Data publikacji: 2024-10-14

Czyszczenie gaźnika w motocyklu. Jak działa gaźnik i czy regulować go samodzielnie?

Gaźniki są coraz mniej popularne i raczej spotkasz je w starszych motocyklach szosowych, niektórych motocyklach terenowych, oraz nieskomplikowanych silnikach do kosiarek i innego rodzaju maszyn ogrodniczych. Jednym odstępstwem od reguły są pojazdy made in China, gdzie gaźniki nadal mają się dobrze. Jak ocenić stan i wyczyścić gaźnik w motocyklu?


Spis treści:

  • Jak działa gaźnik motocyklowy?
  • Jakie są typowe objawy problemów z gaźnikiem?
  • Jak wyczyścić gaźnik w motocyklu? Domowym sposobem!
  • Czyszczenie gaźnika w motocyklu to nic trudnego

Gaźniki, uważane obecnie za przestarzałe i wyparte przez wtrysk paliwa, to u podstaw proste, analogowe rozwiązanie. Z tego powodu gaźnik możesz wyczyścić samodzielnie, w domowym zaciszu.

Tekst ten podzieliłem na trzy części:

  1. Działanie gaźnika motocyklowego.
  2. Problemy z gaźnikiem: objawy i konieczności czyszczenia bądź regulacji gaźnika.
  3. Czyszczenie gaźnika – jak to zrobić?

Wręcz rewelacyjnym filmem prezentującym działanie gaźnika jest ten osadzony poniżej, gdzie przy użyciu kamery slow motion nagrano proces zasysania mieszanki paliwowo-powietrznej w przeźroczystym gaźniku. Znajomość angielskiego nie jest niezbędna.


Jak działa gaźnik motocyklowy?

Działanie gaźnika jest co do zasady bardzo proste, nawet jeśli budowa może wydawać się skomplikowana. Wyobraź sobie rurę, przez którą pod dużym ciśnieniem zasysane jest powietrze. Dołóż do tego miejsce (gardziel), w którym można do zasysanego powietrza (przez dyszę) dołożyć paliwo.

logo

Tak jak widać na powyższym filmie, podciśnienie wytwarzane przez suw tłoka w cylindrze sprawia, że powietrze jest zasysane do komory spalania. Rolą gaźnika, w dużym uproszczeniu, jest dodanie do zasysanego powietrza paliwa.

Schemat działania gaźnika, źrodło: explainthatstuff.com

Schematyczny opis działania gaźnika jest następujący.

  1. Powietrze wpływa do gaźnika przez filtr powietrza (najczęściej filtr znajduje się w tak zwanym air boksie).
  2. Kiedy silnik jest odpalany, zawór (niebieski, na szczycie schematu) może być całkowicie zamknięty, ograniczając dopływ powietrza i wzbogacając mieszankę docierająca do cylindra.
  3. Na środku powietrze przepychane jest przez zwężenie.
  4. Efekt Venturi sprawia, że ciśnienie spada w tym miejscu, a prędkość wzrasta. Pozwala to na zassanie paliwa (kolor pomarańczowy).
  5. Przepustnica (zawór zielony) otwiera się i pozwala na przepływ większej lub mniejszej ilości mieszanki.
  6. Mieszanka paliwowo-powietrzna trafia do komory spalania.
  7. Paliwo dostarczane jest z komory pływakowej.
  8. Gdy poziom paliwa w komorze pływakowej spada, otwiera się zawór, który go uzupełnia.
  9. Wraz ze wzrostem poziomu paliwa w komorze pływakowej, najczęściej plastikowy pływak unosi się do góry i zamyka zawór doprowadzający paliwo do komory.

Jakie są typowe objawy problemów z gaźnikiem?

Poniżej typowe objawy problemów, które najczęściej będą związane z gaźnikiem. Zaznaczę: to tylko wybrane objawy, a rozwiązania mogą być różne. Nasi ojcowie byli w stanie określić poprawność działania gaźnika w danym motocyklu „na słuch”, więc jeśli nie jesteś pewny/a, co jest powodem problemów – znajdź lokalnego specjalistę.

Silnik nie trzyma obrotów jałowych

Najprawdopodobniej przy użyciu śruby składu mieszanki należy wyregulować obroty jałowe.

Silnik nie odpala na zimno lub ma problemy z odpaleniem

Jak wyżej; albo źle wyregulowana śruba składu mieszanki, albo jedna z dysz (wolnych obrotów, ssania) jest brudna po długim postoju pojazdu – odparowujące z gaźnika paliwo może pozostawiać osad. W takiej sytuacji dobrze jest zastanowić się nad koniecznością wyczyszczenia gaźnika.

Jeśli silnik zupełnie nie odpala, problemem może być akumulator.

logo

Silnik odpala, ale gaśnie zaraz po odpaleniu

Najprawdopodobniej zbyt bogata mieszanka. Może wynikać ze złej regulacji śruby składu mieszanki, ale też np. uszkodzonego pływaka. Jeśli regulacja nie pomoże, wymagane będzie czyszczenie lub serwis.

Osiągi silnika są nieodpowiednie

Możliwe uszkodzenie np. iglicy, zanieczyszczenie dyszy głównej. Jak wyżej, jeśli regulacja nie wystarczy, wymagany będzie serwis.

Wysokie, nietypowe spalanie

Mieszanka jest zbyt bogata, należy wyregulować dyszę główną lub przeserwisować gaźnik.


Jak wyczyścić gaźnik w motocyklu? Domowym sposobem!

Największym plusem gaźnika, jest to, że możesz samodzielnie go wyczyścić. Do układu paliwowego opartego o wtryski nie ma co podchodzić bez komputera. Dla ułatwienia, poniżej krótkie (i w moim zdaniem) najlepsze wideo w internecie pokazujące sposób czyszczenia gaźnika.

