Data publikacji: 2024-12-29

Ciśnienie w oponach motocyklowych – najważniejsze informacje

Dowiedz się, jakie ciśnienie w oponach motocyklowych jest odpowiednie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Sprawdź, jak regularnie monitorować ciśnienie w oponach swojego motocykla.


Z tego artykułu dowiesz się:


Dlaczego prawidłowe ciśnienie w oponach jest ważne?

Wpływ na bezpieczeństwo

W przypadku większości pojazdów, w tym motocykli, opony to jedyny element łączący jednoślad z podłożem. Odpowiedni poziom ciśnienia zapewnia właściwy stopień ich ugięcia. Nie może być on ani zbyt duży, ani zbyt mały. 

Nierówność nawierzchni drogi wpływa na powierzchnię styku opony z podłożem, co może prowadzić do nierównomiernej eksploatacji gumy. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia optymalne odkształcanie się opony, co z kolei wpływa na stabilność pojazdu, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Warto pamiętać, że niedostateczne ciśnienie może powodować, że opona nie przylega prawidłowo do obręczy, a także zwiększa ryzyko nagrzewania się gumy, co może prowadzić do jej uszkodzenia. Regularna kontrola ciśnienia to konieczność dla każdego motocyklisty.

Warto zadbać także o opony do motocykla, a także o niezbędne części motocyklowe oraz akcesoria warsztatowe, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy.



Komfort jazdy i prowadzenie pojazdu

Odpowiednie ciśnienie w kołach motocykla jest kluczowe dla stabilności i komfortu, szczególnie w zakrętach, ponieważ wpływa na powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią. 

ZAPAMIĘTAJ

Regularne sprawdzanie ciśnienia opon pozwala utrzymać optymalne osiągi i bezpieczeństwo podczas jazdy.


Ekonomia i trwałość opon

Prawidłowa wartość ciśnienia pozwala stworzyć tzw. niewidzialną poduszkę, która zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę, przy utrzymaniu zużycia paliwa na ekonomicznym poziomie.

  1. Jednolite zużycie: Odpowiedni stan powietrza w ogumieniu zapewnia równomierną eksploatację ich bieżnika. 
  2. Lepsza przyczepność: Dobre trzymanie się drogi wpływa na bezpieczeństwo i pozwala na efektywniejsze pokonywanie zakrętów, co może zmniejszyć ryzyko poślizgu.
  3. Mniejsze opory toczenia: Mniejsze opory toczenia prowadzą do zmniejszenia zużycia paliwa, co przekłada się na oszczędności finansowe i mniejszy wpływ na środowisko.
  4. Stabilność i komfort: Optymalna wartość wpływa na stabilność motocykla. 
  5. Bezpieczeństwo: Właściwe napompowanie zmniejsza ryzyko awarii, takich jak pęknięcia czy wybuchy opon. 

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych?

Najlepszy czas na pomiar ciśnienia

Chcąc sprawdzić, jak wygląda sytuacja ze stanem powietrza, wystarczy podłączyć przewód kompresora i poczekać na informacje, jakie wyświetli panel. Jeśli powietrza jest zbyt mało bądź zbyt dużo, należy ustawić żądaną wartość i po uruchomieniu urządzenia odczekać kilka chwil, aż poziom ciśnienia zostanie wyregulowany. Zakończenie pracy kompresora jest sygnalizowane dźwiękiem, stąd też wiadomo, kiedy odłączyć przewód.


WAŻNE

Wartości te powinny być mierzone w momencie, gdy opona nie jest nagrzana po zbyt długiej jeździe – powinna być zimna.


Jakie narzędzia są potrzebne do pomiaru?

Wybór ciśnieniomierza do motocykla zależy od kilku czynników, w tym od preferencji użytkownika, rodzaju pojazdu oraz warunków, w jakich będzie on używany. Oto porównanie ciśnieniomierzy analogowych i cyfrowych, ich wad oraz zalet:

Ciśnieniomierze analogowe

Zalety:

  1. Prostota obsługi: Zazwyczaj łatwiejsze w użyciu, nie wymagają zasilania.
  2. Trwałość: Często bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne.
  3. Widoczność: W niektórych przypadkach wskaźniki analogowe mogą być łatwiejsze do odczytania w trudnych warunkach oświetleniowych.
  4. Cena: Zwykle tańsze niż ich cyfrowe odpowiedniki.

