Data publikacji: 2023-04-14

Jak dobrać opony offroadowe?

Dobór odpowiednich opon, szczególnie jeśli chodzi o dopasowanie opon offroadowych, które będą zapewniać właściwy poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach, jest niezwykle ważny. Inwestując w motocykl, warto dobrze zapoznać się z dostępnymi modelami opon, tak by były nie tylko najlepsze pod względem jakości i wytrzymałości, ale też dopasowane do terenu, w jakim będą użytkowane. Co warto wiedzieć o oponach offroadowych? Szczegóły przedstawiamy poniżej.


Opony do motocykli — co musisz o nich wiedzieć?

Poszukując opon do motocykla na offroad wiele osób myśli, że wystarczy opona klockowa. Planując zakup dobrej jakościowo opony offroadowej, trzeba wiedzieć nieco więcej. Szczególnie warto pamiętać, że opony terenowe do jednośladów są dostępne w różnych wariantach i podzielone na kategorie związane z przeznaczeniem i sportem, w którym są wykorzystywane. Opony offroadowe dzielimy na enduro i motocrossowe. Są oczywiście jeszcze bardziej zaawansowane podziały, jednak dziś skupimy się na tych dwóch.

Główną zaletą opon enduro jest fakt, że zostały zatwierdzone przez F.I.M. (międzynarodowa organizacja pozarządowa, zrzeszająca 115 narodowych federacji sportów motocyklowych) i posiadają homologację, która umożliwia poruszanie się na nich również w ruchu publicznym. Oznacza to, że można je wykorzystać zarówno na drodze asfaltowej, jak i podczas różnego rodzaju wyścigów enduro. Homologacji tej nie posiadają jednak opony motocrossowe. Warto więc wiedzieć, że nie można ich montować w jednośladach poruszających się po drodze czy biorących udział w wyścigach enduro.

Co jeszcze warto wiedzieć o oponach motocross i enduro?

Opony motocross i enduro różnią się między sobą strukturą, rozmiarami, ale też klockami. To właśnie struktura jest główną różnicą. W oponach motocross jest ona sztywniejsza. Dodatkowo ogumienie ma obniżoną ściankę boczną, dzięki czemu motocyklista może ich używać z niższym ciśnieniem powietrza, a w efekcie uzyskać lepszą przyczepność, przy utrzymaniu ograniczonej masy. Opony enduro charakteryzuje miększy karkas, który z kolei odpowiada za lepsze przyleganie do nierówności podłoża — doskonale sprawdza się więc w terenach, na których znajduje się błoto, skały czy inne. Dodatkowo opony enduro mogą zostać wzbogacone o wypełnienie mousse (wkład z pianki) bądź dętki wzmacniane, które pozwolą zwiększyć ich przyczepność przy utrzymaniu niskiego ciśnienia.

Jeśli chodzi o rozmiar opon offroadowych, to w przypadku motocykli crossowych tylna obręcz uległa zwiększeniu do 19 cali, a w modelach enduro pozostała w tradycyjnym rozmiarze - 18 cali. Warto jednak wiedzieć, że budowa opony, w połączeniu z większym barkiem sprawia, że opony enduro uzyskują lepszą przyczepność w trudnych sytuacjach. Jeśli chodzi o przednie obręcze, to pozostają one w tym samym rozmiarze - 21 cali.

Warto jeszcze wspomnieć o różnicach w wysokości i kształcie klocków, tzw. kostek. Klocki w oponach enduro, zgodnie z regulacją FIM i homologacją drogową, muszą mieć maksymalną wysokość, która wynosi 13 mm. Wymagania te nie dotyczą opon crossowych, przez co ich wysokość sięga nawet do 19 mm. Różnica w klockach wspomnianych opon dotyczy również ich rozmieszczenia — w oponach enduro są one bardziej oddalone, dzięki czemu zapewniają łatwiejsze oczyszczanie bieżnika z błota i zanieczyszczeń podczas toczenia, ale też nie wpływają negatywnie na środowisko i podłoże. W oponach motocrossowych klocki są bardziej solidne, co z kolei pozwala kierowcy wykorzystać pełną moc silnika w przyspieszenie. Ostatnią różnicą, o której warto wspomnieć, jest twardość mieszanek gumy. Opony enduro są wykonane z mieszanek standardowych, soft bądź super soft.

