i bagażem po górach
Tak, mocno obładowane BMW R 1200 GS z pasażerem, którego całkowita masa przekracza 500 kg, będzie trudniejsze w prowadzeniu na wąskiej, górskiej ścieżce, niż lekki KTM 890 Duke. Jeśli jedziesz na wycieczkę z noclegiem, koniecznie zostaw co zbędne w hotelu. Nie potrzebujesz trzech kufrów na 2-godzinną przejażdżkę po serpentynach.
Zresztą, odpowiednie przygotowanie się do wyprawy motocyklowej, to – tak jak pisaliśmy powyżej – klucz do sukcesu. Dotyczy to też przygotowania pasażera na cięższe, górskie warunki.
Jeździjcie wspólnie na krętych drogach przed wyprawą w góry. Wytłumacz pasażerowi, czego oczekuje kierowca i jak zachowywać się na motocyklu.
Góry na motocyklu, czyli kwintesencja zabawy
Wyjazd w góry na motocyklu powinien sprawić, że uśmiech nie zejdzie ci z ust. Dobre przygotowanie, odpowiednia odzież, sprzęt oraz nastawienie to świetna podstawa udanego wyjazdu. Możesz też dokupić wygodne akcesoria ze sklepu Inter Motors, z wygodną dostawą pod drzwi:
- Na przykład dużą torbę na tył motocykla AQUA D50 OXFORD.
- Lub uniwersalny uchwyt na telefon z ładowarką bezprzewodową.
FAQ
Jak przygotować się do wyjazdu w góry?
Zaplanuj trasę, sprawdź swój motocykl i uzupełnij garderobę motocyklową. Na miejscu dużo odpoczywaj i nie przesadzaj z prędkością.
Czy jazda motocyklem po górach jest trudna?
Nie, ale wymaga więcej koncentracji i rozumienia podstaw techniki jazdy. Jeśli nie czujesz się komfortowo na zakrętach, wybierz się na kurs doszkalający.
Czy motocykl ma znaczenie?
Nie. Każdym sprawnym technicznie motocyklem pojedziesz po górskiej drodze. Ciężkie motocykle typu adventure lub chopper/cruiser wymagają nieco więcej umiejętności i doświadczenia.
Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.