Wady:

  1. Precyzja: Mogą być mniej precyzyjne, a odczyty mogą być trudniejsze do interpretacji.
  2. Skala: Odczyt na skali może być mniej intuicyjny, zwłaszcza przy małych różnicach.
  3. Możliwość uszkodzenia: W przypadku upadku lub uderzenia wskaźnik może ulec uszkodzeniu.

Ciśnieniomierze cyfrowe:

Zalety:

  1. Precyzja: Zazwyczaj oferują bardziej dokładne odczyty.
  2. Łatwość odczytu: Cyfrowy wyświetlacz umożliwia szybkie i łatwe odczytanie wartości.
  3. Funkcje dodatkowe: Mogą mieć dodatkowe funkcje, takie jak pamięć pomiarów, automatyczne wyłączanie czy możliwość kalibracji.
  4. Bezpieczeństwo: Nie ma ruchomych części, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia.

Wady:

  1. Zasilanie: Wymagają baterii, co może być problematyczne, jeśli bateria się wyczerpie.
  2. Wrażliwość na warunki atmosferyczne: Mogą być mniej odporne na ekstremalne temperatury lub wilgoć.
  3. Cena: Zazwyczaj droższe niż ciśnieniomierze analogowe.

Krok po kroku – jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Potrzebne narzędzia:

  • Manometr
  • Ewentualnie: kompresor powietrza

Krok po kroku:

  1. Sprawdź instrukcję:
    • Zanim rozpoczniesz, sprawdź zalecaną przez producenta wartość powietrza w oponach motocyklowych, która zwykle znajduje się w instrukcji obsługi lub na naklejce umieszczonej w okolicy ramy lub na owiewkach.
  2. Przygotowanie:
    • Upewnij się, że pojazd jest na płaskiej powierzchni i stabilnie stoi. Dokonaj pomiaru gdy są opony są zimne (czyli po minimum 3 godzinach od jazdy lub po jej całkowitym zakończeniu).
  3. Zdejmowanie zaślepki:
    • Zlokalizuj wentyl i zdejmij z niego zaślepkę. Zachowaj ją w bezpiecznym miejscu, aby jej nie zgubić.
  4. Mierzenie:
    • Umieść manometr na wentylu, upewniając się, że jest dobrze dopasowany, aby uniknąć wycieku powietrza. Naciśnij mocno, aby uzyskać dokładny odczyt.
    • Odczytaj wskazanie na manometrze.
  5. Porównanie z zaleceniami:
    • Porównaj odczyt z zalecaną wartością. Jeśli jest niskie, przejdź do następnego kroku.
  6. Dopompowanie:
    • Jeśli poziom jest niski, użyj kompresora.
  7. Sprawdzenie:
    • Po dodaniu powietrza ponownie dokonaj pomiaru, aby upewnić się, że osiągnięto odpowiedni poziom.
  8. Założenie zaślepki wentyla:
    • Po pomiarze i ewentualnym dopompowaniu, załóż z powrotem zaślepkę.
  9. Powtórz wszystkie kroki dla drugiej opony.

PAMIĘTAJ

Sprawdzaj ciśnienie w oponach regularnie, co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami.


Jeżeli nie masz odpowiedniego sprzętu - najprostszym sposobem na sprawdzenie wartości ciśnienia w oponach jest skorzystanie z kompresora dostępnego na stacji benzynowej.



Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych jest optymalne?

Zalecenia producenta motocykla

Aby znaleźć rekomendowaną wartość, należy najpierw odnaleźć instrukcję obsługi pojazdu. W większości przypadków informacje te można znaleźć w sekcji dotyczącej konserwacji lub specyfikacji technicznych. Warto zwrócić uwagę na różne wartości dla przedniej i tylnej opony, ponieważ mogą się one różnić. Jeśli instrukcja nie jest dostępna, można również sprawdzić naklejkę umieszczoną na ramie motocykla lub pod siedzeniem, która często zawiera te informacje.

