Data publikacji: 2018-03-28

Jak dobrać ciśnienie w oponach motocykla?

Prawidłowe ustawienie ciśnienia w oponach to temat niezwykle istotny, choć często lekceważony i zaniedbywany przez wielu motocyklistów.

Poprawnie dobrane ciśnienie jest ważnie nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale też prowadzenie motocykla, komfort jazdy, a także tempo zużycia opon. Możemy mieć kłopoty zarówno, gdy ciśnienie w oponach naszego motocykla jest zbyt niskie, jak i wtedy, gdy jest zbyt wysokie. Dlatego jego regularna kontrola to jedna z podstawowych czynności serwisowych, o których powinien pamiętać każdy motocyklista.


Pomiaru dokonujemy zawsze na zimnej oponie, czyli przed rozpoczęciem jazdy, używając do tego celu profesjonalnego miernika ciśnienia (manualnego lub elektronicznego). Jak często powinniśmy sprawdzać ciśnienie? Im częściej, tym lepiej. Idealnie byłoby robić to przed każdą podróżą. Bezwzględnie należy dokonać pomiaru po dłuższym, np. kilkutygodniowym postoju motocykla. Jeżeli chodzi o to, jakie wartości ciśnienia ustawić dla przedniej i tylnej opony motocykla, można ten temat streścić w kilku zdaniach. Dokładnie takie, jakie zaleca producent danego motocykla, uwzględniając również zalecenia producenta opon. Informacje można znaleźć w książce serwisowej pojazdu lub na naklejce umieszczonej najczęściej na wahaczu motocykla. Niekiedy producent zaleca inne wartości ciśnienia w przypadku jazdy w pojedynkę i inne przy większym obciążeniu, podczas jazdy z pasażerem. Producent opon podaje z kolei maksymalną wartość ciśnienia dopuszczalną dla danej opony.


Zamiast polegać na wypowiedziach nieznanych autorów na forach motocyklowych, słuchać rad koleżanek i kolegów, albo samodzielnie eksperymentować z ustawieniem ciśnienia, najlepiej po prostu zaufać sztabowi wykwalifikowanych inżynierów zajmujących się konstruowaniem i testowaniem motocykli oraz opon. Kto wie lepiej, niż oni? Możemy mieć stuprocentową pewność, że wartości ciśnienia zalecane przez producentów są jedynymi słusznymi i nie warto eksperymentować.


Na koniec należy dodać, że w przypadku opon wyścigowych, zaprojektowanych specjalnie do pracy w ekstremalnych warunkach, temat jest nieco bardziej skomplikowany. Na torze wyścigowym często kontrolujemy ciśnienie rozgrzanej opony. Dysponując profesjonalnymi kocami grzewczymi mamy informację na temat temperatury opon i na tej podstawie możemy wyliczyć z prostego wzoru właściwe ciśnienie w danych warunkach. Warto o tym pamiętać, gdyż ciśnienia zimnej i rozgrzanej opony znacznie się od siebie różnią.