Warto wiedzieć, że większość opon crossowych należy do grupy opon Not for Highway Service, tj. nie uzyskała homologacji umożliwiającej poruszanie się po drogach publicznych. Jest to całkowite przeciwieństwo opon enduro, które w większości mogą być wykorzystywane na drogach publicznych.

Opona motocyklowa terenowa 140/80-18 TT 70 R GEOMAX EN91 Tył
DUNLOP
Opona motocyklowa terenowa 140/80-18 TT 70 R GEOMAX EN91 Tył
(0)
Opona motocyklowa terenowa 90/90-21 TT 54 R GEOMAX EN91 Przód
DUNLOP
Opona motocyklowa terenowa 90/90-21 TT 54 R GEOMAX EN91 Przód
(0)
Opona motocyklowa terenowa 100/90-19 TT 57 M TERRA FORCE - MX SAND red Tył
MITAS
Opona motocyklowa terenowa 100/90-19 TT 57 M TERRA FORCE - MX SAND red Tył
(0)

Jakie modele opon offroadowych warto wybrać?

Poszukując opon offroadowych, warto zwrócić uwagę na ich właściwości, ale też porównywać pomiędzy sobą poszczególne modele. Poniżej przedstawiamy kilka najciekawszych modeli opon do enduro oraz motocrossu, wraz z przedstawieniem najważniejszych informacji o nich. Które wybierzesz?

OPONA CROSS/ENDURO DUNLOP 140/80-18 TT 70R GEOMAX EN91 TYŁ oraz OPONA CROSS/ENDURO DUNLOP 90/90-21 TT 54R GEOMAX EN91 PRZÓD - to model zatwierdzony przez FIM do użytkowania drogowego, ale też dla wszystkich poziomów enduro. To, co go wyróżnia to zwiększona trakcja, przyczepność w zakrętach i wydłużony przebieg,

OPONA CROSS/ENDURO MITAS 100/90-19 TT 57M TERRA FORCE - MX - to model przeznaczony do motocykli enduro oraz crossowych, poruszających się po terenach miękkich, błotnistych i trawiastych,

OPONA CROSS/ENDURO METZELER 140/80-18 TT 70M MC360 MID SOFT TYŁ - to doskonała opona motocrossowa, w dobrej jakości i dobrej cenie. To ogumienie mocne, trwałe i ekonomiczne, z homologacją do użytku szosowego,

OPONA CROSS/ENDURO MITAS 120/80-19 TT 63M TERRA FORCE - MX MH MEDIUM HARD RED TYŁ - idealna do wykorzystania na średnim i twardym terenie. Kształt bieżnika i układ klocków pozwalają osiągnąć maksymalną trakcję i osiągi. Dodatkowo, klocki w przedniej oponie gwarantują stabilny tor jazdy, a w tylnej zapewniają doskonały kontakt z podłożem,

OPONA CROSS/ENDURO BRIDGESTONE 100/90-19 TT BATTLECROSS X10 TYŁ - to opona nowej generacji Battlecross X10 na miękkie nawierzchnie. Ogumienie zapewnia dobrą przyczepność na piaszczystej i błotnistej nawierzchni, a w konsekwencji umożliwia uzyskanie lepszych osiągów i wyników. Na uwagę zasługuje również nowy wzór bieżnika klockowego opon X10, który umożliwia samoczynne czyszczenie opony, nawet gdy klocki ulegają już częściowemu starciu. Dodatkowo ulepszony wzór i zmienione rozmieszczenie klocków zwiększają kontrolę nad poślizgiem bocznym wskutek utraty przyczepności opony tylnego koła.

Każda z przedstawionych opon doskonale sprawdzi się w różnych warunkach. Dzięki różnorodności możesz dopasować je do swoich potrzeb i oczekiwań, ale też warunków, w jakich będą wykorzystywane. Który model wybierzesz?

Wszystkie opisane opony znajdziesz na www.intermotors.pl

Opona motocyklowa terenowa 140/80-18 TT 70 M MC360 MID SOFT Tył
METZELER
Opona motocyklowa terenowa 140/80-18 TT 70 M MC360 MID SOFT Tył
(0)
Opona motocyklowa terenowa 120/80-19 TT 63 M TERRA FORCE - MX MH medium hard red Tył
MITAS
Opona motocyklowa terenowa 120/80-19 TT 63 M TERRA FORCE - MX MH medium hard red Tył
(0)
Opona motocyklowa terenowa 100/90-19 TT Battlecross X10 Tył
BRIDGESTONE
Opona motocyklowa terenowa 100/90-19 TT Battlecross X10 Tył
(0)