Typ motocyklaPrzódTył
Turystyczny2.2 - 2.52.5 - 2.9
Sportowy2.3 - 2.5 2.7 - 2.9
Cruiser2.0 - 2.32.3 - 2.7
Off-road1.6 - 1.81.8 - 2.1

Prawidłowe wartości ciśnienia w oponach motocyklowych enduro na torze motocyklowym zazwyczaj mieszczą się w zakresie od 1,6 do 2,0 barów (23-29 psi), w zależności od warunków toru i wagi motocykla. Wartości te mogą się różnić w zależności od preferencji zawodnika oraz specyfiki nawierzchni, dlatego rekomenduje się eksperymentowanie, aby znaleźć optymalne ciśnienie dla danego ustawienia.

Różnice w ciśnieniu przednich i tylnych opon

Różnice te wynikają z różnych obciążeń oraz charakterystyki pojazdu. Przednie zazwyczaj mają wyższe ciśnienie, ponieważ muszą radzić sobie z większym obciążeniem podczas skrętu oraz przenosić siły podczas hamowania. Tylne natomiast, mimo że często są mniej obciążone, także muszą być odpowiednio napompowane, aby zapewnić stabilność pojazdu, szczególnie przy dużych prędkościach.

Rola wagi motocyklisty i bagaży

Wraz ze zwiększeniem obciążenia pojazdu, na przykład w przypadku przewożenia pasażera lub bagażu, poziom powietrza powinien być odpowiednio dostosowany. Zwiększone obciążenie powoduje większe ciśnienie na opony, co może prowadzić do ich szybszej eksploatacji oraz zmniejszenia trakcji.


WAŻNE

Pamiętaj, aby twój pasażer zawsze miał na sobie odpowiedni strój przystosowany do jazdy motocyklem.




WALENTYNKI
Buty Turystyczne ORIGIN DRYSTAR ALPINESTARS kolor czarny
ALPINESTARS
Buty Turystyczne ORIGIN DRYSTAR ALPINESTARS kolor czarny
Nazwa własna ORIGIN DRYSTAR
Kolor Czarny
Rozmiar 36
Typ Męski
Membrana Tak
Typ membrany Drystar
Slidery Nie
Wysokość (buta) Wysoki
Materiał Skóra syntetyczna
Do koszyka
 
5.0
(4)
>9 szt.
Cena regularna  
829.01
712.94
Oszczędzasz 116.07 / 14%
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 829.01 
NA LATO
Bluza z ochraniaczami IXON TOUCHDOWN kolor czarny/czerwony
IXON
Bluza z ochraniaczami IXON TOUCHDOWN kolor czarny/czerwony
Kolor Czarny Czerwony
Rozmiar 2XL
Nazwa własna TOUCHDOWN
Typ Męski
Membrana Nie
Rodzaj ochrony Łokci Barków
Podpinka ocieplająca Nie
Slidery Nie
Materiał Poliester Bawełna
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
Cena regularna  
749.02
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
WALENTYNKI
KOBIETA
Spodnie Leggings ALPINESTARS BANSHEE kolor czarny
ALPINESTARS
Spodnie Leggings ALPINESTARS BANSHEE kolor czarny
Nazwa własna BANSHEE
Materiał Poliester Stretch Włókna aramidowe
Kolor Czarny
Rozmiar M
Typ Damski
Rodzaj ochrony Kolan
Do koszyka
 
4.7
(3)
>9 szt.
Cena regularna  
898.98
773.13
Oszczędzasz 125.85 / 14%
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 898.98 


Co się dzieje, gdy ciśnienie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie?

Skutki zbyt wysokiego ciśnienia

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje, że ogumienie zużywa się w środkowej części bieżnika, co prowadzi do nierównomiernej eksploatacji i skrócenia żywotności kół. Dodatkowo, wyższe ciśnienie w oponach skutkuje na mniejszą powierzchnię styku z nawierzchnią, co prowadzi do gorszej przyczepności, szczególnie na mokrej drodze. To zwiększa ryzyko poślizgu i utraty kontroli nad pojazdem, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Skutki zbyt niskiego ciśnienia

Zbyt niski poziom powietrza może prowadzić do zwiększonej eksploatacji krawędzi opony, co obniża ich żywotność. Opony z niższym ciśnieniem mają większy opór toczenia, co prowadzi do ich przegrzewania. W skrajnych przypadkach może to skutkować uszkodzeniem ich struktury, a nawet awarią. Długotrwałe ignorowanie problemu może zatem nie tylko wpłynąć na bezpieczeństwo, ale również na koszty eksploatacji pojazdu.