UWAGA: Wideo wymaga dobrej znajomości języka angielskiego, więc opis czynności zaprezentowanych w filmie znajdziesz poniżej.


Przed przystąpieniem do prac:

  • Przygotuj czyste miejsce do rozebrania gaźnika, jest w nim wiele małych elementów (dysze)
  • Sprawdź, jaki gaźnik znajduje się w Twoim pojeździe i przeczytaj specyfikację serwisowania swojego gaźnika (zestawy naprawcze gaźników znajdziesz w sklepie Inter Motors).
  • Wyposaż się w sprężone powietrze oraz chemię, która nie uszkadza elementów gumowych (brake cleaner może być zbyt mocny).
  • Przygotuj narzędzia: najczęściej wystarczą różnych rozmiarów śrubokręty.
  • OPCJA: Szczoteczkę do zębów lub inną miękką szczotkę.
  • OPCJA: Cienki, miękki drut.

Kolejność prac:

  1. Zdemontuj gaźnik ze swojego motocykla.
  2. Wyczyść zewnętrzną część gaźnika, jeśli tego wymaga.
  3. Zdejmij linkę gazu wraz z iglicą.
  4. Zdejmij pokrywę komory pływakowej.
    1. Jeśli pokrywa wymaga czyszczenia, wyczyść ją. Oceń także stan uszczelek.
  5. Zdejmij pływak oraz zawór iglicowy. Oceń stan podzespołów.
  6. Zdejmij trzy dysze; ssania, wolnych obrotów oraz głową.
  7. Wyczyść dysze korzystając ze sprężonego powietrza oraz, tak jak zaprezentowano na filmie, cienkiego, miękkiego drutu.
  8. Zdemontuj śrubę regulacji mieszanki oraz śrubę wolnych obrotów (autor filmu proponuje zapisanie ilości obrotów wymaganych do pełnego wkręcenia dla śruby wolnych obrotów – ma to sens, za każdym razem po czyszczeniu gaźnika miałem problem z ustawieniem wolnych obrotów).
  9. Na tym etapie masz sam szkielet gaźnika, który możesz dokładnie wyczyścić.
  10. Poskładaj gaźnik na nowo.

Jeżeli żadna z części nie była uszkodzona (np. wykrzywiona iglica), a dysze były w stanie pozwalającym wyczyszczenie, to po ponownym montażu silnik powinien pracować dużo lepiej.

Produkty, które mogą Cię zainteresować:


Czyszczenie gaźnika w motocyklu to nic trudnego

Wychodzę z założenia, że dobrze jest czasami (albo i często!) popracować przy motocyklu samodzielnie. Nawet jeśli wcześniej nie czyściłeś/aś gaźnika, to nie powinno to być trudne. Z drobną uwagą: wielocylindrowe motocykle zasilane kilkoma gaźnikami będą wymagały synchronizacji, co już takie łatwe nie jest.

logo

Elementy, takie jak chemia motocyklowa, części motocyklowe, narzędzia czy zestawy naprawcze, do czyszczenia gaźnika znajdziesz w bogatej ofercie Inter Motors. Powodzenia!


ELF
Preparat czyszczący, zmywacz do hamulców ELF MOTO DEGREASER+ 0,4l do czyszczenia i odtłuszczania powierzchni
Nazwa Preparat czyszczący, zmywacz do hamulców
Pojemność [l] 0.4
Linia produktowa MOTO DEGREASER+
Przeznaczenie Motocykle Quad
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
49.29
(123.23 zł/L)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
AUTOLAND
Środek do pielęgnacji AUTOLAND CHROM 0,15l do czyszczenia i polerowania
Nazwa Środek do pielęgnacji
Pojemność [l] 0.15
Linia produktowa CHROM
Przeznaczenie Motocykle Quad
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
28.29
(188.60 zł/L)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
MOTUL
Środek do pielęgnacji MOTUL SCRATCH REMOVER 0,1l do czyszczenia i polerowania
Nazwa Środek do pielęgnacji
Pojemność [l] 0.1
Linia produktowa SCRATCH REMOVER
Przeznaczenie Motocykle Quad
Do koszyka
 
(0)
0 szt.
Cena regularna  
19.99
(199.90 zł/L)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  


Najczęściej zadawane pytania

Czy czyszczenie gaźnika w motocyklu jest trudne?

Raczej nie. Jeśli masz podstawowe umiejętności mechaniczne i masz czyste miejsce, gdzie możesz to zrobić – powinieneś/aś sobie poradzić. Z drugiej strony to raczej niedroga czynność serwisowa, więc osoby, które nie czują się pewnie, mogą oddać gaźnik na serwis.

Jakie są najczęstsze problemy z gaźnikami w motocyklach?

Problemy z odpalaniem i nietrzymanie wolnych obrotów to najczęstsze problemy, które mogą (ale nie muszą!) być związane z gaźnikiem.

Czy nadal stosuje się gaźniki w motocyklach lub skuterach?

Tak, chociaż na terenie Unii Europejskiej tylko w pojazdach niehomologowanych lub motorowerach. Większość skuterów i motocykli, z racji norm emisji spalin, posiada wtrysk paliwa.

Jak wyczyścić gaźnik w skuterze?

Tak samo, jak w każdym innym pojeździe. Zasada działania gaźników będzie praktycznie identyczna w każdym z nich, nawet jeśli gaźniki będą różnić się konstrukcją. Zobacz na porady powyżej.

Czy można wyczyścić gaźnik bez rozbierania?

Najskuteczniejszą metodą na wyczyszczenie będzie mimo wszystko rozebranie gaźnika.



Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.