Jakie zagrożenia niesie jeżdżenie z nieprawidłowym ciśnieniem?

Jeżdżenie z nieprawidłowym stanem powietrza w oponach zwiększa ryzyko utraty przyczepności, co może prowadzić do poślizgów, a w konsekwencji wypadków. Dodatkowo, wpływa na ich szybszą eksploatację oraz może powodować nieprawidłowe działanie zawieszenia, co obniża komfort i bezpieczeństwo.


Jakie są oznaczenia ciśnienia na oponach motocyklowych?

Co oznaczają liczby na boku opony?

Oznaczenia te dostarczają istotnych informacji dotyczących ich parametrów technicznych. Na przykład, liczba "2.5 bar" odnosi się do wartości, która powinna być utrzymywana – w tym przypadku jest to 2.5 bara, co odpowiada około 36 psi (funtów na cal kwadratowy).

Różnice między jednostkami ciśnienia

Bar to jednostka metryczna, która jest równoważna 100 000 Pascalom (Pa) i jest powszechnie stosowana w Europie. Psi (pounds per square inch) to jednostka imperialna, używana głównie w Stanach Zjednoczonych, gdzie 1 psi odpowiada około 6894,76 Pa.

Aby przeliczyć jednostki, można skorzystać z następujących wartości: 1 bar to około 14,5 psi, a 1 psi to około 0,069 bar. Przykładowo, jeśli wartość wynosi 2 bary, to odpowiada to około 29 psi.


Ciśnienie w oponach a warunki pogodowe

Jak dostosować ciśnienie opon w różnych warunkach atmosferycznych?

Dostosowanie wartości do warunków atmosferycznych jest kluczowe dla bezpieczeństwa i wydajności jazdy. Poniższa tabela obrazuje jak dostosować wartości do panujących warunków.

Temperatura (°C)Zmiana (bar)
-10°CSpadek o 0.1 - 0.2
0°CSpadek o 0.05 - 0.1
20°COptymalna wartość
30°CWzrost o 0.1 - 0.2
40°CWzrost o 0.2 - 0.3

Najczęstsze błędy związane z ciśnieniem w oponach motocyklowych

Niedocenianie znaczenia regularnych kontroli ciśnienia

Niedocenianie znaczenia regularnych kontroli może prowadzić do poważnych konsekwencji. Niewłaściwy jego wskaźnik wpływa na stabilność oraz bezpieczeństwo jazdy, co zwiększa ryzyko wypadków. Ponadto, zaniedbanie kontroli ich stanu może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz wyższych kosztów eksploatacji. Dlatego regularna kontrola wskaźników to kluczowy element dbania o bezpieczeństwo i wydajność motocykla.

Zbyt częsta zmiana ciśnienia

Zbyt częsta zmiana, na przykład w wyniku nieprawidłowych odczytów lub nieuzasadnionych obaw, może prowadzić do nieprawidłowej trakcji i destabilizacji pojazdu.

Jego zmiana jest absolutnie konieczna w sytuacjach, gdy zauważamy istotne różnice w temperaturze otoczenia, obciążeniu motocykla (np. przewożenie pasażerów lub bagażu) lub po długiej jeździe.


Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

1. Jakie ciśnienie jest odpowiednie do jazdy po drogach szybkiego ruchu?

Prawidłowe ciśnienie w oponach motocyklowych użytkowanych w normalnych warunkach drogowych zazwyczaj wynosi od 2,2 do 2,5 bara z przodu i od 2,5 do 2,9 bara z tyłu, w zależności od konkretnego modelu motocykla oraz zaleceń producenta.

2. Czy ciśnienie w oponach motocykla zmienia się w zależności od ich typu?

Tak, różni się ono w zależności od ich typu, ponieważ różne rodzaje mają różne wymagania, aby zapewnić optymalną przyczepność i bezpieczeństwo.

3. Jak często należy sprawdzać stan powietrza?

Należy je sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą. Jego regularna kontrola jest kluczowa dla bezpieczeństwa, wydajności jazdy oraz trwałości ogumienia.

4. Czy można jeździć z ciśnieniem wyższym lub niższym niż zalecane?

Nie zaleca się, ponieważ może to prowadzić do pogorszenia trakcji, zwiększonej eksploatacji opon oraz ryzyka wypadków.

logo